Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Godaften, jeg har nu rodet med min CS3 i en uges tid og har fundet ud af at skifte en række sporskifter ved et enkelt tryk. Stadig manuelt, men megasmart.
Min plan er at programmere 8 hændelser, så jeg med et enkelt klik sikrer mig sporvejen ind på det lille rangerterræn, når der skal hentes og afleveres vogne. Det tror jeg der er styr på.
På Sørens railway.zone kan jeg se at det er muligt i andre sammenhænge at få en hændelse til at at stoppe hvis status på et sporskifte er på en bestemt måde. Kan man måske bruge denne status til mere intelligent at overspringe en enkelt eller flere unødvendige skift, hvis de nu allerede står korrekt?
Der må være andre der har efterspurgt dette og jeg har søgt højt og lavt, men nok ikke brugt de korrekte tysk/engelske søgeparametre. Kan nogen give en pegepind?
Nu har jeg oprettet og redigeret mine simple sporplaner via webinterfacet. Men tilsyneladende kan jeg ikke få lov til at oprette og redigere hændelser med det. Så nu kommer CS3 på arbejdsbordet igen i morgen, så ovennævnte kan prøves af...
Hvis sporskiftet allerede står korrekt, så har skiftebefalingen ingen konsekvens. Det gør dermed ikke noget, at den sender befalingen.
Det bliver alt for voldsomt, hvis du vil "programmere" en hændelse til at skulle forholde sig til det. Det er slet ikke meningen at man skal det.
Den indbyggede afbryder i sporskiftemotoren sikrer coilen mod overbelastning. Så det er ingen problem, at motoren får en ekstra befaling, da den blot vil blive ignoreret.