Viessmann Bremsemodul 5232

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
talbert
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Viessmann Bremsemodul 5232

Indlæg af talbert »

Hej alle,

Er der nogen muligheder for at justerer bremselængden via CS2 på Märklin tog.
Jeg har prøvet lidt frem og tilbage både med en 24172 skinne og to 24172 skinne. Hvis jeg kun bruger en 24172 skinne når toget rigtig mange gange at køre forbi stop og fortsætter med at køre, hvis jeg bruger 24172 skinner så stopper toget langt før jeg synes det skal. Håber det er til at forstå.

Vil gerne have at toget bremser ned og stopper ca. 5 cm fra signalet og inden det når at køre forbi isoleringen og bare for
fortsætter med at køre.

Er der noget jeg gør forkert ?
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Viessmann Bremsemodul 5232

Indlæg af bygger01 »

Juster bremselængden.

Hvis du har indbygget et programeringsspor i din bane, vil jeg anbefale at sætter lokomotivet igang med fuld speed og så lader det bremse ned og måle bremselægden.

Der skal sikkert justeres lidt og så prøv igen via programeringssporet.

Når du er tilfreds med længden, så find næste lokomotiv frem og ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej Tim

Nej, du gør ikke noget forkert. Men du tillægger måske dine tog nogle egenskaber de ikke har, sådan lige ud af boksen.

Dine tog har en bremseværdi. Det er tiden fra fuld fart til stop. Denne tid er ganske givet forskellig fra tog til tog. Det gode er at du selv kan justere tiden, det dårlige er at det tager lang tid, før det er perfekt.

I og med det er en tid, så er stoplængden afhængig af hastigheden der er på toget, når det begynder at standse. Så det du skal gøre er at bruge to 24172 og så justere hvert enkelt tog ind, så de på to skinners længde holder nogenlunde samme sted, når de kommer med den hastighed du gerne vil have dem til at køre med.

Det er et omstændigt arbejde, men når først det er gjort, bliver du glad for det.

Sådan mest til almen info, så findes der dekodere der kører med "fast bremselængde", således at de altid standser samme sted, uanset, hvilken fart de rammer stopstykket med.

Klaus
talbert
Stationsforstander
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af talbert »

Hej Jørgen og Klaus,

Tak for begge svar. Det var lige hvad jeg skulle bruge, har fået det til at virke med et tog, så nu mangler bare alle de andre. Tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
Besvar