Skal/skal ikke - Henschel DE 2500 fra Liliput

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Skal/skal ikke - Henschel DE 2500 fra Liliput

Indlæg af moppe »

Jeg er splittet......

På den ene side har jeg lovet mig selv ikke at købe flere "rariteter" og slet ikke epoke "gammeldags" (ja, før epoke 5 er i mine øjne gammeldags).
På den anden side har Liliput lige udgivet en model af Henschel DE 2500 eller 202 004-8 om man vil.

Lokomotivet var en af tre protoyper bygget af Rheinstahl-Henschel for at afprøve moderne teknikker. Vi taler modulopbyggede lokomotiver, der kunne leveres både om 4 og 6 akslede, med dieselelektrisk kraftoverførsel og vekselretter (frekvensomformer) til asynkrone motorer, en teknik der bruges i alle moderne lokomotiver i dag.
Lokomotivet var også i Danmark som tests inden DSB besluttede sig for at købe ME lokomotiverne fra netop Henschel, bygget mere eller mindre på samme teknik.

I Tyskland kørte det masser af tests og var i drift frem til 1983, hvor en generatorskade gjorde det ukampdygtigt og det blev leveret tilbage til Henschel.

Men et billede som dette frister.....
Billede

Klaus
jhcn
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Skal/skal ikke - Henschel DE 2500 fra Liliput

Indlæg af jhcn »

Jeg synes du skal.... :)

Hele historien bag gør det til et klart "skal-køb"
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Besvar