Når jeg får nye lokomotiver så plejer at jeg at køre dem til ved at lade dem suse 30 minutter i hver retning. Ofte glemmer jeg hvor jeg kom til i processen, og generelt set er det ikke noget jeg finder glæde ved at holde øje med.
CS3 kan jo alt
Det er meget nemt:
Jeg opretter en hændelse der kører lokomotivet til. Først 30 minutter i den ene retning, så 30 minutter i den anden retning. På med lokomotivet og afsted det går.
Det fungerer bare perfekt!
Her til aften opstod så problematikken: Hvor langt er lokomotivet i processen med at køre til? Er det halvvejs? Er det tre fjerdedele af vejen? Jeg kunne ikke huske, hvornår jeg havde startet processen. Så dermed havde jeg ingen idé om hvornår den er færdig.
Nu har jeg så udvidet min indkøringsfunktion med en statusvisning, der viser hvor langt lokomotivet er i processen i bidder af 15 minutter. Dvs. jeg ved nu ca. hvor lang tid lokomotivet har igen. I hvert fald inden for 15 minutter, hvilket er fint.
Sådan har jeg gjort
Sporplanen
Jeg har oprettet en ny sporplan, hvor jeg har tegnet en simpel lige strækning og tilføjet 4 kontrolkontakter. Kontakterne har navnene "Indkøring n/4".
Som du kan se, så står lokomotivets navn ud fra den første lampe. Det betyder at lokomotivet befinder sig i første fjerdedel af processen. Efterhånden som processen skrider frem, vil lokomotivet flytte sig fra lampe til lampe ind til det er færdigt.
Sådan her ser det ud senere i forløbet. Der er nu mindre end 30 minutter igen.
Bemærk! Kontrolkontakter er virtuelle besatmeldere. Der kræves altså ingen S88 modul eller lignende for at udføre nedenstående. Du opretter kontrolkontakter fra artikellisten.
Hændelsen
Hændelsen er bygget op med lokomotivet, som du kan skifte efter behov og en række opgaver som lokomotivet skal udføre. I denne hændelse skal lokomotivet køre step 125 i to gange af 15 minutter og skifte retning. Herefter gentager den, 2 gange 15 minutter og så stopper lokomotivet.
For at sikre mig, at jeg ved at hændelsen er kørt til ende, så har jeg afsluttet forløbet med at lokomotivet tænder rangerlyset. Så når lokomotivet holder stille med rangerlyset tændt, så ved jeg at hændelsen har kørt helt til ende.
På en Märklin eller Trix maskine tænder du rangerlyset ved at slukke begge slutlys samtidig. Det vil aktivere "Dobbelt A"-rangerlyset.
Du kan jo aktivere hvilken funktion du måtte ønske. Du kunne f.eks. lade lokomotivet stå med hornet i bund (det er blot én mulighed). Du kan også optage lyden af din microovn og lade din CS3 afspille den når lokomotivet er færdig: DING! Mulighederne er uendelige.
Lokomotivets hastighed får du ind i hændelsen ved at trykke på optage-knappen og sætte hastighed på lokomotivet. Det samme er gældende for retningsskiftet. Du skal gøre dette af fire omgange, så du får fire hastighedsopgaver ind i hændelsesforløbet. Du kan også bare dreje lidt frem og tilbage på regulatoren ind til der er fire opgaver med hastigheder.
Min hændelse har 4 opgaver med hastighed. Én på hver 15 minutter. Retningsskiftet har jeg placeret i midten af hændelsesforløbet. Du kan flytte rundt på opgaverne ved at holde fingeren på opgaven til den bliver markeret, herefter kan du trække den rundt i hændelsen.
Bemærk: Din CS3 placerer automatisk en hastighed på 0 når du optager retningsskiftet. Dette sikrer at toget bremser ned før det skifter retning. Dette er vigtigt, så undlad at fjerne den opgave, selv om du kan.
For at sikre at toget kører i 15 minutter, skal du trykke på hver opgave med hastighed og sætte en forsinkelse på 15 minutter.
Magien der flytter lokomotivet frem i sporplanen er skabt af henholdsvis kontrolkontakten og besættelsesfunktionen. Den sidste er med i seneste opdatering til CS3, så hvis du ikke har nedenstående, så skal du opdatere din CS3. Du skal også aktivere avancerede hændelser fra systemmenuen.
Fra artikellisten træk kontrolkontakten ind i hændelsesforløbet og tryk på den. Her kan du skifte fra "Betingelse" til "Aktion". Aktion sørger for at gøre noget med kontakten. I dette tilfælde at besætte den.
For at flytte toget til kontakten, trækker du igen kontakten ind i dit hændelsesforløb og trykker på den. Du vælger igen "Aktion", men denne gang trykker du på kontaktens status og vælger "Lokomotiv +" ikonet. Dette vil flytte lokomotivet til kontakten når hændelsen kører. Du behøver ikke at bekymre dig om "Lokomotiv -" funktionen. Denne fjerner lokomotivet fra kontakten, men din CS3 er snedig nok til at regne ud at et lokomotiv kun kan være på én kontakt ad gangen, så den fjerner automatisk lokomotivet hvis du besætter en ny kontakt.
Jeg har placeret mine kontrolkontakter og mine positionsangivelser foran hver opgave der varer 15 minutter. Således vil CS3 tænde kontakten, flytte toget og køre i 15 minutter. Dermed opnås statusvisningen på sporplanen.
Tip til retningsskift
Når du benytter optageknappen og foretager et retningsskift, så vil CS3'eren optage det præcise retningsskift. Det betyder at den ved at lokomotivet skifter fra fremad til bagud. Derfor er du afhængig af altid at sætte lokomotivet til den modsatte retning af det hændelsen vil gøre. Hvis du ikke gør det, så oplever du at lokomotivet vil køre 4 x 15 minutter i samme retning.
Det er irriterende at skulle huske på, men det er der heldigvis råd for. Hvis du redigerer dit retningsskift, så kan du vælge knappen med de to sorte pile. Det betyder, at lokomotivet skifter retning til det modsatte af aktuelle retning. Dermed er hændelsen nu ligeglad med den oprindelige retning og vil altid gøre det modsatte. Det er en kæmpe hjælp.
Ovenstående tog ca. 15 minutter at implementere, så det er et hurtigt lille hyggeprojekt. Hvis ikke for andet, så fordi man kan.
Hvis der er spørgsmål eller hvis noget er uklart, så spørg endelig!