Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne

Indlæg af Fyrmester »

Jeg har købt et Roco startsæt (http://www.spor23.dk/products/productin ... uItemID=87)

Det er jo oplagt at vælge Rocos egne skinner (uden ballast) , men bør jeg overveje nogle altenativer?
Hej,
Søren
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5451
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne

Indlæg af Søren »

Fyrmester skrev:Det er jo oplagt at vælge Rocos egne skinner (uden ballast) , men bør jeg overveje nogle altenativer?
Fordelen ved Rocos skinner uden ballast er, at de følger standarderne for H0 skinner. Dvs. du kan blande dem med mange andre producenter som f.eks. Tillig og Peco. De producerer alle code 83 skinner, som er den mest almindelige profilhøjde. Du behøver derfor ikke lægge dig fast på et spor, men du kan købe fra de producenter, der producerer den type spor du mangler.

F.eks. har Roco flexskinner med betonsveller i længden 890 mm, hvor Tilligs tilsvarende skinne kun er 470 mm. Så flexskinner med betonsveller køber jeg fra Roco. Jeg kan bedst lide Tilligs sporskifter, så sporskifter køber jeg fra Tillig. :-)

Se mere på:

Tillig:
http://www.tillig.com - klik på "Produkte" og vælg "Nenngröße H0" og vælg "H0 ELITE Gleissystem". Her kan du se udvalget.

PECO:
http://www.peco-uk.com/prodtype.asp?str ... Position=1

PIKO er f.eks. code 100, hvilket vil give en højdeforskel og dermed et bump, når toget kører fra f.eks. et Roco spor over på et PIKO spor.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev: PIKO er f.eks. code 100, hvilket vil give en højdeforskel og dermed et bump, når toget kører fra f.eks. et Roco spor over på et PIKO spor.
Med mindre at man køber de skinnelasker som PIKO laver med 2 forskellige højder, så der ikke bliver nogen højdeforskel.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5451
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Med mindre at man køber de skinnelasker som PIKO laver med 2 forskellige højder, så der ikke bliver nogen højdeforskel.
Det er selvølgelig rigtigt, men hvorfor forlade sig på en lappeløsning, når man kan købe fra andre producenter og slippe for det. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne

Indlæg af henho »

Hej

Prisen kunne også være en parameter.

Overgangslaskerne fra PIKO er ikke en lappeløsning. Mine gamle PECO code 100 (bredere i skinnefoden), PIKO A-skinner og ældre ROCO standart-spor trives i al samdrægtighed fint på mit lille anlæg. :D

MVH

Henrik
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
f.ormstrup
Godsforvalter
Indlæg: 147
Tilmeldt: 11 aug 2011, 20:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Kontakt:

Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne

Indlæg af f.ormstrup »

bahnfannet skrev:
moppe skrev:Med mindre at man køber de skinnelasker som PIKO laver med 2 forskellige højder, så der ikke bliver nogen højdeforskel.
Det er selvølgelig rigtigt, men hvorfor forlade sig på en lappeløsning, når man kan købe fra andre producenter og slippe for det. :-)
Det kunne jo også være, at skinnehøjden skulle illudere forskelle mellem forskellige baner. I SVJMJK kører DSB code 100 (Peco) eller 83 (Tillig, Roco) og privatbanerne code 83 eller 70 (Peco), når de rigtige overgangslasker anvendes er der ikke den mindste antydning af bump.
Vores skjulte banegård er forøvrigt i code 100 (PIKO) pga. prisen og muligheden for at skære skifterne.
mvh Flemming
Videoer
SVJMJK
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5451
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne

Indlæg af Søren »

Hej Henrik

Velkommen til! :-)
henho skrev:Overgangslaskerne fra PIKO er ikke en lappeløsning. Mine gamle PECO code 100 (bredere i skinnefoden), PIKO A-skinner og ældre ROCO standart-spor trives i al samdrægtighed fint på mit lille anlæg. :D
Jeg skriver lappeløsning fordi, at jeg ikke ser nogen grund til, at blande code 100 og code 83 (bortset fra Flemmings forslag). Jeg kan købe alle typer skinner (sporskifter i mange vinkler osv.) til code 83, og det er min opfattelse, at der bliver produceret flest code 83 produkter. Lappeløsning fordi, jeg lige så godt kan købe alt i code 83, og slippe for specielle lasker.

Det må endelig ikke ses som et udtryk for, at jeg synes PIKOs spor, eller code 100 spor i almindelighed, er dårlige produkter. PIKOs sporskifter er helt klart de billigste, men der er kun de samme, og her hører prisfordelen også op. Jeg bygger kun med flexskinner, og jeg giver aldrig mere end omkring 30 - 35 kr. stk. for 890 mm. Flexskinner koster mig det samme, uanset om det er PIKO eller f.eks. Tillig.

Bortset fra PIKOs sporskifter, er det ikke min opfattelse, at code 100 spor er væsentlig billigere end code 83. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

lystrupstation
Stationsforstander
Indlæg: 99
Tilmeldt: 05 jun 2012, 20:10
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite
Geografisk sted: Aarhus

Re: Valg af skinner uden ballast - H0 2-skinne

Indlæg af lystrupstation »

Fyrmester skrev:Jeg har købt et Roco startsæt (http://www.spor23.dk/products/productin ... uItemID=87)

Det er jo oplagt at vælge Rocos egne skinner (uden ballast) , men bør jeg overveje nogle altenativer?
Du bør også overveje hvordan du vil håndtere dine sporskifter. Hvis du ikke kan lide at lodde og gerne vil igang med at køre tog hurtigt, så bør du undgå tilligs sporskifter, da disse kræver polarisering af hjertestykket (det betyder at de ikke kan bruges før du har loddet og tilsluttet et drev der kan skifte polariteten fra plus til minus).

mht. skinner er jeg enig med Søren og Klaus.

/Jan
Besvar