Som nybegynder skiller man jo ikke sine tog fra hinanden og formodentlig har man heller ikke den store indsigt i en større vedligeholdelse, men derfor kan man jo godt være nysgerrig.
Jeg har eftersøgt nogle videoer eller anden anvisning ud i dette emne og har indtil videre ikke været særlig heldig i min søgen, så nu må jeg spørge ekspertene herinde omkring emnet, som måske har kendskab til gode videoer der kan give indsigt i denne del af hobbyen, for man bør vel også kigge på det emne.
Her er en lille video som viser lidt af det jeg efterlyser.
https://youtu.be/41Cts-OvNHs
Vedligeholdelse af tog
-
Søren
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5451
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Vedligeholdelse af tog
Jeg tror ikke du skal lægge så meget i det med vedligeholdelse. Det er på ingen måde en kunst, og det er heller ikke så avanceret som nogle gerne vil gøre det til. Det er meget let, og det er sjældent nødvendigt at skille lokomotivet ad.
Lokomotiver med dit kørselsmønster skal formentlig vedligeholdes meget, meget sjældent. Der skal renses hjul engang imellem, men det kommer ofte til udtryk når maskinen begynder at hakke lidt i det.
Der skal også smøres tandhjul, men det er endnu mere sjældent. Her er min anbefaling at bruge den dertil indrettede smøreolie anbefalet af producenten og ikke eksperimentere med husmandsløsninger, som der er forfærdelig mange af. Et forkert "godt råd" og din model er i problemer.
De fleste motorer i dag lever længe og uden problemer. De gamle skal have skiftet kul af og til, men igen er det ikke noget der sker ofte.
Når du kører 3-skinne, skal du huske at rense slæbeskoen på samme måde som du renser hjul fra tid til anden.
Tommelfingerregel: Begynder maskinen at hakke, så tjek hjulene og skinnerne. Det er ofte skinnerne mere end det er behov for vedligehold af lokomotiv og vogne.
Lokomotiver med dit kørselsmønster skal formentlig vedligeholdes meget, meget sjældent. Der skal renses hjul engang imellem, men det kommer ofte til udtryk når maskinen begynder at hakke lidt i det.
Der skal også smøres tandhjul, men det er endnu mere sjældent. Her er min anbefaling at bruge den dertil indrettede smøreolie anbefalet af producenten og ikke eksperimentere med husmandsløsninger, som der er forfærdelig mange af. Et forkert "godt råd" og din model er i problemer.
De fleste motorer i dag lever længe og uden problemer. De gamle skal have skiftet kul af og til, men igen er det ikke noget der sker ofte.
Når du kører 3-skinne, skal du huske at rense slæbeskoen på samme måde som du renser hjul fra tid til anden.
Tommelfingerregel: Begynder maskinen at hakke, så tjek hjulene og skinnerne. Det er ofte skinnerne mere end det er behov for vedligehold af lokomotiv og vogne.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Miwes
- Godsforvalter
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 30 jul 2016, 11:29
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin c
Re: Vedligeholdelse af tog
Tak Søren
Det svar havde jeg håbet på ;-)
Jeg har købt en olie fra Faller "Spezial-schmiermittel + teflon" og jeg bruger meget meget lidt af gangen.
Noget jeg stadig ikke helt forstår er hvordan i kan rense hjul ?
Kræver det ikke en speciel holder hvor toget bliver holdt fast på en eller anden måde.
Findes der nogle smarte anordninger der kan sættes på skinner og på den måde give toget strøm og man så også kan komme til at rense hjulene.
Det svar havde jeg håbet på ;-)
Jeg har købt en olie fra Faller "Spezial-schmiermittel + teflon" og jeg bruger meget meget lidt af gangen.
Noget jeg stadig ikke helt forstår er hvordan i kan rense hjul ?
Kræver det ikke en speciel holder hvor toget bliver holdt fast på en eller anden måde.
Findes der nogle smarte anordninger der kan sættes på skinner og på den måde give toget strøm og man så også kan komme til at rense hjulene.
-
gmmz
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1577
- Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Tillig
- Geografisk sted: Stilling
Re: Vedligeholdelse af tog
der findes indtil flere måder at rense hjul på..
Woodland Scenic har sådan en fætter her, der kan sættes direkte skinnerne på eller kobles til
så sætter du lokomotivet oven på og sætter lokomotivet til at køre
https://www.conradelektronik.dk/Modelba ... 36_1608021
du kan også bruge en glas- pensel til at rense hjul.
både på kørefladen, men også bag på hjul, hvor strømoptaget ofte sidder
jeg har et par testclip, som dem her
https://elektronik-lavpris.dk/p97208/th ... 55mm-blaa/,
lokomotivet vendes om og testclip sættes til strømoptaget i hver side,
lokomotivet sættes til at køre langsomt,
så sætter jeg glaspensel ned på hjulet og det bliver rengjort
Woodland Scenic har sådan en fætter her, der kan sættes direkte skinnerne på eller kobles til
så sætter du lokomotivet oven på og sætter lokomotivet til at køre
https://www.conradelektronik.dk/Modelba ... 36_1608021
du kan også bruge en glas- pensel til at rense hjul.
både på kørefladen, men også bag på hjul, hvor strømoptaget ofte sidder
jeg har et par testclip, som dem her
https://elektronik-lavpris.dk/p97208/th ... 55mm-blaa/,
lokomotivet vendes om og testclip sættes til strømoptaget i hver side,
lokomotivet sættes til at køre langsomt,
så sætter jeg glaspensel ned på hjulet og det bliver rengjort
mvh
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
-
Miwes
- Godsforvalter
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 30 jul 2016, 11:29
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin c
Re: Vedligeholdelse af tog
Tak for tips og det vil jeg da kigge nærmere på :-)
Vh. Michael
Vh. Michael
-
ErikL
- Lokomotivfører
- Indlæg: 522
- Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
- Digital: Ja
- Scale: N
- Skinnesystem: Minitrix
Re: Vedligeholdelse af tog
Hej
Det er glaspensel samt den som der linkes til som jeg bruger. Virker upåklageligt.
Glaspensel er super effektiv.
Det er glaspensel samt den som der linkes til som jeg bruger. Virker upåklageligt.
Glaspensel er super effektiv.
Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold