Märklin Robel og hændelser.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Togfører 2
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Märklin Robel og hændelser.

Indlæg af Togfører 2 »

Jeg har købt den nye Robel, og den bl.a. kan dreje kranen.

Kranen kan drejes manuelt efter valg af en F-tast og fartregulatoren.
Når kranen er “drejet ud” kan man med en anden F-taste holdt nede indtil kranen er tilbage i startpositionen. Man kan sige nulstille den.

Mit spørgsmål går på, at jeg med en hændelse godt kan svinge kranen ud, men jeg kan ikke få kranen tilbage til startpositionen med “nulstilleren”.
Jeg har prøvet med at optage hændelsen, men uden held.
Så vil det overhovedet være muligt.

Ps. Jeg kan godt vælge at returnere med regulatoren, men det vil jo være usikkert om kranen vender fuldstændig tilbage til nul.

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin Robel og hændelser.

Indlæg af moppe »

Mit bud ud fra fantasien:
Dreje hjem tasten er en momentfunktion, hvilket betyder at du skal holde på den og når du slipper, slukker funktionen.
Hvis nu det ikke var en momentfunktion, kunne du trykke på tasten for at slå funktionen til og en gang til, for at slå den fra.

Så får du hændelsen til at slå funktionen til, vente 15 sekunder og slå den fra igen.

Klaus

PerR
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Indlæg af PerR »

nu kender jeg ikke denne Märklin Robel, men problemet kan være at Märklin muligvis anvender samme ikon til begge F-knapper.
Jeg har tidligere set at dette kan give problemer, da CS3 gemmer nummeret på den ikon der er på F-knappen i hændelsen.
Hvis problemet skyldes at samme ikon anvendes, så kan man for eksempel ændre den sidste til en Fx ikon.

Mvh Per

Togfører 2
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af Togfører 2 »

Tak for inspirationen.
Det var præcis det, der skulle til.
Impulsfunktinen blev ændret og hændelsen fungerer nu.

Tak for hurtig og kompetent hjælp.

/FINN

Besvar