Trix slankt sporskifte

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Hans Nielsen
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix
Geografisk sted: Odense

Trix slankt sporskifte

Indlæg af Hans Nielsen »

Jeg har anskaffet et slankt Trix sporskifte, det skal polariseres, hvordan gør man?
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Trix slankt sporskifte

Indlæg af Søren »

Hej Hans

Velkommen til!

Det er super nemt at polarisere hjertestykket! Du vender sporskiftet om og flytter en jumper under ballasten.

Her er en video der viser hvordan. Det er lidt besværligt med én hånd og et kamera, det er klart nemmest, hvis du holder fast i sporskiftet med den anden hånd. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Hans Nielsen
Trafikelev
Skinnesystem: Trix
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Hans Nielsen »

Hej Søren
Tak for dit svar. Jeg er ved at stille et lille prøveanlæg op med et enkelt slankt sporskifte. Jeg har ikke haft mulighed prøve sporskiftet efter det er polariseret. Når sporskiftet er polariseret kan det så skæres op?
Trix c skinner er et fint spor med ballast og det ser rigtigt godt ud, men der er ikke mange modeltogsforretninger, der har det på lager.
Her i Odense er der 3 modeltogsforhandler, ingen af dem forhandler trix sporet.
mange hilsner Hans
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Det er decideret dumt af disse forhandlere. De mister omsætning ved ikke at have dem på lager......

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hans Nielsen skrev: 04 sep 2017, 08:21Jeg har ikke haft mulighed prøve sporskiftet efter det er polariseret. Når sporskiftet er polariseret kan det så skæres op?
Nej. Grunden til at hjertestykket ikke er polariseret fra starten er for at lette opstillingen for de fleste. Her kan du nemlig skære sporskiftet op. Når hjertestykket er polariseret, så ligger der i det at hjertestykket nu er bevidst om sporskiftets position og sætter sin polaritet efter det. Et forsøg på at skære det op vil resultere i en kortslutning.
Hans Nielsen skrev: 04 sep 2017, 08:21 c skinner er et fint spor med ballast og det ser rigtigt godt ud, men der er ikke mange modeltogsforretninger, der har det på lager.
Som Klaus skriver, det er en mærkværdig holdning. Jeg har hørt argumenter som "vi har jo geoline fra Roco og Fleischmann profi". Personligt mener jeg at de to spor ikke kan sammenlignes med C-sporet der på mange måder er dem overlegent. Dernæst: Hvis du ikke giver folk mulighed for at købe det, så sælger det jo heller ikke.

Det sidste argument: 'Ingen der kører 2-skinne gider at bygge med ballastspor". Jeg kan godt forstå at man tænker sådan, men min personlige erfaring er at der er mange som egentlig gerne vil have den lethed som C-sporet giver, de ved blot ikke at det findes. Når de ser mit anlæg siger de: "Det var da simpelt, det tror jeg også jeg gør".

Man kan ikke skære alle over én kam. Der er kunder til det hele, også ballastspor i 2-skinne verdenen, men man er nødt til st udstille mulighederne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar