CS2 & Upload af Lok-Iconer

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Frank FF
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

CS2 & Upload af Lok-Iconer

Indlæg af Frank FF »

Et lille tip til oprettelse af en USB-Stift med til anvendelse sammen med CS2 :

Indsæt en tom USB-Stift (2-8GB) i USB-Indgangen på bagsiden af din CS2.

På CS2 går man nu under SETUP-menuen, her klikker man på UPDATE-knappen
ud for "Sound" teksten.

CS2 går nu i gang med at oprette en USB-Stift der kan anvendes til forskellige formål.
Under Opdateringen af af USB-Stiften kan man følge med i Opdateringen ved at klikke
på STATUS-knappen. Bemærk at Status-vinduet hen imod slutningen af Opdateringen
arbejder lidt trægt med at vise Status, dette er normalt og er ikke tegn på nogen fejl i
forbindelse med Opdateringen af USB-Stiften, men CS2 kommer lidt på "overarbejde"
ind i mellem, med at vise Status-forløbet i Tekst-boksen, derfor kan det til tider virke
som der ikke sker noget.

Når CS2 er færdig med at Opdatere USB-Stiften vil der på USB-Stiften forefindes følgende
Mappe-strukturer, som vist på billedet herunder, med en lille forklaring til ud for de enkelte
mappe

Billede

Den totale Download-størrelse af alle filer er ca 700 MB, som installeres på USB-Stiften, derfor
kan det afhængigt af din Internet-forbindelse tage i mellem 2-3 Timer at opdatere USB-Stiften,
i enkelte tilfælde lidt længere.

Når Opdateringen er færdig kan man f.eks Uploade Lok-Iconer og andre filer via USB-Stiften,
se forklaringerne på Billedet.

TIP : Når din CS2 er færdig med at Opdatere din indsatte USB-Stift, kan man sætte USB-Stiften over
i sin PC og med fordel tage en Backup-kopi af hele USB-Stiften til en Mappe på sin PC eller
gemme indholdet som en pakket ZIP-fil, således at man har en Sikkerheds-kopi liggende,
hvis der skulle opstå problemer med USB-Stiften. Således slipper man også for at skulle
gennemføre den "langvarige" opdatering af USB-Stiften med CS2 igen.

I Roden af USB-Stiften ligger ligeledes MDT1-Softwaren til MLD/MSD-Decoderne som er
produceret fra 2011-2015 og en PDF-fil med Information om Märklin MSD-Sound Decodere man
kan kigge lidt på, hvis man sætter USB-Stiften ind i sin PC bagefter, når den er færdig med at
opdatere i CS2.

I Forbindelse med Upload af Lok-Iconer til CS2 anvender jeg altid den indbyggede Webserver
i CS2, som du finder og åbner ved at indtaste Digitalcentralens IP-Adresse i din Browser's
adressefelt.
(Anvende Firefox eller Google Chrome browserne til formålet, disse Browsere virker bedst med
den indbyggede Webserver i CS2).

Når du har Uploadet dine Lok-Iconer til CS2, husk at "genstarte" din CS2, ellers vil CS2 ikke kunne
vise og bruge dine nye oplagte Lok-Iconer på en korrekt måde.

CS2 - Lokicon Databank : http://www.marklinisterne.dk/_Downloads ... hAlbum.php

(Her ligger ca 3700 Lok-Iconer til fri afbenyttelse for CS2-brugerne).

OPDATERING 11-10-2017 :
SØRG FOR AT DER IKKE LÆGGER NOGEN OPDATERING TIL CS2 I RODEN AF DIN USB-STIFT INDEN DU PÅBEGYNDER
OVERFØRSEL OVERFØRSEL AF LOK-ICONER.
EN BRUGER HAR LÆNGERE NEDE I DENNE TRÅD RAPPORTERET OM ET PROBLEM MED SIN CS2.
LÆS RESTEN AF DENNE TRÅD INDEN DU GÅR I GANG MED OVERFØRSEL AF LOK-ICONER.

AKTUEL SW/GFP
CS 3/3+: SW 2.6.1(3) GFP3 V17.17 GFP2 V3.96
CS2: SW 4.3.2(4) GFP V3.96
MS2 WLAN: FW 5.0.4.21
WLAN-BOKS: FW 0.3.0.2
6017x MFX BOOSTER: GFP 3.96
MS2: SW 5.6
6011x SKINNEBOKS: GFP V1.70
60883 S88 LINK: V1.1
MDT3: V3.6.5 ( HW:60971/60970/60801)

VPB
Trafikelev
Skinnesystem: maerklin c

Re: CS2 & Upload af Lok-Iconer

Indlæg af VPB »

Hej Frank
tak for det gode råd i tråden ovenfor, jeg har søgt med lys og lygte hvordan man selv kan lægge nye lok. iconer ind i centralstationen. Efter at jeg gjorde som du beskrev er centralstationen nu på vej til maerklin for at komme til at virke igen DEN ER NEMLIG GÅET I SORT der er kun tog der kan køre Keyboard er ikke brugbar mere. SÅ MIN ADVARSEL SKAL VÆRE GØR DET IKKE
birkla
Stationsforstander
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Nakskov
Kontakt:

Indlæg af birkla »

Disse oplysninger mangler:

Loc-Iconer til Centralstation 2 skal overholde følgende betingelser :

Lok-Iconet skal være i størrelsen 128 x 48 Pixels (Længde x Højde) i størrelsen

Lok-Iconet skal gemmes i det grafiske format .PNG

Lok-Iconet må ikke være større end 6 KB i fil-størrelsen

(Grunden til størrelsen på de 6 KB er at Loc-Iconet skal kunne gemmes på et Märklin 60135 Lokomotiv-Kort, som også kan anvendes af CS2 til indlæsning af et Lokomotivs Data)

Venligst "lånt" på https://www.sporskiftet.dk/wiki/Märklin ... er-til-cs2

Jeg har lagt flere ikoner i min CS2 uden problemer ved at følge instruktionen på Sporskiftet.

Mvh Klaus
Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Märklin CS2, MS2 og ½0 :-)

jhcn
Lokomotivfører
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Indlæg af jhcn »

VPB skrev: 10 okt 2017, 18:22 Hej Frank
tak for det gode råd i tråden ovenfor, jeg har søgt med lys og lygte hvordan man selv kan lægge nye lok. iconer ind i centralstationen. Efter at jeg gjorde som du beskrev er centralstationen nu på vej til maerklin for at komme til at virke igen DEN ER NEMLIG GÅET I SORT der er kun tog der kan køre Keyboard er ikke brugbar mere. SÅ MIN ADVARSEL SKAL VÆRE GØR DET IKKE
Jeg havde ingen problemer - eneste forskel på min oplevelse og Franks indlæg var at det ikke tog særlig lang tid. Men min CS2 fungerer stadig som den skal.
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg skrev for lang tid siden en guide. Den virker stadig.

http://railway.zone/post/how-to-upload- ... -station-2

At CS2'eren er gået i sort i forbindelse med import af ikoner må være et uheldigt tilfælde. Det har intet med funktionen at gøre.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Indlæg af jhcn »

Søren skrev: 11 okt 2017, 11:12 Jeg skrev for lang tid siden en guide. Den virker stadig.

http://railway.zone/post/how-to-upload- ... -station-2

At CS2'eren er gået i sort i forbindelse med import af ikoner må være et uheldigt tilfælde. Det har intet med funktionen at gøre.
Og det er en god vejledning. Man skal bare huske at genstarte CS2'en efter upload af icon via hjemmesiden. Den detalje har snydt mig et par gange.
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Frank FF
Stationsforstander
Skinnesystem: Märklin H0
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Indlæg af Frank FF »

VPB skrev: 10 okt 2017, 18:22 Hej Frank
Hej VPB
Er da lidt forundret over det der er sket for dig i forbindelse med din CS2 og dine problemer med denne.
Jeg har selv benyttet denne metode adskillige gange til upload af Lok-Iconer uden problemer af nogen
som helst art og har rådgivet adskillige andre til at benytte denne metode uden at have fået nogen
tilbagemeldninger, om lige netop det problem du er løbet ind i nu.

Jeg vil formode at der "eventuelt" kan have lagt en en ældre CS2-Opdatering i roden af dit USB-Drev, som "måske" kan
have medført et "problem" for dig, da du så vil have gennemført en "nedgradering" af Softwaren i CS2, men dette burde
ikke kunne ske, da Märklin laver Versions-check på Software-Opdateringerne via de i CS2 indbyggede "Installations-scripts",
som er indlagt i CS2.

Når oprettelsen og klargøring af en USB-Stift til dit personlige brug, sker via Update-knappen ud for Sound, bliver der
ikke indlagt nogen Opdatering i roden af USB-Stiften til CS2.

Jeg har selv lavet en USB-Stift, sidste gang d 17-09-2017 og på USB-Stiften forefandtes ingen Opdateringer til CS2, efter
at den var færdig med Opdateringen af USB-Stiften.

Data og filer som overføres til USB-Stiften kommer via Märklin's Online Sync Server og "skubbes" via Online Serveren til
din indsatte USB-Stift i CS2 under en Opdatering af USB-Stiften, akkurat på den samme metode som anvendes ved en
Online-Opdatering af CS2.

Bemærk ligeledes at det efter en aktuelt afsluttet opdatering af CS2 til Software-version 4.2.0 enten "Online" eller via
"USB"-metoden IKKE er muligt at "nedgradere" softwaren i CS2 igen, ifølge det Märklin skriver på hjemmesiden i
forbindelse med CS2-Opdateringer.

Normalt vil en CS2-Opdatering på USB-Stiften som ligger i roden af USB-Drevet blive flyttet til mappen "erledigt",
efter at afsluttet USB-Opdatering af CS2 er foretaget og forblive liggende der, således at man ikke utilsigtet kommer
til at gennemføre en Opdatering af CS2.

Check din USB-Stift i mappen "erledigt" og se om der befinder sig 2 Filer der. (cs2update.img & cs2update.tgz).
Hvis dette er tilfældet kan en "utilsigtet" Opdatering af cs2 være blevet "gennemført" uden at du har bemærket det.
Men dette burde ikke kunne ske.

Håber du får løst problemet !

Det kunne være interessant at få at vide hvad problemet var, hvis du får Information fra Märklin omkring dette.
Poster venligst et svar i denne tråd når du ved mere. På forhånd tak.

AKTUEL SW/GFP
CS 3/3+: SW 2.6.1(3) GFP3 V17.17 GFP2 V3.96
CS2: SW 4.3.2(4) GFP V3.96
MS2 WLAN: FW 5.0.4.21
WLAN-BOKS: FW 0.3.0.2
6017x MFX BOOSTER: GFP 3.96
MS2: SW 5.6
6011x SKINNEBOKS: GFP V1.70
60883 S88 LINK: V1.1
MDT3: V3.6.5 ( HW:60971/60970/60801)

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Frank FF skrev: 11 okt 2017, 13:04Jeg vil formode at der "eventuelt" kan have lagt en en ældre CS2-Opdatering i roden af dit USB-Drev, som "måske" kan
have medført et "problem" for dig, da du så vil have gennemført en "nedgradering" af Softwaren i CS2, men dette burde
ikke kunne ske, da Märklin laver Versions-check på Software-Opdateringerne via de i CS2 indbyggede "Installations-scripts",
som er indlagt i CS2.
Jeg tror vi skal passe på med at gætte på hvad der kan være gået galt. Det kan vi gøre herfra og til evig tid, vi finder aldrig et svar. Det ville være kedeligt at få startet en ubegrundet frygt for at importere ikoner.

Men én ting er sikkert: Det er tilfældigt at det er sket i forbindelse med import ikonerne. Hvis det var et generelt problem, så havde vi hørt meget mere til det. Det er første gang jeg hører om det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

VPB
Trafikelev
Skinnesystem: maerklin c

Indlæg af VPB »

Hej alle
I dag har jeg været hos Jan Felderbanen efter hjælp. Når jeg kom hjem, hjalp vi hinanden via telefonen med at resætte den til maerklin start og starte derfra igen. Det var lidt volsom, men der lå heldigvis en brugbar skinnekopi af min bane i centrastationen, der ikke blev slettet, men ellers forsvandt resten og nu er jeg ved at være oppe og køre igen, for resten skulle indlæses igen MFX og andre lokomotiver.
hilsen VPB
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej VPB - og velkommen til, du er ny bruger så vidt jeg lige kan se.

Det var dejligt at du kunne resette dig til at få den til at virke igen.
Men, hvorfor bruge USB metoden til at uploade ikoner, når du kan gøre de via webbrowseren? Jeg syntes at browsermetoden er simplere og hurtigere.

Klaus
Besvar