Märklin 3034/3037 køre kun den ene vej

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
knud_dk
Trafikelev
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail

Märklin 3034/3037 køre kun den ene vej

Indlæg af knud_dk »

Hej

Jeg har nogle Märklin 3034 og 3037 som jeg har repareret ( delvist)

Omskifteren fungere umidddelbart, men togene kan kun køre/ igangsætte den ene vej , når jeg skifter og forsøger at køre den anden vej

er der lys , men ingen fremdrift, med max spænding, står toget og brummer og omskifteren sitre.

Nogen der har en løsnings ide.

MVH

knud_dk
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 3034/3037 køre kun den ene vej

Indlæg af moppe »

knud_dk skrev: Nogen der har en løsnings ide.
Det der brummer, kommer det fra motoren?

Er du skrap til tysk, så kig denne side igennem:
http://www.hpw-modellbahn.de/eisenbahnt ... otoren.htm

Et stykke nede kommer dette billede
Billede

Her kan du se at strømmen samles op af slæbeskoen, førs via den brune ledning frem til motoren. Her løber strømmen gennem ankeret og videre til et punkt midt på feltspolen (spolen bagpå motoren).
Strømmen kan nu løbe gennem den ene eller den anden halvdel af spolen. Hvilken halvdel den vælge, afhænger af, hvilken side omskifteren står til.

Mit bud er at enten har du en spolehalvdel der er i stykker, eller et omskifterrelæ med et brændt kontaktsæt, så strømmen ikke kan løbe gennem det.

Spolen kan du måle igennem ved at ohme mellem kulholderen med ledningen over til feltspolen og de grå ledninger der går fra spolen og over på kontaktsættet. Den ene målepind holdes mod kulholderen og den anden op på loddepunktet på omskifteren, hvor den ene grå ledning ender. For at være helt sikker, måler du først på det loddepunkt omskifteren ikke har kontakt til, noterer omhværdien, skifter manuelt med omskifteren og flytter målepinden over til det andet loddepunkt.

Er ohmværdierne nogenlunde ens, er det selve kontaktsættet det er galt med.

Men mål lige først og fortæl....

Klaus
bqg
Ledvogter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Märklin 3034/3037 køre kun den ene vej

Indlæg af bqg »

knud_dk skrev:Hej

Jeg har nogle Märklin 3034 og 3037 som jeg har repareret ( delvist)

Omskifteren fungere umidddelbart, men togene kan kun køre/ igangsætte den ene vej , når jeg skifter og forsøger at køre den anden vej

er der lys , men ingen fremdrift, med max spænding, står toget og brummer og omskifteren sitre.

Nogen der har en løsnings ide.

MVH

knud_dk
Når du siger, at omskifteren tilsyneladende fungerer, er du sikker på at den skifter over.
På omskifteren er der to ledninger der går om til feltviklingen bag på motoren.
Hvis du hænger lokomotivet på to træklodser, så hjulene kan dreje frit.
Tilslut kørestrøm til slæbeskoen og stel til en af de to ledninger til feltspolen på skift. Hvis motoren kører hver gang, er det omskifteren der er defekt.
Kører motoren kun i den ene stilling, er det feltspolen.

Har du forsøgt at aktivere omskifteren manuelt.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Besvar