Skyggebanegård

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
pera
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og LGB
Geografisk sted: 8970 Dalbyover

Skyggebanegård

Indlæg af pera »

Jeg med hjælp af dette forum her knægtet koden med tilbagemeldinger så nu er jeg ved og nappe mine skinner i stygger. Men så er mit søgsmål om det er nok med tilbagemeldinger i min skyggebanegård eller om der skal i de røde blokke være noget til og afbryde strømmen ? eller kan jeg lave nogle fiktive signaler via tilbagemeldingerne.
Det er CS3+ og tilbagemeldingerne s88
MVH Per A
Skyggebanegård.png
Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Skyggebanegård

Indlæg af Søren »

Afhængig af hvordan du vælger at bygge din styring så kan du godt klare dig uden strømløse stykker og bremsemoduler, hvis du vel at mærke benytter CS3.

MEN: Du får større frihed hvis du indfører strømløse stykker i din skyggebanegård, så vilkårlige tog vil standse dernede uanset hvordan styringen ellers er bygget. Det gør du ved at benytte m84 dekoderen, som kan fungere som fiktivt signal overfor CS3. Det er en nem måde at håndtere det på. En m84 dekoder kan håndtere op til 4 strømløse stykker. Du behøver kun at have strømløse stykker i udkørselsretningen.

Du skal så med CS3 sørge for at hvis alle spor i skyggebanegården er optagede, skal indkørselssignalet til skyggebanegården stoppe efterfølgende tog, så de ikke kører ind i det optagede område.

Bor du i nærheden af København så er der udstilling i Rødovre Hallen i weekenden. Kig forbi Märklins stand, så skal jeg vise dig hvordan du kan bygge det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

pera
Stationsforstander

Indlæg af pera »

Øv Øv Søren det ville jeg rigtig gerne ha været over til, men det kan jeg desværre ikke. Jeg bor lidt nord for Randers.Jeg regner med og lade cs3'eren styrre det, men som jeg kan læse vil du anbefale M84 så det vil jeg nok gå efter også. Men kan jeg starte med og lave tilbagemeldingerne og så sætte M84 eller skal det helst ske på samme tid?
Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Det bliver en anden god gang så. :-)

Hvis du ikke monterer dine C-skinner alt for godt fast, så kan du sagtens indføre m84 på et senere tidspunkt. Personligt skruer jeg ikke mine skinner mere fast end godt er. Jeg bruger heller ikke lim og andet ballast omkring dem. På den måde kan jeg nemt bygge om i elektronikken efterhånden som behov og ideer opstår.

På skyggebanegården er der jo næppe lim og ballast, så hvis du evt. blot sørger for at indbygge isoleringerne inden du monterer skinnerne, så kan du altid forbinde ledningerne til banestrømmen under pladen. Når du så engang ønsker at benytte m84, så kan du skille ledningerne ad og føre dem gennem din m84.

Den anden måde er blot at lade det være og så indføre isoleringer og ledningerne når du får behovet. På skyggebanegården burde det jo være nemt nok. :-)

Med venlig hilsen
Søren

pera
Stationsforstander

Indlæg af pera »

Ja det vil være godt og snakke med dig der er nok nogle messer i Jylland du også kommer til ? Forhåblig. Men for og lave det rigtig jeg har tre spor i hver retning, så det passer med et m84 til hver retning og så er der også til et stop ved indkørsel 🤔 men når man skal lave det er det så den røde ledning man isoler for at man stadig har tilbagemeling signal. Så laver jeg nok også en retning af gangen 🤔
Med Venlig Hilsen
Per A

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Ja til strømløse forhold benytter du den røde ledning. Märklinsprog: Banestrøm (B under skinnen). Denne forsyner midterlederen med strøm. Det er den strøm du afbryder med m84.

Du benytter stelforbindelsen (0 "nul" under skinnen) til tilbagemelding. Dermed har du også tilbagemelding i dine strømløse stykker, samt når anlægget er under påvirkning af et nødstop. Det er super smart.

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej Per

Hvis du på forhånd har afsat tre spor til hver retning, vil jeg anbefale dig at lave to sporbesatmeldinger for hvert spor og lade forsyningen til hele blokken (altså midterlederen) gå gennem en M84.

Den ene sporbesatmelder er selve blokken og den anden er når du kommer frem til stoppunktet.
Du kan kun sætte sporvej ind i blokken, hvis begge sporbesatmeldere er tomme.
Strøm til hele sporet er tændt, når et tog kører ud og et nyt kommer ind i blokken, indtil både sporbesatmelder et og to begge er besatte, derefter slukkes der for strømmen til blokken (for så er toget kommet frem til stoppunktet) .

Det bør kunne laves som små autonome programmer, der styrer hver enkelt blok.

Klaus
pera
Stationsforstander

Indlæg af pera »

Det er da helt vild smart, men der er godt nok også meget og holde styr på. Jeg må ha købt et 60842 og så laver jeg min skyggebanegård af to gange.

Men moppe (Klaus) hvis jeg forstår det rigtig det du skriver, så skal jeg lave hele sporet i fra sporskift til sporskift som en blok i midterlederen?. og så vil det være nok med to tilbage tilbagemeldinger i hver spor men hvis det ikke er et problem vil jeg gerne ha tre for så tætne jeg i den midterste blok af tilbagemeldingerne skal den sætte farten ned så den når og stoppe. Men med tre tilbagemeldinger har jeg også mulighed for og køre manuel ind, i forkert retning og se hvad tid men skal stoppe toget.

man lære meget ved vores hobby

Hvor tyk ledninger skal man bruge til M84
jeg tænkte og bruge 0,5 mm2 til tilbagemeldingerne.

og lige en sidste ting Märklin m84 Decoder 60841 og 60842 er der forskel på dem ?

Håber det giver mening det jeg skriver.

MVH Per
Med Venlig Hilsen
Per A

Besvar