Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne
-
Fyrmester
- Stationsforstander
- Indlæg: 59
- Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Gjerlev, Randers
Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne
Jeg har købt et Roco startsæt (http://www.spor23.dk/products/productin ... uItemID=87)
Det er jo oplagt at vælge Rocos egne skinner (uden ballast) , men bør jeg overveje nogle altenativer?
Det er jo oplagt at vælge Rocos egne skinner (uden ballast) , men bør jeg overveje nogle altenativer?
Hej,
Søren
Søren
-
Søren
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5451
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne
Fordelen ved Rocos skinner uden ballast er, at de følger standarderne for H0 skinner. Dvs. du kan blande dem med mange andre producenter som f.eks. Tillig og Peco. De producerer alle code 83 skinner, som er den mest almindelige profilhøjde. Du behøver derfor ikke lægge dig fast på et spor, men du kan købe fra de producenter, der producerer den type spor du mangler.Fyrmester skrev:Det er jo oplagt at vælge Rocos egne skinner (uden ballast) , men bør jeg overveje nogle altenativer?
F.eks. har Roco flexskinner med betonsveller i længden 890 mm, hvor Tilligs tilsvarende skinne kun er 470 mm. Så flexskinner med betonsveller køber jeg fra Roco. Jeg kan bedst lide Tilligs sporskifter, så sporskifter køber jeg fra Tillig. :-)
Se mere på:
Tillig:
http://www.tillig.com - klik på "Produkte" og vælg "Nenngröße H0" og vælg "H0 ELITE Gleissystem". Her kan du se udvalget.
PECO:
http://www.peco-uk.com/prodtype.asp?str ... Position=1
PIKO er f.eks. code 100, hvilket vil give en højdeforskel og dermed et bump, når toget kører fra f.eks. et Roco spor over på et PIKO spor.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
moppe
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4829
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne
Med mindre at man køber de skinnelasker som PIKO laver med 2 forskellige højder, så der ikke bliver nogen højdeforskel.bahnfannet skrev: PIKO er f.eks. code 100, hvilket vil give en højdeforskel og dermed et bump, når toget kører fra f.eks. et Roco spor over på et PIKO spor.
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5451
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne
Det er selvølgelig rigtigt, men hvorfor forlade sig på en lappeløsning, når man kan købe fra andre producenter og slippe for det. :-)moppe skrev:Med mindre at man køber de skinnelasker som PIKO laver med 2 forskellige højder, så der ikke bliver nogen højdeforskel.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
henho
- Lokomotivfører
- Indlæg: 216
- Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
- Geografisk sted: Ringkøbing
Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne
Hej
Prisen kunne også være en parameter.
Overgangslaskerne fra PIKO er ikke en lappeløsning. Mine gamle PECO code 100 (bredere i skinnefoden), PIKO A-skinner og ældre ROCO standart-spor trives i al samdrægtighed fint på mit lille anlæg. :D
MVH
Henrik
Prisen kunne også være en parameter.
Overgangslaskerne fra PIKO er ikke en lappeløsning. Mine gamle PECO code 100 (bredere i skinnefoden), PIKO A-skinner og ældre ROCO standart-spor trives i al samdrægtighed fint på mit lille anlæg. :D
MVH
Henrik
Med venlig hilsen
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
-
f.ormstrup
- Godsforvalter
- Indlæg: 147
- Tilmeldt: 11 aug 2011, 20:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Kontakt:
Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne
Det kunne jo også være, at skinnehøjden skulle illudere forskelle mellem forskellige baner. I SVJMJK kører DSB code 100 (Peco) eller 83 (Tillig, Roco) og privatbanerne code 83 eller 70 (Peco), når de rigtige overgangslasker anvendes er der ikke den mindste antydning af bump.bahnfannet skrev:Det er selvølgelig rigtigt, men hvorfor forlade sig på en lappeløsning, når man kan købe fra andre producenter og slippe for det. :-)moppe skrev:Med mindre at man køber de skinnelasker som PIKO laver med 2 forskellige højder, så der ikke bliver nogen højdeforskel.
Vores skjulte banegård er forøvrigt i code 100 (PIKO) pga. prisen og muligheden for at skære skifterne.
-
Søren
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5451
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne
Hej Henrik
Velkommen til! :-)
Det må endelig ikke ses som et udtryk for, at jeg synes PIKOs spor, eller code 100 spor i almindelighed, er dårlige produkter. PIKOs sporskifter er helt klart de billigste, men der er kun de samme, og her hører prisfordelen også op. Jeg bygger kun med flexskinner, og jeg giver aldrig mere end omkring 30 - 35 kr. stk. for 890 mm. Flexskinner koster mig det samme, uanset om det er PIKO eller f.eks. Tillig.
Bortset fra PIKOs sporskifter, er det ikke min opfattelse, at code 100 spor er væsentlig billigere end code 83. :-)
Velkommen til! :-)
Jeg skriver lappeløsning fordi, at jeg ikke ser nogen grund til, at blande code 100 og code 83 (bortset fra Flemmings forslag). Jeg kan købe alle typer skinner (sporskifter i mange vinkler osv.) til code 83, og det er min opfattelse, at der bliver produceret flest code 83 produkter. Lappeløsning fordi, jeg lige så godt kan købe alt i code 83, og slippe for specielle lasker.henho skrev:Overgangslaskerne fra PIKO er ikke en lappeløsning. Mine gamle PECO code 100 (bredere i skinnefoden), PIKO A-skinner og ældre ROCO standart-spor trives i al samdrægtighed fint på mit lille anlæg. :D
Det må endelig ikke ses som et udtryk for, at jeg synes PIKOs spor, eller code 100 spor i almindelighed, er dårlige produkter. PIKOs sporskifter er helt klart de billigste, men der er kun de samme, og her hører prisfordelen også op. Jeg bygger kun med flexskinner, og jeg giver aldrig mere end omkring 30 - 35 kr. stk. for 890 mm. Flexskinner koster mig det samme, uanset om det er PIKO eller f.eks. Tillig.
Bortset fra PIKOs sporskifter, er det ikke min opfattelse, at code 100 spor er væsentlig billigere end code 83. :-)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
lystrupstation
- Stationsforstander
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 05 jun 2012, 20:10
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Tillig Elite
- Geografisk sted: Aarhus
Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne
Du bør også overveje hvordan du vil håndtere dine sporskifter. Hvis du ikke kan lide at lodde og gerne vil igang med at køre tog hurtigt, så bør du undgå tilligs sporskifter, da disse kræver polarisering af hjertestykket (det betyder at de ikke kan bruges før du har loddet og tilsluttet et drev der kan skifte polariteten fra plus til minus).Fyrmester skrev:Jeg har købt et Roco startsæt (http://www.spor23.dk/products/productin ... uItemID=87)
Det er jo oplagt at vælge Rocos egne skinner (uden ballast) , men bør jeg overveje nogle altenativer?
mht. skinner er jeg enig med Søren og Klaus.
/Jan
FREMO - 1:87 - Dansk epoke IV-VI
https://www.facebook.com/modernraildk
http://www.lystrupstation.blogspot.com
https://www.facebook.com/modernraildk
http://www.lystrupstation.blogspot.com