Ca. 30 år siden.

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Tango
Stationsbetjent
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Lima på det analoge PIKO på det digitale

Ca. 30 år siden.

Indlæg af Tango »

For ca. 30 år siden fik jeg mig et Lima modeltog, dette tog havde jeg meget glæde af i et par år, så forsvandt det stille og roligt, for et par måneder siden genfandt jeg så toget på mine forælders loft, sammen med min nevø, og vi har så leget lidt med de gamle tog siden da, nu ønsker han sig så et modeltog i julegave, men hvor starter man? Jeg har forsøgt at finde lidt rundt i det hele på nettet, men det er ikke lige nemt at sætte sig ind i alt det der moderne modeltog :o

Nu til mine spørgsmål.

1: For at det skal være intrasand for en knægt på 12 så skal det vel være digitaldrift?
2: Men skal det være H0, N eller spor 1?
3: Han syndes bestemt bedst om damplokomotiver, er der nogen der kan foreslå et fornuftigt startsæt, med et digitalt damplokomotiv?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med lidt gode råd.
gmmz
Lokomotivfører
Digital: Ja
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Ca. 30 år siden.

Indlæg af gmmz »

Hej og velkommen til.

Du skal vælge H0, mange fabrikanter plus stort udvalg i Dansk materiel
jeg synes spor N er for småt, men du kan få et stort anlæg på 1 kvadratmeter, dog ikke så meget dansk Materiel
spor 1 er en ren kæmpe, som fylder meget, men de er også rimeligt detaljeret.

Skulle jeg starte i dag, ville jeg købe et startsæt med en digital styring,
det er lidt dyrere end et analog, men du skal kun trække 2 ledninger til banen
og du kan styre flere lokomotiver uden at montere afbrydere til forskellige sporstykker..
Et andet plus er, at man så kan tænde og slukke lys på lokomotivet,
og med en lyddekoder, kan lokomotivet også bruge sin tyfon, motorlyd og mange andre forskellige ting.

Nu hvor du har kørt med Lima, kender du jo 2 skinne systemet.
jeg har ikke fundet nogle startsæt med et damplokomotiv

Så et godt bud kunne enten være et startsæt fra Trix
C-skinne systemet er det samme som Märklin, (Trix er ejet af Märklin og producerer 2 skinnemateriel)
skinnerne er robust, kan tåle at blive skilt og samlet flere gange
http://www.trix.de/de/produkte/details. ... oice%5D=28

Ellers kan et startsæt fra Roco være en mulighed
http://www.roco.cc/en/product/235027-0- ... ducts.html

Begge fabrikanter producerer flotte ting og du kan genbruge dine vogne fra tidligere,
dog skal dit/dine lokomotiver bygges om med en dekoder, før du kan glæde af dem på et digitalt anlæg

Du skal være opmærksom på, at der en digitalstyring med..

Det nemmeste vil nok være at besøge en forhandler og se hvad de har af startsæt
men du skal nok regne med ca 2000kr for et startsæt
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Du spurgte ang. startsæt med damplokomotiv. Denne fra Trix er også et bud (hvis du kan finde den):
Trix varenummer 21522

Brug Google, og se hvem der har den. Men forhør dig også hos nogle danske forhandlere. Det kan sagtens være den ligger der, men det kan være lidt svært at se, da kun få af deres lagerlister dukker op på Google (desværre!).

Den Trix startpakke Gmmz foreslår indeholder den gamle Mobile Station 1. Jeg vil anbefale at du går uden om den og satser på startpakker med den aktuelle Mobile Station 2.

MS1 har fået meget kritik for sin meget dårlige implementering. MS2 er fuldt på højde med hvad man kan forvente af en moderne begynder-digitalstation i dag. Det er en verden til forskel.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Og er det ikke sådan, at en MS1 kun kan opdateres med en CS1 ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Det er lige meget, MS1 er simpelthen for gammel og for ringe opbygget rent elektrisk og mekanisk til at jeg vil anbefale den til nogen.

Klaus
Tango
Stationsbetjent
Digital: Nej
Skinnesystem: Lima på det analoge PIKO på det digitale

Indlæg af Tango »

Tak for den fine info.

Grunden til at jeg var i tvivle om hvor vidt det skulle være digitaldrift var at jeg havde fået den opfattelse at der skulle bruges en 5 - 6000 bare på at komme igang med det digitale, og så et start sæt oven i, kan det gøres for en 2 - 3000 så er det jo mere overkommeligt, og H0 lyder som et fornuftigt valg.

Så nu er det fastlagt at det skal være digitaldrift, og det bliver H0.

Men hvilken producent det skal være fra, ja der er jeg meget i tvivl, med et start sæt kommer det vel meget an på hvilket digital styring man vil bruge frem over? her er jeg meget i tvivl om hvad der er nemmest at bruge for knægten, det skal nu nok vise sig at han har nemmere ved det end mig, uanset hvad det bliver, her er det så at et besøg hos en forhandler gerne med et udvalg af de forskellige muligheder ville være en god ide, men forhandlere her ude i det mørke Nordvestjylland, det er godt nok ikke nemt at søge frem på nettet, nogen der har kendskab til en fornuftig forhandler i thy / Struer området?
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev:Og er det ikke sådan, at en MS1 kun kan opdateres med en CS1 ?
Trix MS1 kan formentlig ikke opdateres af noget som helst. Der var planlagt en Trix Central Station, men den så aldrig dagens lys. I stedet kom Central Station 2, hvorfra at både Trix og Märklins styresystemer blev forenet i en og samme enhed. I øvrigt en klog beslutning, hvis du spørger mig.

Her er nogle billeder af produkterne. Så kan man også se, hvad man ikke skal købe.
Trix Systems, Mobile Station 1
Det er til gengæld denne her, som man skal gå efter, hvis man vil satse på Märklin/Trix Digital: Mobile Station 2.
Trix, Mobile Station 2
Trix, Mobile Station 2
Trix Systems, Mobile Station 2
Trix Systems, Mobile Station 2
Forskellen på de to er farven, intet andet. Den sorte er den nyeste.

Med venlig hilsen
Søren

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Når vi nu er i gang med at definere, hvad er så forskellen på MS'er med rød og grøn "knop" ( udover navn & farve ) ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Tango skrev:Men hvilken producent det skal være fra, ja der er jeg meget i tvivl, med et start sæt kommer det vel meget an på hvilket digital styring man vil bruge frem over?
Ja, det er rigtigt. Derfor er det også vigtigt, at du kommer ud og får prøvet forskellige digitalsystemer af. Det er dog ikke sådan at lokomotiver fra Roco ikke kan køre sammen med lokomotiver fra Trix. Digitalsystemerne er standardiserede og alle systemer kan styre lokomotiver fra alle producenter. Så det er ofte et spørgsmål om den styring man bedst kan lide, men du begrænser ikke dig selv i forhold til rullende materiale - og det er vigtigt.

Ingen standarder, uden flere standarder. ;-) Märklin har MFX-formatet som kun Märklins egne systemer forstår til fulde. Andre systemer nærmer sig at være kompatible, så det er muligt at styre Märklins MFX-baserede lokomotiver, men det er ikke alle funktioner du får med. Går du derfor Märklin-vejen, så er Märklin Digital helt klart værd at satse på for den fulde udnyttelse af potentialet.
Märklin Digital er også kompatibelt med det mest udbredte format DCC, så du har ingen problemer med at styre DCC-baserede lokomotiver med Märklin Digital. Trix lokomotiver snakker både DCC og MFX, så de er kompatible med begge styresystemer.

Hvis du kommer på Århus-kanten, er du velkommen til at kigge forbi og få en demo af Märklin Digital (som er det system der er i Trix kasserne).

Jeg kender ingen forhandlere i dit område, men der er både SMT i Skjern, Hobbykæden i Nr. Sundby og BJ Hobby i Hanstholm. Der er måske andre som kender flere.

Når du har været ude og se forskellige systemer, så hold dig endelig ikke tilbage med spørgsmål. Husk i øvrigt at fremlægge evt. forventninger du måtte have, så kan vi også bedre guide dig i den rigtige retning. :-)

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev:Når vi nu er i gang med at definere, hvad er så forskellen på MS'er med rød og grøn "knop" ( udover navn & farve ) ?
Intet! Så simpelt er det.

Trix Mobile Station 2 er den samme som Märklin Mobile Station 2.

MEN: Trix Mobile Station 1 er IKKE den samme som Märklin Mobile Station 1; selvom den ligner. Trix Mobile Station 1 indeholder et andet styresystem som er kompatibelt med DCC. Desværre så er det meget dårligt implementeret, så det er svært at få selv de simpleste ting til at fungere. Jeg kan på ingen måde anbefale Trix Mobile Station 1.

Med venlig hilsen
Søren

Besvar