Jeg har Märklin's udgave af V160 010 som har et tegn efter litreringsnummeret:
Hvorfor har den dette tegn siddende her? Hvad fortæller det om maskinen.
Jeg har prøvet at søge på billeder af V160 010, men har ikke kunne finde nogen, og jeg går ud fra mærket er placeret korrekt, da jeg ikke ser nogen grund til at Märklin har sat det der, blot for syns skyld. De billeder jeg har kunnet finde af 216 010, ser ikke ud til at være påført dette mærke, hverken i nærheden af litreringsnummeret eller andre steder på lokomotivet.
Mig bekendt er forskellen på denne, og de 9 forgående modeller, "kun" at den har overtaget næsepartiet fra V320'eren, og Lollo næsen derved afgår ved døden, samt at den har fået forstærkede kardanaksler.
Jeg er heller ikke sikker på at taget på Märklins model er korrekt, da dette er samme udførelse som resten af deres 216'ere, men jeg mener at 010'eren skulle have samme udførelse som de 9 foregående maskiner (anden udstøningsrør samt ventilatorer), og at det nye tag først kommer med 011'eren. Desværre har jeg ikke fundet nogle billeder hvor taget er synligt nok til at jeg kan afgøre dette.
Så vidt jeg kan se er Märklins maskine lavet af rammen fra Lollo'en og overdelen fra 216'eren, hvilket kan forklare taget, men samtidig forklarer hvorfor batterikasserne er korrekte, men samtidig indikerer det så også at en af de 2 maskiner ikke overholder målene, idet de har en Lüp på 16.000mm henholdsvis 16.400mm, og det gør jo at den senere overdel ikke burde passe på den tidlige ramme.
V160 010
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C + K
- Geografisk sted: Bagsværd
Re: V160 010
Jag har varit inne på bahnbilder.de och där finns bilder på växelloket som också har samma symbol men inte alla lok har det.
Kanske någon på stummiforum.de vet vad symbolen betyder.
Kanske någon på stummiforum.de vet vad symbolen betyder.
Re: V160 010
Så vidt jeg har forstået, betyder trekanten, at en del af lokomotivet (skorsten, lyddæmper?) rager op over fritrumsprofilet. Stregen betyder, at den overskridende del kan tages af, hvorefter lokomotivet holder sig indenfor begrænsningen.
Bjarne
Bjarne
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5293
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: V160 010
Det er også det jeg har kunne læse mig til. Jeg har dog kun set det på damplokomotiver som en del af det man kalder "Betriebsgattungszeichen".
Jeg har ikke set på det diesellokomotiver, men jeg har set at både Roco og Märklin har produceret diesel modeller (V160 og V100) hvor symbolet findes, så det er helt sikkert ikke tilfældigt.
Læs evt. mere her (på tysk):
https://de.wikipedia.org/wiki/Betriebsgattungszeichen
Jeg har ikke set på det diesellokomotiver, men jeg har set at både Roco og Märklin har produceret diesel modeller (V160 og V100) hvor symbolet findes, så det er helt sikkert ikke tilfældigt.
Læs evt. mere her (på tysk):
https://de.wikipedia.org/wiki/Betriebsgattungszeichen
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 23 jun 2018, 22:02
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C + K
- Geografisk sted: Bagsværd
Re: V160 010
Tak for opklaringen, og tal for linket, det var ganske oplysende :)
Det giver mening, og dog alligevel ikke. For hvorfor er det på denne model, men ikke på de efterfølgende typer, - her tænker jeg bl.a. på 218's kaninører, som jo er højere.
Umiddelbart tænker jeg at dette forsvinder, i forbindelse med at de nye lokomotivnumre bliver indført i 1968, og det så bliver muligt at indkode målene i computeren, og derved vide hvilke strækninger de maskiner der ikke overholder fritrumsprofilen kan befærde, og hvilke de skal holdes væk fra, men det er blot en tanke.
Det giver mening, og dog alligevel ikke. For hvorfor er det på denne model, men ikke på de efterfølgende typer, - her tænker jeg bl.a. på 218's kaninører, som jo er højere.
Umiddelbart tænker jeg at dette forsvinder, i forbindelse med at de nye lokomotivnumre bliver indført i 1968, og det så bliver muligt at indkode målene i computeren, og derved vide hvilke strækninger de maskiner der ikke overholder fritrumsprofilen kan befærde, og hvilke de skal holdes væk fra, men det er blot en tanke.