Hejsa
Nu er flotte modelspor, jo en noget individuel vurdering, jeg skal prøve at forklare, hvad det betyder for mig. Jeg synes ikke de skala-n skinner jeg kan købe fra f.eks. Fleischmann eller Trix er specielt kønne. Jeg har set nogle amerikanske anlæg, hvor skinnerne er meget kønnere og meget mere realistiske i profilhøjden. Amerikanske sporskifter og skinner har et anderledes svellelayout end de europæiske, hvilket gør, at jeg ikke vil benytte amerikanske skinner.
Findes der en producent, der bygger flotte modelspor i skala N? Jeg forestiller mig noget i stil med Tilligs ELITE spor.
Hvis du undrer dig over, at jeg stiller spørgsmål ang. skala-n, så er det research til et måske kommende diorama. :-)
Findes der flotte modelspor i skala N?
-
Søren
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Findes der flotte modelspor i skala N?
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Re: Findes der flotte modelspor i skala N?
Hej,
Jeg ved ikke om der finde færdiglavede flotte spor i N. Jeg har aldrig kunnet finde dem i hvert fald. Da jeg planlagde mit N anlæg, var det med Peco spor code 55.
Men hvis man har mod på det, så er jeg sikker på du kan finde nogle gør-det-selv spor og sporskifter. Jeg mener at deres spor N er 009.
Mvh Henrik
Jeg ved ikke om der finde færdiglavede flotte spor i N. Jeg har aldrig kunnet finde dem i hvert fald. Da jeg planlagde mit N anlæg, var det med Peco spor code 55.
Men hvis man har mod på det, så er jeg sikker på du kan finde nogle gør-det-selv spor og sporskifter. Jeg mener at deres spor N er 009.
Mvh Henrik
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Scale: N
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Mine bedste bud i skala N er Micro Engineering http://www.microengineering.com/ code 40 og code 55 spor samt Atlas code 55 spor, men som du skriver, er det amerikansk spor.bahnfannet skrev:Findes der en producent, der bygger flotte modelspor i skala N?
Dertil skal siges at de "normale" europæiske sportyper med code 80-skinner ikke ligner forbilledet overhovedet, derfor er forskellen på disse og f. eks. Micro Enginering så stor. Det er et bedre udgangspunkt at tage de virkelige mål på moderne UIC 60-spor og så sammenligne med modelsporene. Så er de amerikanske sportyper ikke så uinteressante som man skulle tro.
Jeg har engang set et sted som solgte spor efter europæisk forbillede i skala N (Aspenmodels, så vidt jeg husker), men når jeg nu kigger på hjemmesiden http://www.aspenmodel.com/ er der ikke rigtigt noget interessant. Alternativet er en række af småfirmaer som fremstiller spor og sporskifter efter bestilling. Man kan få hvad man vil have, men må også betale for det.
Endelig kan man bygge selv. Det er absolut muligt, men tager lidt tid. Materialerne er tilgængelige.
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Hej Erik
Jeg kigger igen på N-skinner og har kigget på Micro Engineering. Når du skriver, at de amerikanske sportyper ikke er så uinteressante, tænker du da på noget specielt? Så vidt jeg ved, er forskellen ikke andet end svelleplaceringen, hvilket jeg sagtens kan leve med. Er der andre forskelle?Erik Olsen skrev:Dertil skal siges at de "normale" europæiske sportyper med code 80-skinner ikke ligner forbilledet overhovedet, derfor er forskellen på disse og f. eks. Micro Enginering så stor. Det er et bedre udgangspunkt at tage de virkelige mål på moderne UIC 60-spor og så sammenligne med modelsporene. Så er de amerikanske sportyper ikke så uinteressante som man skulle tro.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Scale: N
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Det er især svelledimensioner og afstand jeg tænker på. En moderne dansk træsvelle er 2600 mm lang (16,3 mm), 260 mm bred (1,6 mm) og er placeret med en afstand på 600 mm fra midte til midte (3,8 mm).bahnfannet skrev:Jeg kigger igen på N-skinner og har kigget på Micro Engineering. Når du skriver, at de amerikanske sportyper ikke er så uinteressante, tænker du da på noget specielt?
Se på http://www.skala-n.dk/index.php?option= ... Itemid=351 hvordan målene er på de forskellige modelsportyper. På alle de europæiske modelsportyper er svellerne for brede og svelleafstanden for stor. På Micro Engineering code 55 og code 40 flexspor er svellebredden lidt for stor, svellelængden lidt for stor og svelleafstanden lidt for lille.
Så jeg synes at Micro Engineering flexspor er meget tættere på europæisk spor end nogen af de europæiske fabrikater.