Kan jeg stadig benytte de gamle transformatorer?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Kan jeg stadig benytte de gamle transformatorer?

Indlæg af Søren »

Et spørgsmål der bliver ved med at dukke op rundt omkring er: "Kan jeg stadig benytte de gamle transformatorer?" eller "Jeg har nogle gamle transformatorer liggende, som jeg gerne vil genbruge, og hvordan gør jeg det?".

Svaret på det spørgsmål er: Det bør du som udgangspunkt glemme alt om.

Indlægget her må være en advarsel til alle: https://www.marklin-users.net/forum/pos ... Volt-shock

Her følger opdateret information om Märklins strømforsyninger (November 2016):

Hvis vi snakker Märklin AC analog drift er der pt. kun en strømforsyning, der lever op til gældende krav, og det er varenummer 66471 (Nyhed 2016. Erstatter aktuelle 66470, forskellen er at der nu er afbryder på kablet til lysnettet).

Snakker vi digital drift (uanset skinnesystem, 2- og 3-skinne) så er det varenummer 60061 (3A) til H0, 60101 (5A) til større skalaer. Disse strømforsyninger kan levere strøm til Central Station 2 og 3, boostere og lys i huse (via 60200 adapterkablet).

Til Mobile Station 2, m83/m84 (via universalforsyningsenhed 60822) og S88 link er det strømforsyning 66360.

Andre producenter har lignende opdaterede løsninger.

Humlen er, lad gammelt være gammelt. Jeg ved godt, at det "kan bringes til at virke", men for din egen sikkerheds skyld: Brug nye og moderne strømforsyninger. Det er et dumt sted at spare! Hvis ikke for din egen sikkerheds skyld, så for den stakkels dekoder i dit lokomotiv. Den brænder nok af før du selv gør det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar