Märklin CS 3 SpieleWelt: Indstilling af driftsmidler mm.?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
JRA
Ledvogter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Märklin CS 3 SpieleWelt: Indstilling af driftsmidler mm.?

Indlæg af JRA »

Hej Alle

Jeg kører en del tog i Märklins Spielewelt-mode og ift min nye CS 3´er mangler jeg de muligheder, som min gamle CS 2´er havde mht. at kunne indstille forbrug for den enkelte maskine manuelt? eller har jeg bare "overset" denne mulighed i min nye CS 3´er? :?

Håber, at nogen evt. kan hjælpe mig med dette? samt evt. erfaring med at kører tog i Spielewelt-mode på CS 3´eren, da dette umiddelbart virker mere omstændigt end i CS 2´eren? :(
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin CS 3 SpieleWelt: Indstilling af driftsmidler mm.?

Indlæg af Søren »

Hejsa

Selve betjeningen af Spielewelt lokomotiverne skulle meget gerne være den samme på CS3 som på CS2. Forskellen er blot, hvordan du kommer ind i førerstanden. På CS3 skal du tildele lokomotivet til enten venstre eller højre kørepult. Du åbner kørepulten ved at trække i den lille røde lokomotivknap, jo længere ud på skærmen du trækker knappen, jo flere funktioner bliver synlige. Trækker du knappen helt over til den anden side af skærmen, åbnes Spielewelt førerstanden.

Du ændrer på forbrug i indstillingerne for lokomotivet. Hvis du fra lokomotivlisten vælger at redigere et lokomotiv, og herefter vælger dit Spielewelt lokomotiv, skal du åbne den blå fane "Konfigurere" (dansk version) og vente på den får indlæst værdierne. Når det er sket, så scroller du helt ned i bunden af listen, her er værdierne for "Vorrat". Der kan du ændre på behovet for de forskellige ressourcer.

Det er lidt forvirrende at der er to faner, der hedder "Konfigurere". På den alm. konfigurere fane (altså den som ikke er blå), kan du ændre betingelserne for Spielewelt. Der er følgende valgmuligheder:

- Uden forbrug (lokomotivet opfører sig normalt; ingen Spielewelt)
- Med forbrug (lokomotivet vil forbruge ressourcer, men du kan tanke hvor du vil)
- Depottankning (lokomotivet vil forbruge ressourcer, men kan kun tankes når det holder ved et angivet depot).

Depottankning er den avancerede udgave, hvor du vælger en sporbesatmelder (f.eks. en S88 kontakt placeret ved en dieseltank ved dit depot). Lokomotiver der løber tør for diesel kan ikke tanke før dieselkontakten er optaget. Dette opnås selvfølgelig ved at køre lokomotivet hen til tanken - og helst før den løber tør for diesel. :-) Man kan selvfølgelig også snyde, og besætte S88 kontakten med et andet lokomotiv. CS3'eren er ikke snedig nok endnu til at vide, hvilket lokomotiv der er tale om. Men man snyder selvfølgelig ikke, det er der ikke noget sjov ved. ;-) Man husker i stedet at klargøre sit lokomotiv!

Jeg håber det giver mening, ellers spørger du bare igen. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Märklin CS 3 SpieleWelt: Indstilling af driftsmidler mm.?

Indlæg af JRA »

Hej Søren

Mange tak for dit svar :) som er meget fyldestgørende -umiddelbart har jeg blot et enkelt tillægs spørgsmål : på "forsiden", hvor toget er vist mht hastighed, retning mm. er der også vist 3 små "søjler", som indikerer, hvor meget brændstof toget umiddelbart er i besiddelse af(eks.vis kul, vand, sand) og når du aktivere disse søjler( i "med forbrug"-mode) skulle man også her tilsyneladende kunne påvirke forbruget? det virker dog ikke? Men der kan dog også fyldes brændstof på, hvilke virker!

Men det kan være, at der kommer mere senere...efterhånden som jeg kommer dybere ind i CS 3'eren -den foreliggende vejledning dækker åbenbart ikke alle områderne lige grundigt? Men ellers virker CS 3 ok ;)

Mvh Jørgen
Besvar