Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren skrev: ↑16 apr 2017, 07:35
Prøv i øvrigt at beskriv hvordan dit Ecos setup med togveje er lavet, det kan være vi kan finde en løsning.
Hej
Det er lavet sådan så har mange af mine sporveje bliver aktiveret ved at en s88 kontakt bliver fri og så er der et eller flere skifte spor der skal stå bestemt før sporvejen bliver aktiveret for
Den s88 kontakt laver grøn men kun hvis de skifte spor står rigtig så man er sikker på at toget køre ind på det rigtige spor. men hvis s88 kontakten ikke er optaget og man skifter et skifte spor på en angivet måde at bliver sporvejen også aktiveret.
Mine s88 kontakter er lavet ved st de to skinder på Märklin cskinder skaber kontakten gennem hjulene på lokomotiv eller vogn.
Min spor vej bliver først aktiveret når der er flere fint der passer sammen som med skifte spor der står på en bestemt måde sammen med at en s88 tilbagemeldning også er eneren fri eller optaget Det er alt sammen enlig amme sporvej der er beskrevet men på forskellige måder. Håber det giver menlig
Jeg havde lidt svært ved at hitte hoved og hale i det du skrev, men jeg tror jeg forstår hvad du mener. På Märklin Digital er det designet sådan, at det udelukkende er tilbagemeldingen der benyttes til at styre togene.
Tanken er at du benytter besatmeldere (S88) til at afgøre hvordan forløbet skal være. Her kan du benytte betingelser som f.eks. at en besatmelder, der skifter status, kan sætte en ny togvej, men kun såfremt at en anden besatmelder er enten optaget eller ledig. Du kan have flere betingelser i et forløb.
F.eks. kan den nægte at sætte en togvej, hvis dele af togvejen er besat af et andet tog.
Men ja har været ude og kikke nærmere på sådan en CS 3 ude hos min lokale tog pusher.. og kunne konstatere det samme som du fortæller. Men der er stadig mange ting som er taler for den. Men man skal nok bare lige vende sig til den en anden måde at gøre tingene på.. hvordan er den skærm enlig er den okay men hensyn til det er touch og ikke trykk? Tænker på om den kan følge med og om den registre det der bliver gjort?
Ksn1205 skrev: ↑19 apr 2017, 22:28hvordan er den skærm enlig er den okay men hensyn til det er touch og ikke trykk? Tænker på om den kan følge med og om den registre det der bliver gjort?
Skærmen er okay. Den følger fint med, og du lærer hurtigt hvordan du skal ramme for at ramme de rigtige steder. Det kan af og til være lidt svært at ramme de rigtige knapper, men det er blevet forbedret med de seneste opdateringer. Det hjalp en del.
Når du tegner din sporplan vil jeg anbefale dig at sætte en mus til din CS3. Det er meget nemmere at tegne sporplanen med en mus end med fingeren. Det går også hurtigere. Jeg har en lille mus som jeg sætter til min CS3, og det har gjort underværker.
Til dagligt brug med at styre sporskifter, tog og signaler benytter jeg blot touchskærmen og min finger.
Som jeg forstår det, var sporplaner i CS2 meget "sportavleagtig", hvor det hele var små "byggeklodser" der altid sad med samme afstand. Det var ikke muligt at lave et svunget sporforløb, men kun en skematisk/grafisk visning.
Men på CS3 kan man frit placere alle dele og forbinde dem, så man kan få bløde sving og placere tingene (sporskifte, signaler, tilbagemeldinger) som man vil. Det kræver en helt anden opløsning på skærmen og dermed også mere præcision, når man placerer det, hvis det hele skal stå på en snorlige række.
Byggeklods-tavlen er sjov, men CS3's højopløselige er i mine øjne langt mere fleksibel og minder mere om det jeg kender fra Z21 app'en, hvor jeg kan vælge at placere alt frit som jeg lyster, eller designe et baggrundsbillede, lægge det ind og derefter styre sporskifte på plads efter billedet (og opnå byggeklods-tavlen på den måde).
Da jeg stod og prøvede en cs3 synes jeg ikke jeg kunne få en afkoblings skinde til kun at væge en ud gang på en Dcc decoder til sporskifter ? Så man kan have 8 afkoblingskinder på en decoder og ikke kun 4?
Næste version af CS3 (version 1.4) kommer til at indeholde det du efterspørger. Du vil her kunne sætte S88 kontakter under et forløb, samt lade dine hændelser være baseret på status på sporskifter og andre tilbehørsdekodere.
Hvornår opdateringen kommer, ved jeg ikke på nuværende tidspunkt, men det varer forhåbentlig ikke længe.
Næste version af CS3 (version 1.4) kommer til at indeholde det du efterspørger. Du vil her kunne sætte S88 kontakter under et forløb, samt lade dine hændelser være baseret på status på sporskifter og andre tilbehørsdekodere.
Hvornår opdateringen kommer, ved jeg ikke på nuværende tidspunkt, men det varer forhåbentlig ikke længe.
Mange tak for den info.
Stod og kikke på cs3 hos en forhandler i fredags men kunne ikkemlige finde ud af at lave en afkoblingskontakt så den kun brugte en udgang.
Omkring s88 moduler kan man bruge dem fra IEK det er cat 5 tilbagemeldingsmoduler? Eller skal man bruge marklins ejen tænker på hvis man sætter dem direkte i en cs3+
Bemærk at CS3+ anvender 12 volt DC på CAT5 tilslutningen til "S88" tilbagemeldings modulerne og de eneste "S88" tilbagemeldings moduler der kan bruges til 12 volt er så vidt jeg har kunnet se Märklins egne.
Jeg har selv en del IEK "S88" moduler men jeg har valgt at tilslutte dem via L88 sat til 5 volt eller CS2 som slave.