Er startet op med modeltog igen og valget faldt på et start sæt i minitrix for at få noget at køre med i en fart. Men systemet skal udvides havde faktisk bestemt mig til en cs3 kom så i tvivl om det skal være en cs3+ men så vidt jeg kan se hvis der ikke skal sluttes flere controlere til så er en cs3 nok er det ikke rigtigt ?. Jeg har så kigget lidt på Z21 den sorte fra Roco har leget lidt med deres app og den er faktisk også fin så det var måske også en mulighed. Til sidst spøger ecos 50210 også sidst jeg havde modeltog havde jeg en ecos 50200 som jeg var rigtig glad for men den er ved at være lidt gammel så ved ikke om det er et godt valg. Så lidt input ville være dejligt og modtages med tak :-)
Valg af system :-)
-
Lokomotivføreren
- Trafikelev
- Digital: Ja
- Scale: N
- Skinnesystem: MiniTrix
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Valg af system :-)
ECoS er gammel, den vil jeg ikke gå efter.
Du vil kun få anbefalinger af det folk selv har. Så jeg vil ikke sige andet end at der er to fundamentale forskelle på Z21 og CS3. Forskellen ligger i den forventede brug.
CS3 er et self-contained system. Ud over at styre tog, kan du oprette automatik og forskellige hændelser som reagerer på togenes kørsel rundt i anlægget. Du behøver i udgangspunktet ikke tilslutte en computer, hvis du ønsker automatik med CS3.
Z21 kan KUN styre togene. Hvis du ønsker automatik med en Z21, så skal du slutte den til en computer med togstyringssoftware.
Jeg forstår ikke hvad du mener med flere håndcontrollers og CS3?
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Lokomotivføreren
- Trafikelev
Hej søren det nok forkert beskrevet med håndcontroller :-) jeg mente flere centralstationer. Hvis der kun er en cs så var mit spørgsmål om en cs3 ikke er nok og jeg ikke har brug for en cs3+ :-)
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Got it. For du kan netop med fordel sætte flere Mobile Station 2 til systemet og placere dem rundt om anlægget.
Bemærk, at CS3 kommer med en indbygget web app, så du kan betjene anlægget trådløst (loks, signaler, sporskifter osv.) præcis som du også kan med Z21. Det kan du gøre fra både computer, mobil og tablet. Så mange du har lyst til.
Hvis du ønsker at bruge tilbagemelding, så vil jeg anbefale dig at købe en CS3+, da den har stikket i bunden til tilbagemelding. Det har CS3 ikke, så her skal du tilkøbe et S88 linkmodul for at opnå det samme. Når du er færdig med at investere i det, så har du også punget forskellen ud. Med andre ord: Hvis du ønsker tilbagemelding, så koster det det samme i sidste ende.
Med venlig hilsen
Søren
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Jeg kan kun støtte op om Sørens indlæg.
CS3 kan (næsten) alt helt selv.
Z21 kan "intet" i sig selv.
Med CS3 får du den mest moderne digitalstation med farveskærm. Den kan behandle feedback reagere på den. Du kan bruge mobilstationer som håndcontrollere og alt med en browser som en ekstra betjeningsenhed (og ikke som ved ECoS blot være en fjernbetjening til brugerfladen).
Du laver alt i CS3 og betjener det med enten brugerfladen direkte på CS3 eller på en eksterne betjeningsenhed.
Z21 er det modsatte af CS3. Den er en "oversætter" der kan lede data fra et stik på bagsiden til et andet.
Den kan modtage og sende data til netværksstikket, hvor tilsluttede enheder (WLANmaus, tablet, telefon, computer) kan behandle dem og sende svar tilbage. Den kan modtage og sende data ud på X-bus til betjeningsenheder (multiMAUS eller lignende). Den kan læse feedback fra CAN og R-Bus og sende informationer ud på netværksstikket.
Men den kan ikke få tilbagemelding nummer 23 til at sætte sporskifte 5 (altså ingen logik/automatik), det kræver noget eksternt udstyr (typisk computerstyring).
Z21 har RailCom, der giver mulighed for at læse og skrive CV værdier ud i dekodere på hele anlægget og som giver muglihed for at bruge feedback der kan fortælle, hvilket tog er hvor på anlægget (med billeder når Z21 app bruges). Det har CS3 ikke (endnu - der er ting i softwaren i den der i mine øjne tyder på at det kan komme ude i fremtiden).
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Lokomotivføreren
- Trafikelev
Tak for jeres svar :-) er 99.9% sikker på det bliver en cs3 der skal styre min lille bane. Selv om det i dagligdagen er mig der har kontrol over de tog jeg køre i 1/1 kan jeg godt se fordelen ved st kunne lege med automatik i fremtiden :-)
-
Mogens
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C cs 3 + med tp link
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Husk nu at Søren bad dig overveje cs3 +, den kan altså lidt mere end cs3.
Med venlig hilsen
Mogens
Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.
-
Lokomotivføreren
- Trafikelev
Jep er klar over at det er cs3+ der var anbefalingen :-) venter lige på at vores lille land lukker op igen så den lokale pusher igen må slå hans døre op. Så indtil det sker kører jeg med min mobilstation :-)
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Er det eneste ikke lige nu, at CS3+ kan arbejde sammen med andre CS'er ?
Medens en CS3 er til en bane, der kun skal have denne, men at der kan stoppes Mobilstationer og den slags ind i en CS3'er ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Både CS3 og CS3+ kan arbejde sammen med andre CS3+'ere. Der må dog kun være én CS3 i kæden. Der kan være lige så mange CS3+ som man måtte ønske sig. I hvert fald flere end man får brug for.
Med venlig hilsen
Søren