Märklin decoder og bremsestrækning

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 112
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Märklin decoder og bremsestrækning

Indlæg af Togfører 2 »

Hej.

Jeg bøvler bare med det med bremsestrækninger. (Märklins)
2 af mine loks virker ikke til at reagere på indstllingerne.
Det ene er et nyt MY. Märklin 37677. Der er ikke mange info om den indbyggede decoder. Fint nok. Men lok reagerer bare ikke. Jeg har bibeholdt mfx.

Nu fandt jeg et Märklin 37184 brugt. Jeg læser mig til at decoderen er en gammel fx Sound. 601046. Den har lys, horn, klokke og rangerfunktion. På prog.sporet sætter jeg accelleration og nedbrems til max som er 63. Kodning på den midterste fane. Jeg har oplevet forskel med andre decodere i forhold til denne fane og den “blå” fane, som er mere kompliceret at anvende (synes jeg) Men det har ikke effekt.
Jeg anvender CS3+ og bruger den midterste fane. Decoder er sat til MM.

Efter programmering trykker jeg på stop inden jeg afprøver lok på banens bremsesteder.

Jeg må jo gøre et eller andet galt😳

PerR
Lokomotivfører
Indlæg: 250
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Märklin decoder og bremsestrækning

Indlæg af PerR »

Det ville være meget værdifuldt hvis du kan oplyse hvilken type bremsestrækning du anvender. Er det Märklin bremsemoduler du anvender?

Mvh Per

Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 112
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Märklin decoder og bremsestrækning

Indlæg af Togfører 2 »

Ja. Märklins.

PerR
Lokomotivfører
Indlæg: 250
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Märklin decoder og bremsestrækning

Indlæg af PerR »

jeg er rimelig sikker på at dekoderen i dit 37184 lokomotiv er af "60902" typen hvor adressen indstilles på et museklaver med 8 kontakter og maksimal hastigheden og acceleration/udløb indstilles på to små potentiometre på dekoderen. Du kan altså ikke programmere disse fra din CS3+

Mvh Per

Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 112
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Märklin decoder og bremsestrækning

Indlæg af Togfører 2 »

Det var jeg også indtil jeg åbnede den. Der er ikke museklaver. Og ifl vejledningen på Märklin.de reservedelslisten der står der 601046 ud for reservedel 25.

Google kan dog ikke give andet ved søgningen på 601046. Underligt.

/Finn
PS. Jeg har også spurgt på facebook, Digital modeltog.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin decoder og bremsestrækning

Indlæg af moppe »

Tag et billede af dekoderen og send det med her.

Klaus

Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 112
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Märklin decoder og bremsestrækning

Indlæg af Togfører 2 »

Tak Klaus.
Du løste indirekte problemet.
For at tage billedet var jeg nødt til at løsne decoderen for at se den anden side.
Og her var der, som også Per mente, både museklaver og pontmetre til accelleration og deaccelleration.

Mange tak for hjælpen.

/Finn

PerR
Lokomotivfører
Indlæg: 250
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Märklin decoder og bremsestrækning

Indlæg af PerR »

Super.

Jeg har søgt med Google, og jeg har fundet to steder hvor de siger at der er museklaver, og endnu en gang viste Google at det er et stærkt værktøj.

Held og lykke med maskinen.

Mvh Per

Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 112
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Märklin decoder og bremsestrækning

Indlæg af Togfører 2 »

Mange tak, Per.
Det bliver skønt at køre med det de næste dage.

Besvar