Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Hej
Har været noget uheldigt her på det sidste med både det ene og det andet, men er nu så småt ved at få rettet lidt op på
alle genvordigheder, Det begyndte med at tastaturet på den gamle dos baserede pc til plc var slidt op, den er nu repareret med en som jeg har fundet på ebay. Derefter fes den gamle intellibox af, ved ikke hvorfor, men har en mistanke til at en af de gamle delta var årsagen, den er nu fjernet fra sporet.Så der er nu investeret i ny IB 2.Den er jeg rigtig glad for.
For at det ikke skal være løgn har jeg købt 3 nye digitale lokomotiver som også har drillet en hel del.
Den første maskine Märklin F maskine gik i stå i sving indtil jeg fandt ud af at en ledning imellem overdelen og underdelen kortsluttede til stel det kunne så klares med et stykke tape.
Næste problem var en Heljan mo som afsporede i sving og ved sporskifter, det døjede jeg en del med indtil jeg læste på dette udmærkede forum at man skulle indstille sporvidden og fjernede det midterste hjulsæt, det hjalp, så den kører nu fint.Sidste problem kan jeg kun give mig skylden for, idet jeg tabte lokomotivet på gulvet med det til følge at det bagerste træk og gangstænger gik istykker .Det korte af det lange er, at det tabte lokomotiv kører igen, med de mangler den nu har, bortset fra røggeneratoren ikke fungerer, de andre funktion f0,f2,og virker fin, så er der nogen der har en ide til hvad det skyldes.Har en teori om af den gamle intelliboks kan have ødelagt funktionen ?
Sidste problem kan jeg kun give mig skylden for, idet jeg tabte lokomotivet på gulvet med det til følge at det bagerste træk og gangstænger gik istykker .Det korte af det lange er, at det tabte lokomotiv kører igen, med de mangler den nu har, bortset fra røggeneratoren ikke fungerer, de andre funktion f0,f2,og virker fin, så er der nogen der har en ide til hvad det skyldes.Har en teori om af den gamle intelliboks kan have ødelagt funktionen ?
En digitalstation kan ikke ødelægge en funktion.
Til gengæld kan røggeneratoren være defekt, eller blot hoppet ud af sin plads, så den ikke længere har kontakt til det punkt den får strøm fra.
Ja, det er et delta lokomotiv som jeg har mistanke til.Prøvede at sætte den på sporet med nye IB og da kørte den fint, men begyndte pludselig at ryge.Den er nu taget af sporet og kommer ikke på igen.
Ang. Røggeneratoren, så må jeg prøve at adskille lokomotivet og se om den har mistet forbindelsen som du skriver, virkede ellers fint inden jeg tabte den.Heldigvis er det et lokomotiv i den billigere ende, men stadigvæk s.... ærgerlig.