Ka' I hjælpe mig i gang igen

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
MO 1958
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: M-Pickelgleis
Geografisk sted: Djævleøen

Ka' I hjælpe mig i gang igen

Indlæg af MO 1958 »

Hejsa

I mine salige forældres efterladenskaber fandt jeg det rullende materiel til den Märklin bane, min far og jeg opbyggede i 1970'erne. Anlægget kørte sidste gang ca. 1980. Det er er nu skrottet pga rust mm., men jeg kunne godt tænke mig få noget af det rullende materiel ud at køre på et lille hyggeanlæg.

I første omgang gælder det om at få den V 200 (Märklin 3021), jeg fik til min 3 års fødselsdag i 1961 til at køre ordentligt på teststrækningen bestående af 5 M skinner. Jeg har et par af de gamle transformatorer, som giver 24 V ved retningsomskiftning. De virker fint efter de fik nye netledninger. Maskinen kører også fint, men den er i original stand med perfektomskifter, så den hopper noget så lystigt. Det var OK for mig i 1970'erne, men ikke i dag.

Jeg mener at kunne huske at der blev lavet en elektronisk udgave af perfektomskifteren, så maskinen ikke hopper ved retningsændring. Det var inden det blev digitalt. Jeg har ledt mange steder, men kan ikke finde noget dokumentation på den elektroniske udgave. Er det mig der husker forkert omkring omskifteren? Hvis den eksisterede, vil jeg meget gerne vide lidt mere om den, f.eks. i form af et diagram. Jeg ved godt, den ikke kan købes mere, men med et diagram kan jeg nok finde ud af at bygge en kopi. Der er jo plads nok i maskinen.

Og I spørger måske hvorfor jeg ikke bare går 100 % digitalt med det samme. Fordi det kunne være sjovt at opbygge et lille nostalgisk anlæg med relæer, sporisolationer, armsignaler osv.

mvh

Jørgen
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ka' I hjælpe mig i gang igen

Indlæg af moppe »

Hej Jørgen

Det du søger er en elektronisk "perfektomskifter". De er næsten umulige at finde i dag, da de er afløst af dekodere, selv i Märklins egne "analoge" lokomotiver.
Men, når du nu vil holde det originalt, hvorfor så ikke justere din nuværende mekaniske omskifter?
Hvis man lægger en smule arbejde i det, kan man faktisk få den til at skifte uden et betydeligt hop, blot ved at justere lidt på fjederen.
Man kan også købe en ny omskifter, eller finde en brugt hos en af alle dem der digitaliserer der lokomotiver.

En Fahrrischtungsumschalter, findes der flere diagrammer til ude på internettet, Nogle med batterier og andre der blot glemmer retningen efter et stykke tid - jeg vil ikke anbefale det.

Klaus
MO 1958
Trafikelev
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: M-Pickelgleis
Geografisk sted: Djævleøen

Indlæg af MO 1958 »

Hej Klaus

Mange tak for dit svar. Så var det altså rigtigt, at der var en elektronisk dims i stedet for perfektomskifteren. Jeg forstår så også at den er svær at få fat i.

Så jeg dropper at lede videre efter den dims, og justerer på fjederen i stedet i første omgang.

Men nu kunne det jo være en udfordring for mit kreative gen at lave en selvkonstrueret omskifter, som kan huske uden brug af batteri.

mvh

Jørgen
henho
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af henho »

Jeg ved ikke, om de kan købes som reservedele; men der fandtes faktisk perfektomskiftere, der afbrød strømmen til motoren, når de fik overspændingen. Jeg havde en BR 44 med Telex kobling, der var udstyret med sådan en. Kan kendes på et lille tandhjul, der påvirker en kontakt til motorspændingen.

Jeg havde også et rødt trevogns motortog (frit efter en VT Schnelltriebwageen) udstyret med samme omskifter.

Hvilket katalog nummer omskifteren havde, kan jeg ikke huske.
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Besvar