Z21 og loconet

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
LTLarsen
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco

Z21 og loconet

Indlæg af LTLarsen »

Kære kolleger

Jeg ville gerne vide, hvorledes jeg kan kontrollere, om mine tilbagemeldingsmoduler (Digikeijs LN) fungerer korrekt i samspillet med min Z21 og Windigipet (WDP). Jeg har det problem, at jeg sagtens kan udpege en sporvej til et lokomotiv. WDP stiller skifterne korrekt, igangsætter loko, det holder den ønskede lave hastighed, men det standser ikke ved sporkontakten på det udpegede slutpunkt ? WDP har kontrolleret min sporplan, og meldt den fejlfri. Derfor retter min mistanke sig mod sporkontakterne, der via loconet velsagtens skulle levere WDP de fornødne oplysninger om lokos placering og give den fornødne stop-kommando, men det sker tilsyneladende ikke ?
Jeg håber, at der findes et logisk svar - har kæmpet med problemet i 4 døgn.....

Mvh
LT
Mosebanen

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Z21 og loconet

Indlæg af moppe »

Hmmmmm......Den nød skal vi nok se at få has på.

Først og fremmest, dine tilbagemeldingsmoduler er ikke ligefrem verdens bedste.

DR4088LN modulerne - har du 12 eller mere kommer det aldrig til at virke, det er en fejl i modulerne der har været der altid og som går at de når de starter op alle begynder at snakke i munden på hinanden og aldrig får en tilbagemelding igennem til Z21
Er det så DR4088LN-CD altså til toskinnedrift med strømfølere, må du ikke have for lange ledninger, eller skinnestrenge sluttet til, for så melder de forkert.

DR5088LN - her ved jeg ikke om Digikeijs har fået rettet så meget op på firmwaren at de ikke flood'er LocoNet bussen med meldinger. Nu er de gået på ..., så der kommer helt sikkert ikke nyere firmware til dem......

Hvilke moduler har du - og hvor mange?

Kan din windigipet overhovedet se sporbesatmeldinger fra dine moduler?
Nu er jeg ikke haj til WDP, men det må kunne lade sig gøre at leve en skærm med tilbagemeldingspunkterne, hvor man fysisk kan se om de er besatte eller ej.
Eller er der måske en decideret input test skærm?

Anyhow, en iPad med Z21 app, vil hurtigt afsløre det.
Opret en sportavle med ene af små skinnestykker med hver sin sporbesatmelder. Opret dem som Blücher GBM16XL med hver sin adresse, svarende til de adresser dine Digikeijs moduler sende sporbesatmeldinger ud på.
Så kan du se, hvilke der meder optaget og hvilke der ikke gør.

Hvor lange er dine kontaktstykker?

Klaus

LTLarsen
Stationsbetjent

Indlæg af LTLarsen »

Hej Moppe

Tak for et godt svar!
Jeg har to-skinnedrift på anlægget via den allerede beskrevne Z21 m. loconet.
Du har fuldstændig ret, modulerne virker ret ustabile. Pludselig under driften er de "borte", og jeg må genstarte, hvilket er ret irriterende.
Windigipet er efter min opfattelse ikke nogen intuitiv software, dertil er den alt for tysk i sin opbygning, men klubben har valgt den. Jeg antager, at mit problem ligger i samarbejdet mellem tilbagemeldingerne og Windigipet. Af andre årsager, valgte jeg at anvende nummerrækken fra 100 - op til sporkontakterne. Men, det kan Windigipet vistnok ikke lide. Jeg skal begynde med 1 og fremefter. Jeg er i færd med at lave det om, håber det vil tilfredsstille Windigipet. Har du et forslag til køb af mere stabile tilbagemeldingsmoduler ? Jeg er lutter øre !
Mvh
LT

LTLarsen
Stationsbetjent

Indlæg af LTLarsen »

Hej igen

Jeg glemte at anføre, at jeg blot har to moduler: Et lokonet CS med et s88 hægtet på. Så 32 kontakter.

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

I første ombæring ville jeg teste med Z21 app og se, hvad den siger.

Mine anbefalinger vil gå på z21 Detector x16 ( https://www.z21.eu/de/produkte/z21-detector-x16 ) .

Klaus

ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Indlæg af ErikL »

Min anbefaling med kun 2 Digikeijs moduler ville være, drop det brug ikke tiden på det, hvis det er noget du skal bruge en del af så er det ikke vejen frem med 2 af en slags og 7 af en anden.

jeg har 8 af dem, faktisk virker de ok (piller ikke ved det, det funker).

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

LTLarsen
Stationsbetjent

Indlæg af LTLarsen »

Jeg takker "varmt" for svar og anbefalinger !

Mvh
LT

LTLarsen
Stationsbetjent

Indlæg af LTLarsen »

Hej Klaus

Jeg synes, at jeg skylder at berette, at dit løsningsforslag med en Ipad/blucher fungerede glimrende. Det vil jeg huske. Systemet kunne afsløre, at min sporkontakter fungerer. Og jeg fandt en glemt, som ikke var monteret.
Løsningen på det oprindelige problem var, at WDP (2018) ikke tillader frit valg af sporkontaktadresser. Man skal begynde med nr. 1.
Tak for hjælpen.

Mvh
LT

Besvar