Opbygning af rundbane

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
a62213
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Opbygning af rundbane

Indlæg af a62213 »

Hejsa,

Så har jeg fået taget et par få billeder af min kommende bane. Det er stadig ganske meget i opbygningsfasen, men tænkte at nogle måske gerne vil lure med.

Banen bliver 420x90cm, og har en 3 sporet synlig station, og en 3 sporet skyggestation. Ideen er at lave det så automatisk at mine kære børn kan sidde og se togene køre uden jeg behøver blande mig for meget.

Der bliver en pendul strækning som kommer til at køre ovenpå den skjulte banegård - skal dog lige have fundet ud af hvordan jeg laver det pænest, at den del er hævet. Selve stationen er 244x40cm som er monteret med hængsel så jeg kan vippe den ud ved fejl på f.eks spordrev.
Vedhæftede filer
Her er stationen lidt tættere på, de 2 yderste spor er lagt fast og sømmet. Jeg mangler stadig at få ledninger ført om på bagsiden.
Her er stationen lidt tættere på, de 2 yderste spor er lagt fast og sømmet. Jeg mangler stadig at få ledninger ført om på bagsiden.
Dette er venstre side, her er stationen meget tættere på den runde del. Jeg forestiller mig at der er en vejbro over banen og evt. noget by langs den korte side af væggen.
Dette er venstre side, her er stationen meget tættere på den runde del. Jeg forestiller mig at der er en vejbro over banen og evt. noget by langs den korte side af væggen.
Højre side af anlægget. Her forestiller jeg mig toget kører ind i en tunnel lige der hvor det drejer rundt, for at skjule den runde del.
Højre side af anlægget. Her forestiller jeg mig toget kører ind i en tunnel lige der hvor det drejer rundt, for at skjule den runde del.
Jeg havde 3 gamle modulkasser til et tidligere projekt, som jeg kunne genbruge. Nu er de bare vendt på hovedet.
Jeg havde 3 gamle modulkasser til et tidligere projekt, som jeg kunne genbruge. Nu er de bare vendt på hovedet.
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opbygning af rundbane

Indlæg af Søren »

a62213 skrev:Så har jeg fået taget et par få billeder af min kommende bane. Det er stadig ganske meget i opbygningsfasen, men tænkte at nogle måske gerne vil lure med.
Vi er altid med på en "lurer" - hehe! Jeg synes det er lykkedes dig, at designe en dejlg simpel station. Jeg kan godt lide, at sporplanen er så enkel.

Har du evt. en udskrift af sporplanen, så vi kan se den som helhed?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Hejsa,

Og tak - synes også selv stationen er blevet ganske god i forhold til mine egne krav, og der må bare helst ikke være for mange spor.

Vedhæftet er planen over hele banen, jeg regner med at sporene bliver skjult et eller andet sted på de 2 buede skinner i hver ende. Det bagerste er pendulstrækningen, hvor den er skjult helt til venstre og de 2 spor helt til højre. Regner med en skinnebus der kører hele strækningen og en F-maskine med en enkelt vogn som kører fra højre og så til afsætningssporet. Der skal være noget lager/fabrik noget der.

Måden sporene efter og før stationen skal skjules på, tumler jeg en del med - men det må jo komme.
Vedhæftede filer
Print station 3.png
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Er ved at lave en plan over hvordan "ledningsnettet" skal være under stationen. Det er egentlig måske overflødigt, men jeg synes det er meget rart at have et overblik, også således det ikke bliver totalt ledningshelvede.

Tallene indikere der hvor jeg skal koble en sporbesatsmelder til. Jeg regner med at bruge et 4-ledet kabel til de 3 spor, således der ikke skal ligge 11 ledninger "frit".

Alle ledninger skal gå ned til kanten af stationen, og derfra ned på bordet derfra, så er der mindst mulig ledning der kommer til at flavre når jeg åbner stationen.

Jeg har nogle 8-ledet kabler som jeg skal bruge til mine sporskifter, dette er de røde ledninger.
Vedhæftede filer
Ledningstilslutning.png
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

a62213 skrev:Er ved at lave en plan over hvordan "ledningsnettet" skal være under stationen. Det er egentlig måske overflødigt, men jeg synes det er meget rart at have et overblik, også således det ikke bliver totalt ledningshelvede.
Tallene indikere der hvor jeg skal koble en sporbesatsmelder til. Jeg regner med at bruge et 4-ledet kabel til de 3 spor, således der ikke skal ligge 11 ledninger "frit".
Alle ledninger skal gå ned til kanten af stationen, og derfra ned på bordet derfra, så er der mindst mulig ledning der kommer til at flavre når jeg åbner stationen.
Jeg har nogle 8-ledet kabler som jeg skal bruge til mine sporskifter, dette er de røde ledninger.
Jeg synes det er fedt med sådan en plan. Er det noget dit sporplanlægningsprogram kan? Vil du for resten nævne, hvilket program du benytter til sporplanlægning.

Med venlig hilsen
Søren

a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Jeg bruger Anyrail - bare prøve versionen, som kan håndtere 50 stk spor. Jeg synes det absolut er det letteste program jeg har kunnet finde. Og så kan det printe i 1:1.

Nej, kan ikke det med ledninger, har bare kopier planen over i Visio og så tegnet derfra.
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

a62213 skrev:Jeg bruger Anyrail - bare prøve versionen, som kan håndtere 50 stk spor. Jeg synes det absolut er det letteste program jeg har kunnet finde. Og så kan det printe i 1:1.
Har du prøvet SCARM?
Jeg har selv brugt Winrail i demoversionen, men er lige hoppet på SCARM

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

a62213 skrev:Jeg bruger Anyrail - bare prøve versionen, som kan håndtere 50 stk spor. Jeg synes det absolut er det letteste program jeg har kunnet finde. Og så kan det printe i 1:1.
Nej, kan ikke det med ledninger, har bare kopier planen over i Visio og så tegnet derfra.
Jeg benytter også SCARM. Interesserede kan læse en anmeldelse her: http://www.baneforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=140

For at vende tilbage til din bane: Har du et decideret tema? Det kunne godt ligne noget enkeltsporet sidebane.

Med venlig hilsen
Søren

a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

har ikke noget decideret tema, andet end en mindre dansk gennemgangs station i epoke 3-4.

Kan ikke helt finde en stationsbygning som jeg tænker passer lige ind. Tror efter jeg er kommet igang med et pap/kartonhus, at alle bygninger skal være af det.

Det kunne blive Engesvang fra MKB modelle.
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

a62213 skrev:Det kunne blive Engesvang fra MKB modelle.
Det er også en meget nice station. Er du helt gået væk fra plastik? :)

Med venlig hilsen
Søren

Besvar