Hejsa
Bare lige et lille hurtigt spørgsmål omkring zoner på banen er der nogle bestemt afstand imellem dem eller er det bare frit spil ??
Morten
Hej Morten
Mit bud vil være at det afhænger af længden på dine togstammer?
Men det er fordi jeg tolker zoner som blokke. Og så skal togstammen jo kunne være inde i blokken - plus ekstra plads fx til nedbremsning
Er det korrekt?
Eller er vi ude i noget ved strøm til forskellige zoner?
For så afhænger det nok mere af antallet af enheder i en given zone
Jeg oversætter zoner som blokkøring + afstanden mellem de forskellige blokke, der arbejder med en form for automatisk stop ( som med bremsemoduler ) !
Hvis det er rigtig, så skal du finde ud af:
Hva' er din max. længde på dine togstammer ( vi har besluttet max. 200 cm )
Hva' skal afstanden være mellem de enkelte blokke ( her arbejder vi med 3 - 4 meter )
Der er forskel på instillingen på lokomotiver, så nogle kører og starter langsomt, og andre det modsatte ( så vi anvender på alle blokke et forsinkelses print, så vi kan udskyde opstart fra et bagved læggende lok. med ( variabel )
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).
Hvad mener du præcist med zoner?
Klaus
De zoner man laver hvis der skal køre flere tog på samme strækning
Jeg ville gerne ha at der kan køre 2-3 stammer samtidig så har jeg fået fortalt at man bliver nødt til at dele banen op i zoner
Det er det samme som blokke
Märklin.de har en fin beskrivelse af det
Med venlig hilsen
Mogens
Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.
Hvis du skal rådgives godt, så skal du fortælle lidt mere om din bane.
Og så vælger jeg at bruge ordet “blokke” frem for “zoner”.
Først og fremmest så er en halv meter lige i underkanten til 40 cm lange tog, som perronspor. Du skal parkere ret præcist.
Til kørestrækninger skal dine blokke være betydeligt længere gerne 4-5x toglængden.
Klaus