Konvertering af moderne Märklin materiale til 2-skinne

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Konvertering af moderne Märklin materiale til 2-skinne

Indlæg af Søren »

Er det svært? Nej, slet ikke.

Her har jeg konverteret en BR 218 "Touristik" til 2-skinne. Stort set alle moderne Märklin lokomotiver er født som en hybrid. Du kan derfor let konvertere dem til 2-skinne. Det kan være nødvendigt, hvis du som jeg, gerne vil have bestemte modeller, som ikke fås i 2-skinne.

IMG_20200804_222239.jpg

I mit tilfælde er det Touristik BR 218, som passer til mit tilsvarende vognsæt. Udfordringen ved Touristik-togene er, at forbilledet var sprøjtemalet i hånden. Derfor er der ingen standard for de farver der blev brugt.

Det har den konsekvens, at samtlige modeller af Touristik togene har forskellige nuancer og det ses tydeligt. Du får derfor det bedste udtryk, hvis du køber lokomotiverne fra samme producent som vognene. Tag f.eks. et kig på Rocos version af Touristik BR 218, de er markant anderledes i farverne. Det er måske svært at se på billede, men meget tydeligt med egne øjne.

Märklins version er desuden med printet farvemønster, hvilket har tilladt en lakering der er meget tæt på forbilledet. Begge loks er desuden med forskellig lakering, på samme måde som forbilledet var det. Ikke to lokomotiver var ens.

Det var forklaringen, her er vejledningen:

• Pop slæbeskoen af. Den er bare klipset på.
  • Nu skruer du bunden af gearkasserne og tager hjulene ud.
  • Sæt DC hjulsættet i.
  • Sæt bunden tilbage.
  • Klips hjulslæberen på i stedet for slæbeskoen.

OBS! Hjulslæberen skal have bøjlerne ind på de isolerede hjul. Loket sender strømmen retur gennem akslerne. Hjulsættet er kun isoleret i én side.

Done! Modellen er nu 2-skinne.

IMG_20200804_222327.jpg

Til mit forsøg skraldede jeg hjulene fra en Trix BR 218, og her kommer den største hage ved ovenstående: Hjulsættene fås ikke som løsdele. Märklin sælger desværre kun hele gearkasser og de koster 30 EUR stykket. Det er derfor en dyr konvertering, men det ændrer ikke på at den er nem at foretage.

En anden grund: Märklins lokomotiv koster pt. i omegnen af 340 EUR (inkl. sound). Rocos model (analog!) går til horrible 600 EUR på eBay. Så selv med en merudgift til konvertering, er det billigere at købe Märklins model.

Heldigvis går konverteringen begge veje, så skulle du ligge inde med en Trix BR 218, som du gerne vil have konverteret til AC, så bytter jeg gerne hjulsæt og slæbesko.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Konvertering af moderne Märklin materiale til 2-skinne

Indlæg af moppe »

Det var næsten for nemt.....