CS3 - Bremsefunktion i hændelsesstyring

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

CS3 - Bremsefunktion i hændelsesstyring

Indlæg af Niels »

Hej
I changeloggen version 1.4.0 for opdateringer til CS3, omtaler Märklin en ny funktion i hændelsesstyringen, der kan anvendes som "bremsemodul", eksempelvis foran et stopsignal.
Bestemt en interessant feature som godt kunne finde anvendelse på mit anlæg... :)
Men det er ikke lykkedes mig at finde nogen yderligere beskrivelser af, hvordan funktionen egentlig fungerer og hvad der kræves af hardware; ej heller nogen eksempler på implementeringen i hændelsesstyringen.
Alle input herom vil være velkomne.

God sommer! 8-)
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 - Bremsefunktion i hændelsesstyring

Indlæg af Søren »

Du har ikke ledt godt nok. :-)

Jeg har skrevet denne guide:
https://railway.zone/post/cs3-how-to-us ... rake-macro

Men skru forventningerne ned, den er ikke så revolutionerende som den lyder. Jeg synes ikke den er brugbar i sin nuværende iteration, da den mangler viden om togenes placering på anlægget. Den viden er (endnu) ikke tilgængelig for centralen, så du er afhængig af at indbygge det i en anden hændelse der kører toget.

Udfordringen her er, at makroen beregner behovet for at bremse toget foran signalet når hændelsen starter. Så hvis signalet skifter status mens hændelsen kører, så vil toget, når det kommer frem til signalet, udføre den handling den regnede sig frem til da hændelsen startede. Dette kan betyde at toget f.eks. standser for grønt, hvis signalet var på rødt da hændelsen startede.

Bremse makroen er work-in-progress - du kan teste den, men det er meget mere effektivt blot at bygge det selv med den hændelse du alligevel har brug for til at køre toget. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: CS3 - Bremsefunktion i hændelsesstyring

Indlæg af Niels »

Touché !

Du har ret - jeg har ikke ledt godt nok. :-) Men anyway, jeg lægger bremsefunktionen på hylden til bedre tider.
Tak for hurtigt svar.
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: CS3 - Bremsefunktion i hændelsesstyring

Indlæg af Mogens »

Hej Søren,

Nu hvor du har skrevet denne guide for bremsefunktion, så spørger jeg dig lige hvad så med Random.

Vi var et par gutter der fik en snak med dig i Tåstrup til messen herom, hvor du fortalte at du brugte denne nye mulighed og vi så hvordan dine tog så kørte.

Men jeg må være ærlig og sige uanset hvor meget jeg funderer over den ret kortfattede info fra Maerklin, har jeg ikke knækket koden endnu.


Kunne det tænkes at du her på fora'et har mulighed for at lægge en vejledning ud som i princippet svarer til dine tog, hvor du på anlægget har en "holdeplads" med 3 spor.


På forhånd tak


Mogens (Mist Zealand)

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 - Bremsefunktion i hændelsesstyring

Indlæg af Søren »

Hej Mogens

Jeg har her til morgen griflet lidt hurtige noter ned, men jeg har ikke haft tid til at smide skærmbilleder på (er på vej på arbejde). Det gør jeg så snart jeg får tid. Teksten alene kan måske give dig lidt hints, så jeg smed den på alligevel.

Du finder det her:
viewtopic.php?f=6&t=3234

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar