Så ankom mit startsæt fra Hornby. Jeg forudbestilte startsættet "The Scotsman" da det blev annonceret og har ventet spændt.
Kvaliteten er imponerende i forhold til prisen. Sættet koster 1658 kr.
Bemærk! Når du bestiller fra Hornby.com (som er det eneste sted du kan bestille Hornby's TT modeller), så er told og moms automatisk medregnet i prisen. Du modtager altså ingen separat opkrævning eller gebyr fra Skat eller fra Postnord. Fragten er gratis når du bestiller for mere end 845 kr. (100 £)
Med i kassen får du et damplokomotiv A1 og tre passagervogne. Vognene tilhører Pullman servicen, som var en luksusoplevelse indenfor togrejser. Både lokomotiv og vogne er meget flotte.
Særligt interessant er det, at Hornby nu (endelig) er gået over til en korrekt skala, så togene har den samme skala som de kontinentale modeller. Det betyder også, at Hornby har adopteret standarden for TT. Inkl. kortkoblinger (inspireret af Kühn-typen) med mulighed for afkobling og sikring mod at vognene hopper af. Vognene kobler flot og tæt.
Derudover får du en skinneoval med sidespor, en sporstopper og en rampe til at sætte vogne på sporet. Du får selvfølgelig også en analog styreenhed og en strømforsyning.
Bemærk! Strømforsyningen er med UK stik, så du skal benytte en rejseadapter for at bruge den i danske stik. Alternativt kan du benytte en anden strømforsyning. Strømforsyningen leverer 19 V 0,5 A (9,5 W).
Den analoge regulator er som forventet. Den er dog i meget lækker mat plastik, og har alligevel en vægt som ikke får den til at fremstå så billig som man kunne frygte. Den er på ingen måde den bedste, men jeg vil også klart foretrække at udstyre loket med en dekoder og bruge min Central Station 3 i stedet. Her skal du være opmærksom på at benytte Märklins nye strømforsyning som leverer 15 V.
Detaljegraden er fin! Det er tydeligt at TT tillader detaljegrad på samme måde som H0. Jeg synes ikke toget efterlader noget at ønske sig. Lokomotivet kører rigtig fint, stille og lydløst.
Jeg afventer nu en Next18 dekoder og så ser vi hvordan det opfører sig digitalt.