Danske hjemmesider om modeljernbaner

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Danske hjemmesider om modeljernbaner

Indlæg af Søren »

gert skrev:Nu skal vi lige huske på, at debatten er blevet spredt over flere fora i det sidste halve års tid - det betyder at hvart enkelt fora næppe kan have samme aktivitet som et enkelt stort havde før.
Jeg oplever "jernbanens" forum som det mest aktive, men det går ikke på modeltog, men på forbillederne. Det er dog også interessant i modeljernbanesammenhæng - synes jeg.
Det er også korrekt, men jeg ser nu stadig, at aktiviteten på de enkelte er generelt dalende. Dvs. der er færre indspark over hele linjen. Den tendens har jeg bemærket - også længe før, at der kom flere fora til. I min optik har det ikke kun stået på siden august, hvor dette forum blev oprettet.

Den, for mig, interessante trafik på andre fora har været stærkt dalende i hvert fald et år. Jeg tolkede det som værende fordi mange tråde blev ødelagt af skænderier mellem brugerne. I længden gider jeg i hvert fald ikke være et sted, hvor jeg skal irriteres, når jeg læser en ellers interessant diskussion.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev:Jeg vil stadig fastholde, at hvis en side skal være attraktiv for bahnfannet, så skal der være bevægelse / nye ting, og det kræver en stor indsats, og det er her jeg forestiller mig en to vejet kommunikation, men så bliver det måske mere en blog som denne
Mjaaah - og nej - tillader mig lige at blande mig, nu hvor du har "svaret for mig". ;-) Jeg forventer ikke nyt og spændende hele tiden, men jeg kan godt lide, hvis der sker noget engang imellem. Min pointe er, at mange sider ikke har været opdateret i flere år - og det synes jeg er ærgerligt. Som Erik skriver, så er der ikke mange der "kan" / "gider", det gælder nok for de fleste, men der er også nogen som gider - og det synes jeg er fedt.

Det er lidt nyt her og der som jeg efterspørger - engang var der mange blogs - nu er der næsten ingen. Det undrer mig. For mit eget personlige vedkommende er min blog gået i stå af flere årsager - den ene er fordi softwaren bag bloggen virkelig er irriterende at arbejde med - det i sig selv er en showstopper - det er simpelthen for besværligt at "have noget på hjertet". Den anden årsag er fordi der simpelthen ikke sker noget i min modeltogsverden - det gør der forhåbentligt snart igen - og så bliver bloggen nok opdateret igen. Softwaren skal dog skiftes ud først.

Jeg benytter RSS til at følge andre sider, hvis en side ikke understøtter RSS, så er den afhængig af, at jeg husker at kigge forbi. Det sker stort set aldrig. Derfor synes jeg, at alle, der har sider som de opdaterer af og til, som minimum, bør have deres opdateringsside udstillet som RSS. På den måde gør man det nemt for sine læsere, at følge med i nyt og spændende. I min verden er det mere reglen end undtagelsen, at man udstiller sine sider som RSS. Jeg læser også ofte siderne fra min RSS reader på mobiltelefonen - ofte kigger jeg ikke engang på selve siderne, men kun via deres feeds.

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev:Jeg benytter RSS til at følge andre sider, hvis en side ikke understøtter RSS, så er den afhængig af, at jeg husker at kigge forbi. Det sker stort set aldrig. Derfor synes jeg, at alle, der har sider som de opdaterer af og til, som minimum, bør have deres opdateringsside udstillet som RSS. På den måde gør man det nemt for sine læsere, at følge med i nyt og spændende.
Det kommer næppe til at ske på min side......men til gengæld vil nye modeltogsrelaterede ting ganske givet blive "præsenteret" her......

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

moppe skrev:...men til gengæld vil nye modeltogsrelaterede ting ganske givet blive "præsenteret" her.
Hvilket du heller ikke vil modtage nogle klager over. :-) Selv begynder jeg, at præsentere mine modeltogsrelaterede ting her på forum. Senere oversætter jeg dem og putter dem på min blog.

Med venlig hilsen
Søren

Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bygger01 skrev:Normalt går det altid skævt, når jeg skriver, og Du også er indover, men det må være Dit problem ...
Hvorfor det? Det er sjovt nok en holdning der gennemsyrer alt hvad du skriver: Det er aldrig din skyld.
bygger01 skrev:Men jeg kan stadigvæk ikke forstå, at det giver nok blot at skrive, hvad man ved og evt, håber på, at andre læser det.
Der er alt for mange der skriver en masse om hvad de ikke ved noget om. Jeg holder mig til det jeg ved noget om. Hvorfor mener du at det skulle være forkert?
bygger01 skrev:Det må da være godt med indspark fra andre, og den anden facet, der kommer ud af det.
Jeg læser gerne forslag fra andre, men det er mig der bestemmer om forslagene får nogen indflydelse på hvad jeg laver.
Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bahnfannet skrev:Det er lidt nyt her og der som jeg efterspørger - engang var der mange blogs - nu er der næsten ingen. Det undrer mig. For mit eget personlige vedkommende er min blog gået i stå af flere årsager - den ene er fordi softwaren bag bloggen virkelig er irriterende at arbejde med - det i sig selv er en showstopper - det er simpelthen for besværligt at "have noget på hjertet". Den anden årsag er fordi der simpelthen ikke sker noget i min modeltogsverden - det gør der forhåbentligt snart igen - og så bliver bloggen nok opdateret igen. Softwaren skal dog skiftes ud først.
Interessant læsning. Flere andre har det givetvis på samme måde, og noget af det kan man gøre noget ved. Hvis softwaren irriterer, så skift den ud! Min erfaring er også at i perioder har man lyst, i andre perioder har man ikke lyst.
bahnfannet skrev:Jeg benytter RSS til at følge andre sider, hvis en side ikke understøtter RSS, så er den afhængig af, at jeg husker at kigge forbi. Det sker stort set aldrig. Derfor synes jeg, at alle, der har sider som de opdaterer af og til, som minimum, bør have deres opdateringsside udstillet som RSS. På den måde gør man det nemt for sine læsere, at følge med i nyt og spændende. I min verden er det mere reglen end undtagelsen, at man udstiller sine sider som RSS. Jeg læser også ofte siderne fra min RSS reader på mobiltelefonen - ofte kigger jeg ikke engang på selve siderne, men kun via deres feeds.
Ingen RSS på min hjemmeside, aldrig, aldrig nogensinde. Der går intet fra mig hvis du af den grund ikke læser den.
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Erik Olsen skrev:Ingen RSS på min hjemmeside, aldrig, aldrig nogensinde. Der går intet fra mig hvis du af den grund ikke læser den.
Jeg synes det lyder som om, at du sætter en ære i ikke at følge med tiden? ;-) Det er helt klart i min interesse, at min hjemmeside er tilgængelig på den måde, som mange folk læser hjemmesider i dag. Via RSS readers, på mobiltelefoner og tablets osv.

Med venlig hilsen
Søren

Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bahnfannet skrev:Jeg synes det lyder som om, at du sætter en ære i ikke at følge med tiden? ;-) Det er helt klart i min interesse, at min hjemmeside er tilgængelig på den måde, som mange folk læser hjemmesider i dag. Via RSS readers, på mobiltelefoner og tablets osv.
Det er din definition af "at følge med tiden", ikke min. Jeg lægger tydeligvis noget helt andet i det begreb end du gør.
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Skovsøekspressen »

Der er en helt klar grund til at jeg ikke har haft skrevet herinde i et stykke tid. Det skyldtes et tidligere indlæg fra en bruger der er meget lidt aktiv herinde, og som gav mig et "ordenligt pulver". Det har jeg været RET irriteret over :evil: Vi har altså at gøre med en hobby man skal hygge sig og slappe af med..........

Mht. aktiviteten på egen blog andet steds, så er jeg nået frem til at det ikke altid er en fordel at fortælle vidt og bredt om sine anstrengelser med hjemmeanlægget. Det stiller en masse forventninger, og er tiden ikke lige til at der skal ske så meget, så er der måske nogen der bliver skuffede/hvornår sker der noget igen osv. Samtidig kræver det også en masse tid, som kunne være brugt på anlægget i stedet for (er helt enig med det Gert har haft skrevet tidligere, om at et modelbaneanlæg altså ikke bygger af sig selv) ;)

Jeg tror ikke interessen for modeltog generelt er dalende, men måske er flere nået frem til noget af det samme som undertegnede. Jeg tror faktisk det er bedre at vise nogen fotos indimellem af noget af det arbejde man får lavet. Som fx noget af det seneste med TT-togs virkelig flotte patinering af en tankvogn :D

Mvh
Claus
Besvar