Heljan Triangel med Loksound 4.0

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Heljan Triangel med Loksound 4.0

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

Er det muligt at få lidt digital hjælp her? :)

Jeg har nemlig købt en brugt Heljan Triangel, som viste sig at indeholde en Loksound 4.0 med lyd fra Danske Loksounds.
Det var en glædelig overraskelse - men med min Roco Multimaus kan jeg dog ikke (= slet ikke) komme i kontakt med dekoderen, så Trianglen er derfor helt "død".

Jeg er meget tilbageholdende med det trick, jeg har brugt på dekodere uden lyd, nemlig at sætte CV8 = 8 - for med denne dekoder frygter jeg lidt, at lyden også bliver nulstillet til fabriksindstillinger.
Jeg har en mistanke om, at dekoderen har været brugt sammen med noget andet digitaludstyr, hvor f.eks. køretrin er indstillet til nogle værdier, som Multimausen ikke kan håndtere(?).

Jeg har også mistanke til strømaftagerne, men jeg er kun nået frem til at pille taget af og kan ikke finde ud af (= tør ikke) at skille resten af modellen ad.

Har I oplevet noget tilsvarende - og hvad var løsningen ?.
På forhånd tusind tak :-)
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Heljan Triangel med Loksound 4.0

Indlæg af moppe »

Hej Carsten

CV 8 = 8 ødelægger ikke noget, med mindre ar den der har lavet lydfiler virkeligt er en klovn.

Når man overfører lyd til en dekoder, sætter man kryds i et felt, der gør at de indstillinger man putter ned i dekoderen er standardindstillinger, når man resetter.

Jeg ville bare resette, uden at blinke.

Klaus
Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

Hej Klaus

Tusind tak for hjælpen.
Jeg prøvede derfor at sætte CV8 = 8, men uden virkning - Trianglen er stadig helt "død".
Nu vil jeg prøve at skille den yderligere ad - noget kunne tyde på fejl ved strømoptag eller måske en knækket ledning (?).
Jeg kan bare ikke lige gennemskue hvordan den skilles yderligere ad - jeg har fjernet de 6 skruer i bunden, men uden at det har løsnet noget.
Jeg vil arbejde videre på det i dag - med forsigtighed.
Endnu en gang tusind tak for hjælpen :)
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Da jeg nok igennem vinteren får brug for en Triangel AC Digital, så tillader jeg at kapre denne tråd!

Hvis jeg finder en, skal den have en nyere dekoder i ( fordi ældre dekoder er trælse i vores bremsemoduler ), og i dette indlæg skrives der om en LokSound 4, så er der også en 5’er, der måske kan passe ind.

I Googleriet er der også noget om en lyd fra DLS til Triangel ( = Hobbykæden ).

1. Så på en måde er det også en annonce for, jeg vil købe en AC Triangel !!

2. Er der en der ved om en sådan LokSound 5 passer ind ?

3. Jeg har også læst at en udskiftning af højtaleren vil være godt !

4. Er Trianglen svær at adskille ?

5. Som jeg husker det var der problemer med køreegenskaber / er der mon problemer med K skinner ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Så er jeg kommet et skridt videre, da Hobbykæden har den lyd stadigvæk på en LokSound 5 og vil installere den.

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Så er maskinen fundet .....

Besvar