Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Det har jeg ikke lagt mig fast på endnu.

Foreløbig har jeg besluttet at anlægget skal computerstyres, og centralen bliver Z21. Nu skal jeg så ned og kigge på skinner, og se hvad der føles rigtigt :)

Kan man i øvrigt ombygge et lokomotiv fra den ene type skinne til den anden? Eller bliver det for dyrt/besværligt, så det er bedre at sælge og købe noget andet?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Søren »

Du skal ikke laste dig ud i ombygninger, hvis der er noget helt specielt du gerne vil have, så er det bedst at vælge det system hvor den model findes.

Ombygninger kan selvfølgelig lade sig gøre, men de bliver meget hurtigt besværliggjort af forskellige faktorer. Især hjulsættene kan være en belastning.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Har nu været nede og kigge på skinner.

Den første skinne jeg fik i hånden, var Märklins C-skinne. I forhold til de gamle M-skinner blev jeg en anelse skuffet, da der slet ikke er samme fornemmelse af vægt og kvalitet i sådan en plastik-skinne. Så fandt jeg en K-skinne, og den var faktisk meget elegant at se på. Næste var en Roco med ballast (Geoline tror jeg). Den virkede som en tro kopi af Märklins C-skinne, bare med ballast i en anden farvenuance. Så fik jeg en demo af Märklin C-skinne v. en Trix-skinne også med ballast.

2-skinne er med lasker, C-skinne med hvad der virker som nogle mere solide samlinger. Så kiggede vi på en Fleischmann-skinne, der virkede som endnu en afart af Märklin C-skinne/Roco Geoline. Videre til en rigtig elegant PIKO-skinne, hvor skiftemekanismen i sporskiftet som udganghspunkt nærmest kun bestod af en svelle, der kunne flyttes fra den ene side til den anden. Her vil man altså kunne skjule alt servo/dekoder under banen. Virkelig smukt, men også noget der kræver lidt arbejde inden har har etableret et sporskifte.

Til sidst så jeg en skinne, som jeg faktisk ikke kan huske fabrikatet på. Den havde et lille ballastlag, ca. 1/5 af hvad en C-skinne har. Tænker den er svær at bygge med, da den ligesom er hverken eller.

Som jeg forstod det, kan man få flex-skinner til stort set alle (K-skinner hvis det skal være 3-skinne).

2-skinne kræver moduler for hver vendesløfje. Et modul koster 469 kr.!

Om det er med lasker, som jeg forstår alle 2-skinner er, eller med Märklins mere solide samlinger, bekymrer mig ikke så meget, da jeg har planer om en permanent bane, der ikke skal samles og adskilles hver gang den skal anvendes. Med hensyn til hvor naturtro skinnerne er, synes jeg at alle skinnerne med "kunstig" ballast virkede lige "ikke-naturtro". Med andre ord, synes jeg ikke kontaktpunkterne i midten af 3-skinnen gjorde nogen forskel.

Så jeg er fremme ved, at der er en ambitiøs og en realistisk tilgang:
  • Den ambitiøse er at vælge 2-skinne, kigge nærmere på fx de der PIKO-spor, lave al ballast selv etc. etc. Det kunne blive flot og alle muligheder er åbne
  • Den realistiske er at vælge 3-skinne, da en kombination af C-skinner og K-skinner formentlig vil kunne dække de behov jeg har for spor i terræn og på station. Jeg behøver ikke tænke på vendesløjfer og kortslutninger
Jeg bliver vist nødt til, at tage tænkehatten på ...
Fiona
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14 aug 2011, 17:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Fiona »

Du mangler seriøst at kikke på følgende skinetyper:

Rocoline både med og uden ballast (med ballast er der vist ikke mange, der lagerfører i DK), Peco og ikke mindst Tillig.

Hvis man ønsker et realistisk sporlegeme, er det blandt disse spor man skal vælge.

Skal det være virkelig prof, skal man også kikke på Mein Gleis (Weinert), som der nok heller ikke er mange, der lagerfører i DK.
Venlig Hilsen

Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Søren »

PIKO skinnen har et par fordele (afhængig af øjet der ser), som gør den til en fantastisk god skinne.

1. Dens sporskifter kræver ikke polariserede hjertestykker. Sporskifterne er 15 grader, hvilket er et udmærket kompromis, og hjertestykket er konstrueret så selv de små traktorer kan komme igennem.
2. Det er en yderst simpel geometri. Hvis du ender med at bygge med flexskinner, så betyder det ikke så meget, men hvis du ikke gør, så er geometrien let at forstå.
3. Prisen: De er billige.

Jeg er dog enig med Jørgen, hvis du ikke har set Roco Line eller Tillig Elite, så skal du lige kigge på dem også. Jeg synes det er synd at kalde nogle skinner mere professionelle end andre. Når det kommer til skinner uden ballast, så vil jeg sige, at alle skinnerne er samme "sværhedsgrad" (hvis man kan tale om det, for det er egentlig ikke komplekst).

Der findes ikke noget "professionelt" i min verden, der findes kun forskellige udvalg, forskellige behov og forskellige meninger.

Hvis midterlederen ikke generer dig, så er det rigtigt at systemet kan spare dig vendesløjfemodulet, men lad mig også sige, at de 500 kr. sådan et modul koster er en dråbe i vandet i forhold til de andre ting du skal have. Du skal snart til at investere i skinner, lokomotiver osv. En vogn koster nemt 500 kr. køb en mindre af dem.

Følgende skal ikke ses som en anbefaling, men blot åbne dine øjne for at pengene blot flytter rundt: Prøv at sammenligne prisen for en skinneoval med sporskifter osv. med f.eks. PIKO A-spor, og prøv så at regne på det samme men med Märklin K- eller C-skinner.

Min pointe er, at du skal vælge det system du føler dig tryg ved, og så skal du glemme at der måske ligger en udgift til et eller andet. Det er det mindste af det hele. Merprisen for 3-skinnen æder hurtigt de penge du tror du sparer på vendesløjfemodulet. Du bruger dem bare på skinner i stedet. Det er det samme med digitalsystemet, de penge man sparer på at købe en Z21, er hurtigt brugt på den software der skal få den up to speed i forhold til f.eks. en CS3. I sidste ende er det gynger og karruseller.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Banemand skrev: 11 jan 2019, 18:13 Har nu været nede og kigge på skinner.
Jeg vil godt kommentere lidt på det.

Skinner med ballast er en smags sag.
Til et permanent ville jeg aldrig vælge det, på grund af pris og udseende.

Jeg har herhjemme et udvalg at kigge på:

Roco-line med gummiballast
Roco Geoline
Märklin/Trix C-spor

Geoline er ikke særligt pæn, men den virker fint (det er også den jeg laver små demoanlæg med)
Roco-line med gummi er pænest, men det der gummiballast bliver jeg aldrig venner med
C-sporet er fænomenalt hvis der skal bygges om hele tiden.
Alle tre fås med sporskiftetrækkere bygget ind i ballsten. Det er lækkert!

Roco Line uden ballast
PIKO A-Spor
Märklin K-skinne
Peco streamline

Roco Line sporet er lækket, lidt mere lækker end PIKO og meget mere lækker end K-sporet, som jeg absolut ikke bryder mig om.
K-skinne har skinnestrenge af rustfrit stål. Det duer bare ikke, vi havde det en overgang på det danske anlæg i Hadsten. Efter vi skiftede til PIKO A-spor forsvandt en stor del af vore problemer.
Peco streamline skinnen er gammel, tættest på dansk forbillede, men tungerne er befæstiget i træksvellen på en dum måde, der gør at de nogen gange knækker. Stort set hele det tyske anlæg i Hadsten er bygget med Streamline (med undtagelse af opstillingen).
Med hensyn til sporskiftetrækkere ville jeg til alle tre vælge at bruge en servo, hvilket vi også har gjort på øverste plan på det danske anlæg i Hadsten. Det kan du se lidt mere om her

Tillig sporet er vældigt populært, men ikke hos mig, idet tungerne på sporskiftene ikke er delte, hvilket er okay pænt, men som kræver at der konstant er mekanisk tryk fra drevet, ellers hopper det ud af stillingen.

Skulle jeg bygge et anlæg ville valget sikkert stå mellem Roco-Line og PIKO A-spor. I den sidste ende, blev det nok A-sporet, på grund af pris og tilgængelighed.

Vendesløjfer - det er vitterligt intet problem og jo, et modul virker dyrt, men det er intet i forhold til, hvis man vælger et skinnesystem med en (ja undskyld mig) "larmende slæbesko".

Du skriver at den gamle M-skinne er tungere end C-skinnen. Det er korrekt, men C-skinnen er lysår foran i kontaktsikkerhed, holdbarhed og udseende.


Klaus
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Jeg har ikke lige kunnet finde et sted hvor jeg kunne "røre" ved Tillig eller Roco Line. Men jeg har kigget lidt rundt på nettet.

Umiddelbart er det dog svært for mig at vurdere forskellen på fx. PIKO og Tillig, da jeg endnu ikke kan gennemskue konsekvenserne af 15 grader og polariserede hjertestykker eller konstant mekanisk tryk Jeg kan dog godt fornemme, at PIKO mere ser ud til at komme i standardgeometrier, men Tillig synes at kunne fås i alverdens forskellige gradbøjninger. Det samme gælder Roco Line uden ballast. Med ballast har jeg kun fundet enkelte billeder af.

Med hensyn til at gøre det så realistisk som muligt, vil jeg selvfølgelig gerne det. Men realistisk set ser jeg ikke mig selv lave ballaster af fugesand, lim, sulfo og hvad der ellers skal til. Derfor går jeg efter, at den del af banen der er i "åbent terræn" skal være en skinne med ballast. Når så vi kommer ind på stationen, skal skinnen være uden ballast. Ja, den skal faktisk helst være uden sveller, hvis det skal være så realistisk som muligt :)

Men hvis jeg vælger 2-skinne, er det jo som jeg forstår det, muligt at kombinere de forskellige fabrikater. Og skulle jeg have startet med en oval af PIKO-skinner, er det jo ikke den store udgift der går tabt, hvis jeg finder ud af at det skal være Tillig eller Roco Line i stedet. Kan man kombinere fx Roco Line med ballast og PIKO?

Klaus: Hvad var det for problemer I havde med K-skinnen?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Du trænger til at komme forbi et sted der kan råde og vise.......

Hvor langt har du til Hadsten?

Ballast laver man kun af underligt sand og mærkelige limblandinger, hvis man vil "spare penge", eller ikke kender til de produkter der er udviklet til formålet.

At bruge spor med ballast til strækninger, er i mine øjne en begrænsning. Der findes sådan set ikke flexskinner i ballastspor og så binder du din strækning i den stive geometri.

På stationer er der også sveller mellem skinnerne.....

Ja, du kan kombinere alle 2-skinne skinnetyper med hinanden.

K-skinnen bliver hurtigere beskidt end "de andre", som har skinneprofil i nysølv.


Klaus
Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Anders63 »

moppe skrev: 12 jan 2019, 23:08 Du skriver at den gamle M-skinne er tungere end C-skinnen. Det er korrekt, men C-skinnen er lysår foran i kontaktsikkerhed, holdbarhed og udseende.


Klaus
Märklin C-skinner har oftast problem med kontakt via hjul på lok.
Trix C-skinner är bättre än Märklins.
Anledningen är att Trix skinner består utav nysilver medan Märklins är det ädelstål.
Ädelstål tendera att oxidera mycket fortare än nysilver gör.

Här finns tre olika produkter som har bäst kontaktsäkerhet på skinner:
Weinert "Mein Gleis"
Peco code 75
Tillig Elite code 83
Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Anders63 »

Tänk på en sak om ni ska använda Märklin K-skinner med ballast och vattenlim.
Bleckplåt undertill på K-skinner och mittpunkter rostar i kontakt med vattenlim om ni ska lägga ballast på spor för att simulera efter prototyp.
Då måste man skydda K-skinner från att rosta med skyddsfärg som inte innehåller vatten.
Inte akrylfärg!
Jag har provat och resultatet blev ganska lyckad projekt.
Nackdelen är bara att det är mycket arbetet att ta hand om Märklins K-skinner.
Jag rekommendera TS att satsa på 2-skinner och dels för att tekniken är mycket bättre idag än förr med skinner samt digitalstyring.
Besvar