Styring af skifte spor Roco DC

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Bof65
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Styring af skifte spor Roco DC

Indlæg af Bof65 »

Hej

Jeg er igang med opbygning af en bane med Roco Geoline skinner, Z21 digital styring via Train Controller. Jeg syntes dog, at decodere til 200kr/stk er lidt i overkanten i ranger områder og lign. Så jeg tænker, at de med elektriske skiftedrev kan styres via en pult eller den slags, men er lidt i tvivl om hvad der er smartest, så jeg tænker om i har nogle ideer til det...!?!? :)

Bo
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Styring af skifte spor Roco DC

Indlæg af Søren »

200 kr. stk.? Det må være indbygningsdekodere.

Du kan købe alm. sporskiftedekodere (f.eks. Märklin m83) som kan tage 4 sporskifter til ca. 250 - 300 kr. Der findes også ESU SwitchPilot i samme prisleje.

Jeg synes det er nemmere at have med at gøre end pulte med knapper og ledninger du skal trække.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Bof65
Godsforvalter

Indlæg af Bof65 »

Hej Søren

Det er det også. Spændende med M83 decoderen, kan train controller styre den digitalt samtidigt med Roco
interfacet !?
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

GeoLine skinner vil gerne have polariseretre hjertestykker. Det klarer Roco drevet.

Jeg er mest glad for ESU dekodere og syntes ikke at en switchpilot til 250 kroner, der kan styre 4 sporskifte.
Når du har et digitalsystem der kører DCC, så kan du bruge stort set hvilken som helst DCC dekoder på markedet.

Med Z21 kan du bruge eksempelvis en iPad som sportavle, det er dejligt let.
Traincontroller kan selvfølgelig også styre det. Den kender ikke forskel på om det er den ene eller anden fabrikant der har lavet dekoderen.

Kommer du til DMJU udstilling i weekenden, så kig forbi stand 1. Der kan du se Z21 og GeoLine spor, med tablet, WLANmaus og railcom tilbagemeldinger. Vi har også en enkelt Roco sporskiftedekoder med, som kan styre 8 sporskifte.

Det er for øvrigt lige ved siden af stand 2, hvor du kan se alt i Märklin digitalstyring (stort set).

Klaus
Bof65
Godsforvalter

Indlæg af Bof65 »

Hej

Kommer desværre ikke forbi, er lidt arbejdsramt... Har kigget lidt på Digikeijs DR4018 den kan styre 8 sporskifte for 200kr, bruger allerede deres tilbage meldere, så mon ikke det kan lykkedes med den også. Håber jeg kan få det til at virke, ellers er det her jo et fantastisk forum... :)
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Bof65 skrev: 03 apr 2018, 13:04Det er det også. Spændende med M83 decoderen, kan train controller styre den digitalt samtidigt med Roco
interfacet !?
Selvfølgelig kan den det. Du skal ikke tænke "Roco" og "Märklin" men: DCC

Det er samme protokol og alle enheder er kompatible. Märklins m83 kan også lave lyseffekter osv., hvis du skulle få lyst til at bygge lys i huse, lygtepæle m.m.

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Jeg har sådan lidt et ambivalent forhold til Digikeijs.

På den ene side leverer de produkter til en fordelagtig pris, på den anden side så er det lidt skrabede produkter med forfærdentlige brugsanvisninger.
Vælger man eksempelvis at bruge den noget dyrere ESU switchpilot, får man også RailCom så man kan læse og skrive CV værdier på en dekoder der er i drift på anlægget.
Den nævnte Digikeijs dekoder kan POM, altså man kan skrive CV værdier mens dekoderen sidder ude under anlægget - altså hvis man trykker på en knap på dekoderen og bruger lokomotiv CV programmering til lokomotiv med adresse 9999. Sidstnævnte finder jeg meget underligt i forhold til at bruge "programmering af tilbehørsdekoder" standarden, som man kan gennem Z21.

På samme vis sælger Digikeijs deres DR5000 digitalstation på at man kan bruge Z21 app'en. Smart at lukrere på andres programmer, frem for selv at bruge penge på at udvikle en app. Det virker sikkert fint, altså indtil Roco lukker af for det, som Märklin har gjort med deres PC program, hvor nogen begyndte at misbruge det på næsten samme vis.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 03 apr 2018, 17:37På samme vis sælger Digikeijs deres DR5000 digitalstation på at man kan bruge Z21 app'en.
Gør de virkelig det? Det er ikke i orden. Havde jeg været Roco, så havde jeg lukket ned for det med det samme.

Ved Märklin drejede det sig om at nogle havde udviklet et system der kunne forbinde en Mobile Station 2 boks til en hjemmebrygget løsning med en Rasberry Pi, og dermed kunne snyde CS2 appen på PC'en til at tro at den var en ægte CS2. Det er selvfølgelig en opfindsom løsning og det er på mange måder beundringsværdigt. Men det går altså ikke. Der er mange kunder som gladeligt lægger pengene til en ægte CS2, og så nytter det ikke at der er andre som snyder sig til fordelene.

Med venlig hilsen
Søren

Bof65
Godsforvalter

Indlæg af Bof65 »

Hej Klaus

Lyder ikke videre sympatisk. Og ja deres manualer er elendige... :-) Er det switchpilot V 2.0 som er alternativet..?

Bo
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

ESU Switchpilot V2, er den jeg syntes giver mest.

Ellers kan du bruge:
Roco dekoder https://www.roco.cc/de/product/22394-0- ... ducts.html
Märklin dekoder https://www.maerklin.de/en/products/det ... cle/60832/

Klaus
Besvar