ESU Loksound v 4

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
vectra
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

ESU Loksound v 4

Indlæg af vectra »

Hej alle
Inspireret af Peter Engelsted Topps vejledning er jeg gået igang med en ombygning af Märklins analoge 3084 (BR50) til digital drift med lyd.
Jeg har valgt en ESU dekoder v4 Loksound. I ESUs vejledning til denne specifikke dekoder er anført et antal funtioner med bla. lyde. Disse ligger på dekoderen i F0 til F21. Mit problem er blot at min CS2 kun har F0 til F15 og der ligger et par lyde/funktioner i fx F18 som jeg er interesseret i at få adgang til.
1. Er der nogen blandt jer tilsammen-alvidende medlemmer, der kan forklare mig hvordan jeg får mappet dekoderen til at se (og bruge) disse ekstra lyde.
2. På nogle ESU dekodere i v4 er det muligt at lægge flere llyde sammen i samme funktionsknap på CS2 - bare ikke på denne dekoder. Når jeg klikker på det ønskede symbol i venstre side af CS2 menuen plejer der at komme en rullemenu frem i midten med forskellige valgmuligheder. Den kommer ikke på min dekoder..
Er der nogen, der kan forklare mig hvordan jeg får den frem. Det kunne også være relevant at kunne ændre lyset på F1 til fyrkassen til et blafrende lys. Det er der heller ikke mulighed for, selvom vejledningen beskriver det

Pft vectra (Torben)
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: ESU Loksound v 4

Indlæg af moppe »

Hej Torben

For at hjælpe dig videre skal vi vide, hvilken lydfil der er i din dekoder.

At ændre ikonerne på en CS2, ændrer ikke funktionerne, det skal gøres i programmeringen af dekoderen.
Gætter på at det er en V4 M4 dekoder du har fået, idet den selv melder sig på ved hjælp af mfx protokollen (og vælger de rette ikoner). Hvis du slår M4 fra i dekoderen og melder den på via DCC, kan du selv ændre (næsten) det hele.

Med en V4 lyddekoder er praktisk taget alt muligt!

Klaus
vectra
Stationsforstander

Indlæg af vectra »

Hej Klaus.
Det er en ældre version V4 fra kassen, så det er ikke en M4 udgave. Den melder sig ikke automatisk, men jeg har givet den adressen 50.
Lydfilen er ESUs originale til en BR50.
Ændring af ikoner er ikke et problem, derimod at få adgang til funktioner med værdier højere end F15, som findes på dekoderen .
Jeg har forsøgt at programmere den i DCC-mode - uden held
/Torben
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hvis du kan vente et par måneder, så kommer der en opdatering til CS2, som gør det muligt at benytte op til 32 funktioner med MFX og 29 funktioner med DCC.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvis der kommer en opdatering til CS2, så ville jeg klart vente de par måneder på den, frem for at flytte rundt på tingene.

Klaus
vectra
Stationsforstander

Indlæg af vectra »

Det lyder som en god idé at vente på denne opdatering, selvom jeg næsten er klar nu.
Tak for svar til jer.
/vectra
Besvar