strømførende koblinger eller slæbesko

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
HenningS
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

strømførende koblinger eller slæbesko

Indlæg af HenningS »

I mine personvogne vil jeg gerne have monteret noget belysning, og måske også noget slutlys, men jeg er noget i tvivl om hvilken løsning jeg skal bruge til strømforsyning: Enten en vogn med slæbesko (Märklin 73404) og strømførende koblinger (Märklin 72021) mellem alle vogne, eller en slæbesko i alle vogne. En slæbesko i hver vogn er det billigste, men jeg tænker at de til gengæld larmer lidt. Omvendt er jeg lidt usikker på hvor stabile de strømførende koblinger er.

I første omgang er det 2 vogne fra sættet 42815: Litra A og Litra B i den ene togstamme og 4 vogne litra CL fra sættet 42768 i en anden togstamme.

Som belysning har jeg forstillet lysstave 50708 fra ESU. De udmærker sig ved at have indbygget decoder, og slutlys.

Hvad er jeres erfaringer?

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2025 premium
Medlem af MIST-Zealand

Torben
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K

Re: strømførende koblinger eller slæbesko

Indlæg af Torben »

Hej Henning
Jeg har ikke slæbesko på alle mine vogne, Kun på den ene og det fungerer fint. Som du skriver flere slæbesko larmer.
Samtidig har jeg Powerpacks 54671 på, bruger esu lysstave 50708 og Märklin strømførende koblinger E115737og det fungerer uden problemer.
Mvh Torben

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Undgå slæbesko på alle vogne. Koblingerne er fint stabile. Hvis du udstyrer din ESU stav med den tilhørende kondensator, så har du ingen problemer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Du skal også tænke på, at hver slæbesko yder en modstand, så det kan med visse lokomotiver giver problemer på stigninger ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

HenningS
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af HenningS »

Tak for de klare og enslydende svar. Nu skal jeg så bare lige finde ud af hvordan, jeg griber det an.

På 42815 vognene er det vist ret ligetil:

42815Bund.JPG

Som jeg ser det mangler jeg blot kontaktfjedre til kuliseføringen og selve den strømførende kobling. Og så også lige en slæbesko i den ene vogn, og tilslutning til hjulene i hver vogn. Det er til at finde i Märklins sortiment, om end jeg så nok kommer til hat få noget i overskud.

42768 sættet er lidt vanskeligere, idet vognene ikke ser ud til at være forberedt for strømførende koblinger:

42768Bund.JPG

Her skal der vist findes på noget.

Torben: Du skriver at du bruger E115737 koblinger. Så vidt jeg kan se er det alene koblingerne i en 50 stk. pakning. Hvordan får du så strømmen fra koblingerne op i vognen?

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2025 premium
Medlem af MIST-Zealand

Torben
Lokomotivfører

Indlæg af Torben »

Hej Henning
Du kan få de strømførende koblinger flere steder i de antal du har brug for, du behøver ikke købe 50 stk.
Jeg borer et lille hul, som regel ved vognens wc så trækker ledning den vej igennem så er den skjult.
Tjek at der er nok plads til bevægelse af kobling når kobling med ledning er sat på.

Kobling.jpg

mvh Torben

Besvar