Trackplan
-
Viborg Baneby
- Trafikelev
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Peco code 75
Trackplan
Har lavet min første track plan. Den måler 7*4 meter. Det grå område er gulvet. Består af en række sektioner som er 120*60 cm. Hvert kvadrat er 60*60 cm på tegningen. Har prøvet at få plads til lidt af hvert. Har ikke den store erfaring, så jeg er meget interesseret i om der er nogle kommentarer, noget som jeg ikke har med eller noget der kan forbedres? Er lavet i Any rail.
- Vedhæftede filer
-
- trackplanpdf.pdf
- (185.68 KiB) Downloadet 223 gange
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: Trackplan
Min umiddelbare reaktion er at der er alt for meget 90 grader sving og lange snorlige strækninger ......
Du skriver Peco og har de ikke flexskinner, så det synes jeg, at du burde bruge meget mere og tænke mindre "firkantethed" ind .............
Du skriver Peco og har de ikke flexskinner, så det synes jeg, at du burde bruge meget mere og tænke mindre "firkantethed" ind .............
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Hvordan kommer du ind til midten af banen?
Klaus
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Viborg Baneby
- Trafikelev
Tak for kommentarerne. De mange 90 graders sving er med en radius på 90 cm. Jeg har set brugeren BArailsystem på Youtube, der laver sit andet layout, og hans erfaring er at sving skal være min radius 36'' som er ca. 90 cm. Da det er meget i forhold til pladsen bliver alle sving minimum og dermed ens, og det giver et lidt monotont udtryk i banen, men det er svært at undgå med mindre nogle sving bliver endnu større. Jeg har selv prøvet 60 cm radius på min testbane, og det er for lille idet nogle vogne skraber på sig selv når hjulene kommer i yderposition. Svært at se en vej ud af den begrænsning med svingene. Måske det virker bedre i praksis? Med 90 cm vil det ikke se ud som der er et sving, mere en blød kurve.
Man kan nok gøre lidt ved de lange lige stræk, så det vil jeg bestemt arbejde videre med.
Mht. adgang til midten, er det meningen at lave en lift-bro med strømafbrydelse. Det ser ud til at være ret nemt.
Man kan nok gøre lidt ved de lange lige stræk, så det vil jeg bestemt arbejde videre med.
Mht. adgang til midten, er det meningen at lave en lift-bro med strømafbrydelse. Det ser ud til at være ret nemt.
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Var det mig, lavede jeg en permanent åbning.
Hvor stort er dit lokale og hvor er døren ind i lokalet placeret?
Klaus
Hvor stort er dit lokale og hvor er døren ind i lokalet placeret?
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Banen du har lavet er i princippet en stor cirkel ........
Det betyder, at når et tog forlader en station, kommer det tilbage til stationen fra den anden side !
Det betyder, at når et tog forlader en station, kommer det tilbage til stationen fra den anden side !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Cargoman
- Godsforvalter
- Digital: Nej
- Skinnesystem: Roco Line
- Geografisk sted: Devils Island
- Kontakt:
Hej Viborg Baneby.Viborg Baneby skrev: ↑03 nov 2017, 07:23 Tak for kommentarerne. De mange 90 graders sving er med en radius på 90 cm. Jeg har set brugeren BArailsystem på Youtube, der laver sit andet layout, og hans erfaring er at sving skal være min radius 36'' som er ca. 90 cm. Da det er meget i forhold til pladsen bliver alle sving minimum og dermed ens, og det giver et lidt monotont udtryk i banen, men det er svært at undgå med mindre nogle sving bliver endnu større. Jeg har selv prøvet 60 cm radius på min testbane, og det er for lille idet nogle vogne skraber på sig selv når hjulene kommer i yderposition. Svært at se en vej ud af den begrænsning med svingene. Måske det virker bedre i praksis? Med 90 cm vil det ikke se ud som der er et sving, mere en blød kurve.
Hvis jeg ikke tager helt fejl, bygger du efter amerikansk forbillede? Det er ikke noget jeg har den store erfaring med, men jeg synes nu alligevel det lyder vildt, hvis dine tog ikke kan klare en radius 60 cm. kurve.
Hvis du absolut vil køre i ring, hvorfor så ikke lave en upper and lower section, således at toget kommer to gange rundt inden det når udgangsstationen igen.
Jeg ville også overveje en enkelsporet bane med et langt krydsningsspor langs væggen modsat stationen.
Med venlig hilsen
Rene
Moderne tog på danske skinner
-
Søren
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Jeg synes det er en spændende bane.
Jeg ville umiddelbart ændre én ting og det er dine sidespor ved din kulmine og det andet sidespor.
Dine spor peger modsat kørselsretningen så godstog vil ryge med lokomotivet først ind på sidesporet. Dette er uhensigtsmæssigt. Jeg ville vende det om, så lokomotivet kan trykke vognene ind på sporet i stedet.
Jeg ville umiddelbart ændre én ting og det er dine sidespor ved din kulmine og det andet sidespor.
Dine spor peger modsat kørselsretningen så godstog vil ryge med lokomotivet først ind på sidesporet. Dette er uhensigtsmæssigt. Jeg ville vende det om, så lokomotivet kan trykke vognene ind på sporet i stedet.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Viborg Baneby
- Trafikelev
Tak for brugbar feed back Jeg skal ikke uploade 10 forskellige versioner, men jeg har lige en version 2 klar som er lidt mere brugbar...
@Søren, jeg har prøvet at lave adgang før og efter sidesporene, det vil være mere praktisk i dagligdagen og nemmere.
@Cargoman, du har ret i at det er US container vogne på 89' der er problemer med. Hjulene skraber på egne kanter ved 60 cm kurve på dem jeg har. De er åbenbart meget pladskrævende, men jeg kan godt li' dem -de er for fede med deres 2 stablede containere. Mht. kørsel i flere lag, vil jeg gerne holde det første forsøg på en bane så simpelt som muligt, derfor kun et plan. Har tænkt på at det yderste spor godt kunne hæves på dele af strækningen.
@bygger01. Korrekt at toget kommer til køre rundt og ankomme i den anden side på stationen, men gør det noget? Man kan vel have to passager tog der kører hver sin vej rundt? Jeg tror at een station er hvad der er plads til hvis der også skal være noget industri.
@moppe. Min dør er nede i bunden til højre (grå kasse). Nogle kravler under banen (også selv om de er fyldt 60 år), men at bryde cirklen op, er jeg ikke vild med. Vil gerne have at tog kan køre hele vejen rundt. Alternativt skulle man lave et stort U hvor hver side i U'et er 160 cm bred, så vil der være 80 cm radius og 80 cm 'gå plads' i midten. Det vil bare være svært at nå ind over til bagvæggen i de 2 langsider hvis der er 160 cm. Jeg mener ikke man kan nå ind over meget mere end 80 cm uden det bliver besværligt.
@Søren, jeg har prøvet at lave adgang før og efter sidesporene, det vil være mere praktisk i dagligdagen og nemmere.
@Cargoman, du har ret i at det er US container vogne på 89' der er problemer med. Hjulene skraber på egne kanter ved 60 cm kurve på dem jeg har. De er åbenbart meget pladskrævende, men jeg kan godt li' dem -de er for fede med deres 2 stablede containere. Mht. kørsel i flere lag, vil jeg gerne holde det første forsøg på en bane så simpelt som muligt, derfor kun et plan. Har tænkt på at det yderste spor godt kunne hæves på dele af strækningen.
@bygger01. Korrekt at toget kommer til køre rundt og ankomme i den anden side på stationen, men gør det noget? Man kan vel have to passager tog der kører hver sin vej rundt? Jeg tror at een station er hvad der er plads til hvis der også skal være noget industri.
@moppe. Min dør er nede i bunden til højre (grå kasse). Nogle kravler under banen (også selv om de er fyldt 60 år), men at bryde cirklen op, er jeg ikke vild med. Vil gerne have at tog kan køre hele vejen rundt. Alternativt skulle man lave et stort U hvor hver side i U'et er 160 cm bred, så vil der være 80 cm radius og 80 cm 'gå plads' i midten. Det vil bare være svært at nå ind over til bagvæggen i de 2 langsider hvis der er 160 cm. Jeg mener ikke man kan nå ind over meget mere end 80 cm uden det bliver besværligt.