Z21 adresseforskydning

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
LTLarsen
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco

Z21 adresseforskydning

Indlæg af LTLarsen »

Kære Forum

Jeg ville blive meget glad, hvis en bruger herinde kunne anvise mig en "kur" til min Z21 imod adresseforskydning fra 1-4. Efter at have opdateret firmware til Z21, er der atter gået koks i adresserne. Den gamle "Manitenance" kunne klare problemet, (den har jeg ikke mere efter opgradering), det kan den nye version øjensynligt ikke. Jeg anvender Digikeijs 4018 sporskiftedekodere og Itrain. Jeg håber ikke, at jeg skal til at ændre adresserne på samtlige sporskifter?

Mange venlige hilsner
LTL

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Z21 adresseforskydning

Indlæg af moppe »

Hej - og velkommen til :-)

Roco lider i dag stadig under at de oprindeligt fik startet ud med at (tilbehørs)dekodere med adresse "tilbehørsaddresse" 0, var tilbehør (sporskifte) 1 til 4. Hvilket var modsat alle andre, hvor tilbehørsadreesse 1 omsættes til sporskifte 1 til 4.

Med Z21 kom de ind i den moderne verden og nu var der brug for at kunne tilpasse sig til "alle andre", derfor kom der i Z21 en mulighed for at lave om på adresseringen med indstillingen "DCC Weichenadressverschiebung +4" (på tysk).

Det hed den frem til og med Maintenance Tool Version 1.12

MT112.jpg

Fra Maintenance Tool V 1.13 hedder indstillingen "DCC Weichenadressierung konform mit RCN-213"

MT113.jpg

Du har formodentligt tidligere arbejdet brugt indstillingen med "+4". Med nyere version af Maintenance Tool, skal du bruge indstillingen "RCN-213".

For øvrigt, hvis du vil bruge en af de gamle version af Maintenance Tool, så sig til, har samtlige versioner fra 1.06 "på lager"

Klaus

LTLarsen
Stationsbetjent

Indlæg af LTLarsen »

Hej Klaus

Mange tak for dit venlige og uddybende svar samt velkomst.
Angående dette om RCN-213 bemærkede jeg det, og har forsøgt mig med det uden at kunne konstatere held. Jeg vil prøve igen. Derimod opdagede jeg, at der i Itrain er en mulighed for at "Off-sætte" adresserne ligesom i de ældre udgaver af "Maintenance". Jeg er først ved at afprøve Itrain i en sammenligning med Traincontroller, og jeg er lidt i tvivl om, hvilket programmel jeg skal vælge. Jeg er yderst lydhør overfor råd, da der jo er tale om dyre programmer. Men, det er selvfølgelig en anden sag, end denne. Undskyld jeg lige drev bort fra emnet.

Mvh
LTL

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvis man kan offset’e to steder kan det da gå helt galt :-)

Har du ikke en multiMAUS, eller WLANmaus?
Med disse kan du prøve om ikke RCN-213 afkrydsningen virker.

Klaus

LTLarsen
Stationsbetjent

Indlæg af LTLarsen »

Jo, jeg er bestemt klar over, at i den matematiske verden giver minus gange minus plus, og i denne situation mulige problemer. Men, jeg kunne naturligvis ikke drømme om ikke at have testet mulighederne for at imødegå dette mærkværdige problem både med og uden Itrain, men Maintenance-programmet ændrer intet, følgelig imødegår anvendelse af Multimaus alene ikke problemet. Jeg må ty til en ældre udgave af dette programmel for at fixe dette lidt bizarre problem. Så jeg kigger ind på din hjemmeside.
Dernæst agter jeg at skrive til Roco for at gøre dem opmærksomme på, at de skal få det ordnet. Det er de sikkert ligeglade med, men så har jeg da fået lidt luft for min irritation!

MVH
LTL

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Jeg har lige testet lidt.

Z21, firmware version V1.40
Maintenance Tool V1.15
Z21 switch Decoder firmware version 1.10

Dekoderen er sat op til tilbehørsdadresse 26, hvilket i normal DCC drift giver sporskite/signal adresse 101 og fremefter.
Jeg har et dagslyssignal på udgang 1.

Bruger jeg den indbyggede funktion til sporskifte/signaler (Stellwerk) eller min WLANmaus på adresse 101, skifter mit signal, når RCN-213 er slået til som vist på nedenstående billede.

MT RCN-213.jpg

Slår jeg RCN-213 fra, skal jeg bruge adresse 105 for at skifte signalbilledet.

Det vil sige at hos mig virker det uden problemer.

Kan jeg lokke dig til at lave samme test?

Klaus

LTLarsen
Stationsbetjent

Indlæg af LTLarsen »

Kære Klaus

Med fornøjelse.

Mvh
LTL

LTLarsen
Stationsbetjent

Indlæg af LTLarsen »

Hej igen Klaus

Nu er dette "interessante" problem løst, og det viste sig at være noget simplere end antaget, omend helt uventet.
Jeg opdagede, at jeg pludselig opererede med dobbelt belagte adresser, således at på adresse 9 reagerede to stk. sporskifter, det samme på adresse 10 osv. Derfor må der på et eller andet tidspunkt være sket en omprogrammering af den første af mine sporskiftedekoder med et skred på plus 4 i værdi, hvorfor jeg ligeledes må antage, at det må opdateringen af Z21 have en vis skyld i. Medicinen var simpel: Jeg behøvede blot at sætte startadressen på modulet tilbage til adresse 1.
Nogle gange kan løsningerne være noget enklere end først antaget. Det skete ville jeg aldrig have troet muligt, hvorfor jeg ikke søgte den vej.

Men endnu engang tusind tak for din venlige deltagelse i problembehandlingen.

Mvh
LTL

Besvar