Marklinlokomotiv har svært ved at starte?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Br 76
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Marklinlokomotiv har svært ved at starte?

Indlæg af Br 76 »

Hej gode folk

Jeg har et lokomotiv af nyere dato, som kører rigtig fint, men det har svært ved at sætte i gang - også efter det har skiftet retning. Der er strøm på, da lyset virker og når det får et lille puf, kører det rigtig fint - lige indtil at jeg stopper det, og så har jeg balladen igen. Jeg har smurt det forsigtigt - og på samme måde som jeg gør med alle mine andre lokomotiver - men jeg kan ikke løse problemet med dette ene lokomotiv. Er der nogle der har ideer til eller. erfaring med, hvad der kan forhindre maskinen i at sætte i gang? Motoren er et 5-polet anker med magnet, kul etc.

Mvh
Thomas
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Marklinlokomotiv har svært ved at starte?

Indlæg af Søren »

Hej Thomas

Nu nævner du ikke varenummeret. Er det digitalt?

Generelt set: Smøring er sjældent et issue når det ikke vil i gang, ofte det er mere at det skal "køres til" eller at skinnerne er beskidte.

Er lokomotivet brugt?
- Hvis ja, har du tjekket at ankeret er rent? Hvis det er smurt ind i olie, så er det et kæmpe problem. Jeg har tidligere fikset lokomotiver, hvor en komplet rensning af motoren var det eneste der skulle til.
- Er kullene rene, hvis de har suget olie, så skift dem.

Lad evt. loket suse afsted og få "banket skidtet af", hvis det ikke har kørt længe. Se om det gør en forskel.

Hvis du smider et varenummer, så er det nemmere at vejlede dig.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Br 76
Trafikelev

Indlæg af Br 76 »

Hej Søren

Tak for svar.
Det er et Ae 6/6 (Schweiz) fra en startpakke købt omkring 2006-2008. Jeg kender ikke artikelnummeret.
Skinnerne er rene og da der er lys på hele tiden, er det ikke et spørgsmål om strøm. Lokomotivet laver sit lille nummer alle steder på banen, hvor jeg stopper det - og ikke på særligt udvalgte steder. De andre 30-40 lokomotiver der kører, kører fint på de samme områder, hvor Ae 6/6 har problemer med at starte. Jeg er med andre ord helt sikker på, at problemet ligger i selve lokomotivet.

Når jeg har givet lokomotivet et lille puf for at få det til at starte vil det typisk lave et kort hurtigt ryk (mindre end et sekund), som følge af en form for opsparet energi, som skal frigives, inden det kører pænt igen.

Hvordan renser jeg ankeret, skal det ikke (bare) være fuldstændig rent for snavs og olie? Jeg kan i hvert fald skifte kullene og se, hvad der sker.

Endnu en gang tak for hjælpen - det er fornemt.

mvh Thomas
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jo, det er blot at ankeret er rent. Det er min erfaring at hvis kullene har suget olie, så er de værdiløse. Hvis jeg har mistanke om det, så skifter jeg dem, og så forsvinder problemerne ofte.

Med venlig hilsen
Søren

Br 76
Trafikelev

Indlæg af Br 76 »

Det lyder som nye kul.

Tak,
Thomas
Br 76
Trafikelev

Indlæg af Br 76 »

Hej igen

Nu er ankeret renset (igen) og kullene skiftet - og det har ingen betydning haft....

Lokomotivet kan ikke starte uden et puf.
Hvis jeg stopper lokomotivet, kan det ikke starte af sig selv igen - heller ikke når jeg skifter retning.
I den ene retning kan det godt køre med en pæn fart, men hvis jeg sænker farten, bliver tempoet ustabilt og hakkende. Hvis farten kommer for langt ned, er det et spørgsmål om tid, før det går i stå.
Med kørsel i den anden retning kan det ikke nå og opretholde samme fart (på samme strækning) og går nemt i stå.
Uanset om lokomotivet kører eller går i stå er det konstant lys og evt. lyd på, så det er næppe et spørgsmål om strømoptaget fra skinnerne.

Det virker som om, at der er et eller andet, der bremser eller gør kørslen sej. Alt mekanik virker lige så smidig som den gør hos andre lokomotiver.

Har du nogle bud - eller skal den en tur til Göppingen?

mvh Thomas
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Det er godt nok begrænset hvad der kan være galt. Er den købt brugt? Der kan være fiflet med dekoderen. Du kan evt. prøve at resette dekoderen til fabriksindstillingerne? Det kan være det ændrer på motorens startparametre. Det er lidt et skud i tågen, men det er da forsøget værd.

Med venlig hilsen
Søren

Marklin4me
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C + M
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Indlæg af Marklin4me »

Hejsa,
Et skud fra hoften. Kan du prøve at løsne motorskjoldet (begge skruer) max en kvart omgang - nok en anels mindre.
De bedste toghilsner

Ulrik
Medlem af MJK Nordbanen, Mist-Zealand
Br 76
Trafikelev

Indlæg af Br 76 »

... altså, så skjoldet sidder mindre stramt?

mvh Thomas
Br 76
Trafikelev

Indlæg af Br 76 »

... og det virker heller ikke.

Der er et eller andet der bremser lokomotivet, så når det holder stille eller kører tilpas langsomt, vil det gå i stå og vil ikke starte igen.

Selve magneten kan give sig lidt, og holdt sammen af to stykker hvid plastic på den ene side. Kan det mon være derfor?

mvh Thomas
Besvar