Hastighedsregulering på Cs2

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
greven
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Hastighedsregulering på Cs2

Indlæg af greven »

Hej Forum
Jeg har anskaffet en Märklin Cs2, som er opdateret til med den seneste opdatering.
Jeg syntes hastighedsreguleringen virker lidt mærkeligt; et lokomotiv er længe om at komme op i hastighed, det virker som om den første del af reguleringen er meget langsom, men når de højeste hastigheder nås. er reguleringen kraftigere, det virker som om reguleringen er logaritmisk.
Problemet er der både med Esu 4, Esu Mfx og Märklin Mfx dekodere.
Esu 4 er prog. manuelt, DCC med 14 køretrin, Mfx-erne instiller selv.
Accelerations og bremseforsinkelse er sat til 00. tacho er instillet forskelligt efter loktype.
Er der et andet sted man kan ændre speedometerpåvirkningen?

Jeg har Märklin 3-skinne AC

Hilsen Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hastighedsregulering på Cs2

Indlæg af Søren »

Hejsa

Som udgangspunkt lyder det som om at du gør det rigtige.

Tacho har intet at sige. Det er af ren visuel betydning. Tacho bestemmer hvor mange "km/t" der står på speedometeret når du kører med toget.

Startforsinkelse og bremseforsinkelse på forsiden, under egenskaber for lokomotivet, angiver den kunstige forsinkelse som CS2 skal indsætte når lokomotivet starter og stopper. Denne overstyrer den indstilling der ligger i dekoderen. Det er en gammel funktion, som skal hjælpe de dekodere der ikke selv kan styre dette. Har man nyere dekodere er det en god idé at sætte disse værdier til 0. Dermed vil CS2 lade dekoderen selv styre sin bremse- og startforsinkelse. Det lader dog til at du har gjort dette.

Det sidste du kan gøre er at kigge i indstillingerne under CS2. Der er en funktion der hedder "drehregler dynamik" (eller noget der ligner), den bestemmer hvordan drejeknappen skal fungere når du sætter lokomotivet op og ned i fart. Det kan være den er slået fra (eller til). Hvad end den står til, så prøv at sætte den til det modsatte og se hvad der sker.

Jeg ville ændre mine DCC lokomotiver til 128 køretrin hos de som forstår det. Det giver ofte en meget bedre køreoplevelse når lokomotiverne har flere køretrin at gøre med.

Sidst bør du kontrollere hvilken strømforsyning din CS2 er sat til. Kontroller at strømforsyningens varenummer passer med det du benytter. Det gør du også under indstillingerne for CS2. Det har næppe noget med ovenstående at gøre, men det har noget at sige for CS2'erens evne til at opdage en kortslutning. Så for en sikkerheds skyld.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

greven
Stationsforstander
Scale: H0 - 3-rail

Indlæg af greven »

Hej Søren.
Tak for dit svar, det har tilsyneladende ingen virkning at ændre køretrin til 126, heller ikke at ændre drehgeber-dynamik som du foreslår.
Indtil videre har jeg programmeret acc.forsinkelse på lokomotiverne og betjener speedometeret med stylusen, det virker nogenlunde og jeg kan jo deaktivere funktionen med (f4) symbolet.

Hilsen
Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Ang. logaritmisk regulering af hastigheden:

På mfx lokomotiverne er det nemt at ændre deres hastighed. Hvis du går ind i egenskaberne for lokomotivet og vælger CV-knappen, kan du under motor-fanen vælge farttabellen. Det er en knap der forestiller en kurve. Her kan du vælge forskellige indstillinger for hvordan lokomotivet skal opføre sig, når du drejer på kørepulten. Der er forskellige predefinerede indstillinger.

Du kan da evt. kontrollere hvordan hastighedstabellen er sat på dine mfx-lokomotiver.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar