CS2 programmering

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
vectra
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

CS2 programmering

Indlæg af vectra »

Hej.
Jeg er nu kommet godt igang med programmeringen af mit kommende anlæg på PC--udgaven af CS2, ikke mindst hjulpet godt af Sørens udførlige vejledninger.
Imidlertid er jeg stødt på et 'lille' problem, hvor jeg ikke kan finde løsningen.

Jeg har en én-sporet strækning fra station A til station B. Tog kører både fra A til B og fra B til A. På strækningen står et signal fx et bloksignal, der påvirker kørslen, når tog kører fra A til B.
Problemet er at få annulleret signalvirkningen, når tog kører forbi i modsat retning, altså fra B mod A.
I den situation er det lige gyldigt, hvad signalet viser.
Signalet styres af en K, L, M-83 dekoder og en CS2 og evt. det nødvendige antal kontaktskinner.
Hvorledes programmeres denne togvej i CS2?

På forhånd tak og Fut fra Torben (vectra)
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS2 programmering

Indlæg af moppe »

Du vil vel gerne have at signalet er rødt, når du kører baglæns forbi?

I så tilfælde ville jeg tage et relæ med og lade det skifte mellem udgangen fra stopsignalet og almindelig kørestrøm og lade det skifte, når der sætes en togvej baglæns.

Hvis du bruger C-skinne kontaktskinner, kan du bruge den kontakt der er mod signalet (når du kører baglæns) og lade CS2 sætte en udgang, når kontakten aktiveres og slå udgangen fra igen, med en kontaktskinne på den anden side af signalet. Udgangen styrer så relæet.

Klaus
vectra
Stationsforstander

Indlæg af vectra »

Hej moppe (Klaus)
Tak for dit svar.
For dem, der er bevandrede udi elektronikkens (?) store verden er dit svar utvivlsomt fyldestgørende. For mig novice er der brug for lidt mere oplysning, fx et diagram, en tegning, en programmeringssekvens på CS2 el.tilsv.
Jeg håber, du eller andre kan hjælpe mig lidt videre og takker på forhånd for alle svar :)
Vh vectra (Torben)
Lyne Preben
Ledvogter
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Torben,
Som jeg ser det, er det ganske enkelt at programmere en togvej, som kan klare dit problem. På CS2 kan du jo definere at en handling skal ske hhv. når en kontaktskinne bliver besat eller når den bliver fri.
Hvis du har yderligere spørgsmål så han du evt. sende mig en privat besked.

Hilsen
Preben
Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Lyne Preben skrev:Hvis du har yderligere spørgsmål så han du evt. sende mig en privat besked.
Det vil være til glæde for alle - også fremtidige brugere med samme problem - hvis løsningen og debatten omkring den finder sted i offentlighedens lys. :-) Så kan vi alle hjælpe hinanden.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

vectra
Stationsforstander

Indlæg af vectra »

Tak Søren for dit konstruktive indspark.
:)
Vh vectra alias Torben
Besvar