Som bekendt ( viewtopic.php?f=3&t=4196 ) har vi hos HaMjk/Modelbane Europa fået en Trix E-maskine.
Den er vi rigtig glad for den, den trækker ganske fantastisk, men det at "motorlyden" startes på F2 matcher ikke vores automatikstyring særligt godt. Ikke mindst fordi jeg er for doven til at lave specifik styring af lyd til et enkelt lokomotiv.
Ergo - jeg måtte i gang med at ændre så F1 styrer "motorlyd", F2 fløjte og F3 røgen.
Dekoderen er en Märklin mSD3, så vejledningen til CV værdier er her:
https://www.maerklin.de/fileadmin/media ... e-mSD3.pdf
mSD3 arbejder med en funktionstabel, med ikke mindre end 80 mulige funktioner (rækker)
I CV 33 skriver man hvilken hvilken række man vil læse (0-79) de efterfølgende CV fra. Når man har skrevet en værdi i CV 33, kan man læse opsætningen i CV 34, 35 og 36.,
CV 34 er "udløser", altså typisk en funktionstaste
CV 35 er "betingelse", kan være køreretning og toget er i bevægelse osv.
CV 36 er "hændelsen", altså hvad der skal ske. En funktionsudgang eller en lyd der tændes for.
Skal der ændres noget, skriver man værdierne i CV 34, 35 og 36, og slutter af med at skrive hvilken af de 80 kolonner opsætningen skal gemmes i, ved at skrive kolonnens nummer i CV 37
For at opnå "motorlyd" på F1, fløjte på F2 og røggenerator på F3, skrev jeg følgende værdier ind i dekoderen:
Kode: Vælg alt
Klaus
CV 34 CV 35 CV 36 CV 37
1 0 176 2 = "Motorlyd" på F1
2 0 177 3 = Fløjte på F2
3 0 82 11 = Røggenerator på F3