Ballast - granit eller sand
Ballast - granit eller sand
Hejsa,
Har endelig fået lagt spor på det første modul, og skal til at ligge ballast.
Jeg har fået fat i noget farvet sand, som fæst var tiltænkt mine 2 stationer, og også nogle små granitstykker fra 1-1.9mm.
Sandet ligger sig fint, men de små granit stykker er sværere at få til at ligge pænt.
Vil gerne have jeres besyv med på hvad der er pænest og evt hvis jeg skal skaffe noget andet ballast.
Har endelig fået lagt spor på det første modul, og skal til at ligge ballast.
Jeg har fået fat i noget farvet sand, som fæst var tiltænkt mine 2 stationer, og også nogle små granitstykker fra 1-1.9mm.
Sandet ligger sig fint, men de små granit stykker er sværere at få til at ligge pænt.
Vil gerne have jeres besyv med på hvad der er pænest og evt hvis jeg skal skaffe noget andet ballast.
-
Miwes
- Godsforvalter
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin c
Re: Ballast - granit eller sand
Jeg forsøgte også først med sand på min lille bane, men det fortrød jeg og besluttede mig for skærver, som er lidt sværere at få lagt, men det ser ganske pænt ud.
Hvorfor jeg fravalgte sand, var mere de små korn der kom i vejen ved sporskifte og det var lidt lettere med de små sten (skærver)....blot min mening.
Vh. Michael
ps. ville nok ha valgt lidt mindre "skærver" og måtte da også si mine skærver, da der var en del til den store side.
Hvorfor jeg fravalgte sand, var mere de små korn der kom i vejen ved sporskifte og det var lidt lettere med de små sten (skærver)....blot min mening.
Vh. Michael
ps. ville nok ha valgt lidt mindre "skærver" og måtte da også si mine skærver, da der var en del til den store side.
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Jeg vil også gå efter skærver. Jeg synes dog dine er alt for store.
Jeg har tidligere undersøgt - blot ved selvsyn - at der i snit kan ligge 4 - 6 skærver (størrelsen kan jo variere) henover den korte side af en jernbanesvelle. Det har jeg brugt som målestok lige siden. På dine billeder ser det ud til at der kan ligge 1 - 2. Dine skærver skal efter min mening være 3 - 4 gange mindre.
Selv bruger jeg skærver fra NOCH og Busch. De er er ofte i den, for mig, rigtige størrelse og jeg blander gerne forskellige farver så det ligner brugte og nye skærver mellem hinanden.
Jeg har tidligere undersøgt - blot ved selvsyn - at der i snit kan ligge 4 - 6 skærver (størrelsen kan jo variere) henover den korte side af en jernbanesvelle. Det har jeg brugt som målestok lige siden. På dine billeder ser det ud til at der kan ligge 1 - 2. Dine skærver skal efter min mening være 3 - 4 gange mindre.
Selv bruger jeg skærver fra NOCH og Busch. De er er ofte i den, for mig, rigtige størrelse og jeg blander gerne forskellige farver så det ligner brugte og nye skærver mellem hinanden.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Hej Søren,
Det tænkte jeg nok.
Synes bare jeg har haft svært ved at finde nogle der er ensfarvet. Synes ikke det er pænt med 2-3-4 farver i skærverne.
Sandet jeg har på billederne tænker jeg vil være fint til banegårdsområdet.
Det tænkte jeg nok.
Synes bare jeg har haft svært ved at finde nogle der er ensfarvet. Synes ikke det er pænt med 2-3-4 farver i skærverne.
Sandet jeg har på billederne tænker jeg vil være fint til banegårdsområdet.
-
esben2009
- Ledvogter
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: C-skinner
Skærver i størrelse N er til at arbejde med, og visuelt passer de ganske godt.
-
SteamPunkLolcat
- Godsforvalter
- Skinnesystem: Peco code 75
- Geografisk sted: Haderslev
Skærverne er flotte, men som andre også siger, så er de alt for store.
Jeg bruger skærver fra Asoa, de er flotte men desværre temmelig dyre.
Jeg har fundet den følgende ebay-shop, som har billig ballast, men det er ikke noget jeg har haft i fingrene, så jeg kan ikke sige noget om kvaliteten.
http://stores.ebay.de/Gleisschotterschmiede
Jeg bruger skærver fra Asoa, de er flotte men desværre temmelig dyre.
Jeg har fundet den følgende ebay-shop, som har billig ballast, men det er ikke noget jeg har haft i fingrene, så jeg kan ikke sige noget om kvaliteten.
http://stores.ebay.de/Gleisschotterschmiede
MVH Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Hej Morten,
De er flotte fra Aosa - er der en dansk forhandler? Ved du hvorfor starten er så dyr i forhold til bare at købe skærverne?
Fin butik på eBay, sender bare ikke til dk.
De er flotte fra Aosa - er der en dansk forhandler? Ved du hvorfor starten er så dyr i forhold til bare at købe skærverne?
Fin butik på eBay, sender bare ikke til dk.
-
gmmz
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Tillig
- Geografisk sted: Stilling
skærver bliver benyttet i hovedspor og sand i sidespor..
ang. forsendelse fra Tyskland og ebay, så har jeg oplevet,
at hvis du skriver til forhandler og siger du er Indforstået med,
at det koster et sted mellem 13 til 17 euro at sende, så er de til at snakke med..
ang. forsendelse fra Tyskland og ebay, så har jeg oplevet,
at hvis du skriver til forhandler og siger du er Indforstået med,
at det koster et sted mellem 13 til 17 euro at sende, så er de til at snakke med..
mvh
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Hej Søren,
Kunne være jeg skulle sende ham en besked - ret billige kilo priser!
Med hensyn til sand, så mener jeg at der i tidligt var sand på stationerne, som dækkede op over svellerne således man ikke snublede over dem - ved dog ikke op til hvilken periode det stoppede.
Mvh henrik
Kunne være jeg skulle sende ham en besked - ret billige kilo priser!
Med hensyn til sand, så mener jeg at der i tidligt var sand på stationerne, som dækkede op over svellerne således man ikke snublede over dem - ved dog ikke op til hvilken periode det stoppede.
Mvh henrik