CS2 + PC

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Lincoln
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

CS2 + PC

Indlæg af Lincoln »

Jeg har en CS2, og har fået øje på mulighederne for at styre anlægget via mobiltelefonen, tablet eller PC (via apps og Märklins program til PC).

Men jeg synes at kunne læse at det fordrer at jeg som det første tilslutter CS2 til routeren med et netværkskabel… Allerede dér kommer jeg til kort, da jeg ikke har en router eller fastnetforbindelse (tlf), men udelukkende bruger smartphone og mobilt bredbånd til min PC i min kontakt til omverden! (TDC tager nogle ublu abonnementspriser for at lægge kabler til en internetforbindelse uden fastnettlf.).

Jeg kan jo godt regne ud at CS2’en i sig selv ikke er en computer med wifi/internetadgang, og der skal forbindes til PC/mobil/tablet på anden vis. Men kan dette kun gøres via netværkskabel til en router, eller kan man også forbinde CS2 med en PC på gammeldags manér, dvs. med kabel? Hvis ja, taler vi så netværkskabel eller USB?
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS2 + PC

Indlæg af moppe »

Hvis du vil forbyde både PC og laptop til, din CS 2, så gør sig selv den tjeneste at køb en router med wifi.
Så bliver netværk meget lettere......

Hvis du har mobildata, kan du få en router der kører på mobilnet og som har både kablet og trådløst netværk.

CS 2 kan (heldigvis) ikke USB, men kun netværk til andre enheder.
Du kan godt forbinde direkte. Det kræver at du sætter fast ip adresse op på både CS 2 og PC og så ellers sætter et kabel imellem.

Klaus
Lincoln
Lokomotivfører

Indlæg af Lincoln »

Dvs. valget står mellem en router eller et fast kabel mellem CS2 og PC?

Jeg er nok mest stemt for det sidste, da jeg ikke har den bedste erfaring med routere/wifi. Det var en af grundene til at jeg skiftede til mobilt bredbånd; stabiliteten var for ringe med en router.
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvad var for ringe ved routeren?

Hvis du kobler din CS og PC til en router og intet "internet" i routeren, får du et lokalnetværk, hvor du kan koble flere enheder på - gerne via wifi og dermed får du mulighed for at have både PC og tablets (i flertal!) på din CS på en gang.
Sætter du et kabel direkte mellem PC og CS, så har du ikke mulighed for at bruge tablet også.

Netop at have en router uden internetforbindelse, er det Søren bruger, når han har sit anlæg med rundt til udstillinger.

Klaus
Lincoln
Lokomotivfører

Indlæg af Lincoln »

Det var simpelthen dækningen/stabiliteten, der gjorde at jeg fravalgte en router (og jeg har haft flere). Da jeg stadig havde fastnet (men ingen fastnettelefon), så skulle jeg nulstille/resette/skabe forbindelse mellem router og PC flere gange dagligt. Ofte kunne det slet ikke lade sig gøre. Så det var kilde til mange frustrationer - til gengæld var det dyrt...!

Så jeg skiftede til mobilt bredbånd...
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Men dit problem, var det mellem PC og router, eller PC og ud til den store verden?

Jeg har haft utallige routere og kun en af den har haft problemer på hjemmenetværket. Det var fordi dens strømforsyning var blevet "træt".

Det bør være det samme hjemme hos dig......

Klaus
Lincoln
Lokomotivfører

Indlæg af Lincoln »

Det var - som jeg husker det - problemer mellem PC og router.

Men efter router nr. 3 (og PC nr. 2) var der stadig daglige problemer, så routere var bare ikke en brugbar løsning!
boholm
Godsforvalter
Scale: N

Indlæg af boholm »

På WIFI-routere kan man indstille kanaler til det trådløse - eller rettere den kanal, routeren skal bruge.
Det sker ofte i boligkomplekser, at andre også har routere, men de er alle indstillet (ab fabrik) til kanal 4 (SVJH) - og så er der karambolage og udfald - sådan som du har oplevet. Alt dette sagt uden at vide din "geografi". For det undrer også mig, at du har haft så store problemer med den trådløse del på dine routere. Men det kommer selvfølgelig også an på afstanden imellem pc og router, og hvad der af vægge osv. imellem. Jeg kører selv med to trådløse routere uden problemer. Signalet er kun svagt i køkkenet pga. betonvægge imellem stue (router) og køkken (f.eks. Ipad). Via en mobiltelefon-app kan man finde ud af, hvad der er af trådløse netværk i nærheden - og hvilke kanaler der bliver brugt.
Hvis du kan/vil undvære trådløse enheder til at styre togene, så kan du til kablingen også bruge en såkaldt hub eller switch, som er en fordelerdåse til netkabler (ethernet!). Så kan du, hvis behovet er der, alligevel godt tilslutte flere enheder.
MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
peras
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Indlæg af peras »

En gammel router med wifi og et krydset netkabel. Det er det eneste der skal til.
Så kan man køre med Ipad eller Iphone og en app der hedder TouchCab. Hvilken app man kan bruge til Android ved jeg ikke. Så kan man endda køre trådløst med CS1 og det kører helt smertefrit og en meget simpel opsætning. Hvem skulle tro, at man kan gøre det med en CS1, der jo er en gammel sag. Der er sikkert nogen i bekendtskabskredsen, der har en gammel router liggende. Den skal jo ikke være kraftig, for den skal kun bruges til toget og kan stå ved siden af CS.
Hilsen Poul Erik

Mvh Poul Erik
H0, 3-skinne, CS3+, TrainController 9 og 10 Gold.
Skive modeljernbaneklub drejeSKIVEn
www.mjbk-skive.dk

Besvar