Märklins O-vogne

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Märklins O-vogne

Indlæg af Skovsøekspressen »

Märklin har for nogen år siden udgivet et sæt med 3 svenske O-vogne. Er der mon tilfældigvis nogen her der kan katalognummret på sættet? Har jeg det, så kan jeg nemlig finde ud af om der er tale om epoke IV vogne, som vil være for nye.

Mvh
Claus
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklins O-vogne

Indlæg af moppe »

Skovsøekspressen skrev:Märklin har for nogen år siden udgivet et sæt med 3 svenske O-vogne. Er der mon tilfældigvis nogen her der kan katalognummret på sættet? Har jeg det, så kan jeg nemlig finde ud af om der er tale om epoke IV vogne, som vil være for nye.
Fra Märklins hjemmeside:

"Sæt - 3 Sidestøttevogne.
H0 - Art.Nr. 47730 Sæt - 3 Sidestøttevogne.
Spor: H0 Epoke: IV

Forbillede: Fladvogne Oms fra de svenske statsbaner (SJ) med sidevæggge og profilerede sidestøtter. Mange års universalog standardvogne.

Model: Vognkonstruktion med integrerede sidevægge. Sidestøtter kan sættes på. Vognbund med påsat sprængværk og trædetrin. Forskellige driftsnumre. Samlet lob 42,5 cm. Jævnstrømshjulsæt 6 x 70 0580.

Eksportmodel Sverige.

Released in: Product programme 2005 - New items brochure 2005 - Product programme 2006 "

Klaus
Skovsøekspressen
Godsforvalter

Hej Klaus

Jamen tak for svaret. Tænkte nok du kunne vide det. Det er så epoke IV. Men typen må være ældre og de har jo ikke ligefrem særlige tydelige litreringer. Så det må man kunne patinere sig bort fra. Det er et flot sæt og et supplement til Hobbytrades vogne.

Mvh
Claus
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Skovsøekspressen skrev: Men typen må være ældre og de har jo ikke ligefrem særlige tydelige litreringer. Så det må man kunne patinere sig bort fra.
Du kommer nok til at enten svine godt og grundigt, eller fjerne mere eller mindre det hele...

Vognene er oprindeligt fra 1950'erne
http://www.mfosj.se/fordon/index.html se et stykke nede.

Med hensyn til litreringer kan du måske se på vedhæftede billede at der skal arbejdes lidt.....

Klaus
Vedhæftede filer
sj47730b.jpg
sj47730b.jpg (86.08 KiB) Vist 7494 gange
bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Baneforum var hurtigst med et svar ........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

Det norke NMJ har også lavet vogne af disse typer - meget flotte vogne iøvrigt.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Skovsøekspressen
Godsforvalter

Ja selvfølgelig da! NMJ, hvor jeg overvejer at købe et par svenske standardgodsvogne. Og så kunne der jo passende skaffes et par O-vogne også.

Baggrunden for tråden, er at der er en fyr inde på QXL der har Märklinsættet til salg lige nu. Indtil videre er prisen rimelig.

Godt nok at grundmodellen er fra 1950´erne :D Men enig, der skal vist laves en hel del patinering!

Mvh
Claus
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Skovsøekspressen skrev: Godt nok at grundmodellen er fra 1950´erne :D Men enig, der skal vist laves en hel del patinering!
Du skal havde fjernet litreringen og sat en ny på - eller i det mindste bare se at få den "tværet godt ud", Nummer og "bogstavs-kombination" har ændret sig, hvilket du kan se på linket jeg gav dig. Desuden var der også billeder, så du kan se forbilledet - et godt udgangspunkt til pantineringsarbejdet........

Klaus
Skovsøekspressen
Godsforvalter

Jeg tror faktisk jeg går ind og byder på Märlinsættet, NMJ har nemlig ikke O-vogne i programmet mere. Men det kan godt komme til at se godt ud. Og ja, det er et par spændende fotos af de virkelige vogne. Virkelige fotos er altid det bedste at gå ud fra.

Der er i øvrigt lavet et hav af de O-vogne. Adskillige tusinde stykker i forskellige udformninger. Men typen her og Hobbytrades var nogen af de mest almindelige.

Men så tror da *** jeg ikke kunne finde Märklins vogn i min svenske godsvognsbog. Den går nemlig kun op til 1956!

Mvh
Claus
gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

Der kan da sagtens være forhandlere der har NMJ's vogne liggende på hylderne. Det skulle ikke undre mig, om Hobbykæden statdig har nogle.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Besvar