on-off-on DPDT trykknap switch

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
a62213
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

on-off-on DPDT trykknap switch

Indlæg af a62213 »

Hej,

Findes der en on-off-on trykknap switch? Eller kan man ad omveje lave det så virker som sådan en?

Jeg har en vippe DPDT, hvor den "falder" tilbage til off, når jeg giver slip. Vil gerne have en trykknap der aktivere udgang 1 ved første tryk, ved slipning af knappen er den off og ved næste tryk aktivere den udgang 2 osv.

/Henrik
bqg
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail

Re: on-off-on DPDT trykknap switch

Indlæg af bqg »

Hej Henrik
Er det tilladt, at spørge hvad du vil med en sådan tingest?

Umiddelbart vil jeg sige at jeg kender ingen der lige opfylder dit behov.
Der skal du nok til at konstruere en hukommelsesstyring selv.
Det er forholdsvis simpelt, at konstruere en hukommelse med relæer, men det kommer hurtigt op i pris, hvis man skal have nogle stykker. Ulempen ved alm. relæer, er at de taber hukommelsen ved spændingssvigt.
Måske kan en gl. vaskemaskinetimer bruges. Den kan huske hvor langt den er nået. Ellers er det en motor, udveksling, og en aksel med nogle skiver på. 1. skive kunne styre motoren, med et hak ved hver funktion der stopper motoren, ved tryk på knappen starter motoren og kører til næste hak. Så er det kun at sætte 1 skive + kipafbr med rulle pr. funktion.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Hej Hans,

Det må du meget gerne.

Jeg bruger Cobalt servo drev til mine sporskifter og i stedet for en vippe kontakt til hver drev, vil jeg bruge en rotary switch til at vælge drevet. Når drevet er valgt har jeg en vippekontakt som falder tilbage til neutral når jeg enten har vippet op eller ned. Denne funktion ville jeg godt have på en trykknap i stedet.

Jeg kunne vælge en som dpdt trykknap, men der vil den jo begynde at sætte et drev når eg vælger med rotary switchen. Det gør min vippekontakt ikke i dag, da den altid står i off.
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

En rotary switch kunne også bruges. Hvor den falder tilbage til off.
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

a62213 skrev:En rotary switch kunne også bruges. Hvor den falder tilbage til off.
Kan drevene holde til at stå med strøm på hele tiden?

Klaus
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Ja, det kan de godt.

Det vil de jo normalt gøre ved f.eks en alm vippekontakt der ikke falder tilbage til off.

Har spurgt i Elfa, de har desværre ikke sådan en rotary switch. Kan heller ikke finde den på Mouser.com. De har 2, men de står begge som on-off-on. Jeg mener at vide, at den skal stå som on-(off)-on, for at den falder tilbage til off?
Besvar