Jeg er ved at hjælpe en kammerat med at sælge alle, sine tog, 50 stk. De er pakket ned og jeg aner ikke hvilke dekodere, der er i dem eller hvilke adresser de har. MFX og M4 giver ingen problemer, men alle andre kan jeg ikke få styr på. Kan nogen helt slavisk fortælle mig, hvordan jeg indlæser et lokomotiv. Nu opretter jeg et lokomotiv f.eks.som MM eller DCC dekoder og beder om at få udlæst dekoderen. Så skriver CS at adressen er indlæst, men det virker ikke. Hvad gør jeg galt eller er der en indstilling der skal kigges på?
CS3+
-
peras
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
- Geografisk sted: Skive
CS3+
Mvh Poul Erik
H0, 3-skinne, CS3+, TrainController 9 og 10 Gold.
Skive modeljernbaneklub drejeSKIVEn
www.mjbk-skive.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: CS3+
Først og fremmest: Hvis det er et Märklin lok, så står der en adresse i manualen, samt hvilken type dekoder det er. Alle Märklin loks snakker "MM" så du kan starte her.
Opret lokomotivet med den adresse (alternativt søg lokomotivets varenummer ud via databasen, når du opretter loket). Når loket er oprettet, hvis det stadig ikke fungerer, så rediger lokomotivet og tryk på knappen til at udlæse adressen. Den er ved siden af adressen når du redigerer loket.
Loket skal være oprettet før du kan udlæse adressen, og det skal stå på dit programmeringsspor.
Adressen loket oprettes med er i princippet underordnet, det eneste det drejer sig om er, at få oprettet et lok så du kan udlæse adresssen. Men du kan jo være heldig, at det er den som står i manualen eller databasen.
Hvis loket skal sælges, så vil jeg anbefale dig at ændre adressen tilbage til den som står i manualen. Så sparer du en fremtidig ejer for en hovedpine.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
peras
- Lokomotivfører
Tak for svaret
Problemet er bare, at jeg gør præcis det som du siger, men det hjælper ikke. CS starter med at udlæse dekoderen, men det ser ud til, at den ikke bliver færdig. Den stopper, når der mangler de sidste 2 cm på statusbjælken. Når der så er gået ca. 1 minut, begynder den igen at udlæse dekoderen, med samme resultat og det gør den i flere timer. Min MS2 finder lokomotivet med det samme. Det drejer sig om lokomotivet 36218, men det er det samme med alle som ikke er MFX.
Er min CS3 dårlig.
Mvh Poul Erik
www.mjbk-skive.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Nej, men din dekoder kan være noget skrammel. Det er ofte billige dekodere i ældre modeltyper som 36218. Hvilken præcis er svært at sige.
Hvis din MS2 kan udlæse den, så lad den finde ud af hvad adressen er, og løs problemet med MS2.
Der er bare dekodere, især ældre, som nogle nyere centraler bare ikke spiller med. Jeg har set det før ved nogle af mine loks. Min løsning var at skifte dekoderen til en moderne dekoder, og væk var problemet.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
peras
- Lokomotivfører
Tak for svaret.
Mvh Poul Erik
www.mjbk-skive.dk