Hej
Sidder og er ved at designe min nye bane og vil gerne undgå de værste begynderfejl.
Efter ikke at have rørt modeltog siden jeg var barn, er interessen kommet frem igen. Kommer fra den gamle M-skinne verden og koblinger, som gav god plads mellem vognene. Kan se at der er sket meget på koblingsfronten, så det nu er muligt at vognene kan sidde helt tæt, hvilket jeg gerne vil have mulighed for på min nye bane.
Da jeg starter forfra er jeg gået over på 2 skinne DC og har haft anskaffet mig lidt Mck loks. + vogne. Påtænker at have faste vognstammer, uden behov for at skinne dem ad.
Har forsøgt at google/søge lidt på emnet, men har ikke kunne finde et præcist svar, så håber i kan hjælpe.
Mine spørgsmål er:
- Hvad er minimums skinne radius'en i kurver, hvis vognene har koblingerne der kobler dem helt tæt sammen ?
- Fandt en anden tråd herinde om koblingstyper (bla. f.eks. Fleichmanns Proffi), men synes stadig der var noget luft i mellem vognene. - hvilken kobling skal man gå efter, hvis vognene skal sidde helt tæt sammen? løskobling eller trækstang? eller kan man opnå samme resultat med begge? og har det betydning for kurve radius'en i forhold til de 2 typer?
- Hvilken koblings mærke/model kan i anbefale i forhold til ovenstående?
- Andre ting i denne forbindelse der er værd at vide/være obs på?
Mvh. Henrik