MFX sound dekoder

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
FnuggiDK
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

MFX sound dekoder

Indlæg af FnuggiDK »

hejsa Alle kloge hoveder.

skal lige hører om I kan give mig et hint til hvad der kan være galt, vi har i vores modeltogklub to märklin lokomotiver, den ene er 37667 My tjeneste lokomotiv og den anden er 37831 N205 Damp maskine, mit hovedbrud er at når de har stået lidt tid i skabet og de skal i brug oplever vi at vi kan styre dem begge på samme tid, de er begge med MFX og de har forskellige adresse. jeg er lidt på bar bund. Hjælp søges

FnuggiDK
Trafikelev

Re: MFX sound dekoder

Indlæg af FnuggiDK »

tillægs info.

jeg har prøvet at resette begge dekoder og så køre de et styk tid og så dukker problemet op igen

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvilken digitalcentral bruger i?

Klaus

FnuggiDK
Trafikelev

Indlæg af FnuggiDK »

Hej Klaus vi har både en märklin CS 2 og en CS 3 der er dog CS 2 jeg har brugt til at resette dekoderne med

Jørgen

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Når du snakker mfx dekodere, hvad mener du så med adresser?

Klaus

PerR
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Indlæg af PerR »

mfx dekodere anvender faktisk også en form for adresse, men ikke MM eller DCC.
Når en ny mfx dekoder bliver tilmeldt på en digital styre enhed der understøtter mfx, får dekoderen tildelt en dynamisk adresse startende fra nummer 5, og stiger med en for hvert nye mfx lokomotiv der tilmeldes.
Hvis man anvender en Märklin CS2 eller CS3, så bliver denne dynamiske adresse vist, og på CS3 hedder feltet "Lokomotivadresse", når man er i Rediger tilstand.
Hver enkelte mfx dekoder har dog sin helt egen identitet (.mfxuid), som er en 32 bits værdi. Denne er ikke synlig, og kan kun ses hvis man graver lidt i en backup fil fra sin CS3.

Det burde normalt ikke være muligt at to mfx dekodere får tildelt samme dynamiske adresse. Hvis det skulle ske, så vil jeg gætte på at der må være sket en fejl under tilmeldingen af et af dekoderne, og så er det bedst at slette dem begge, og så sætte dem på sporet igen, en af gangen.

Mvh Per

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Når en ny mfx dekoder bliver tilmeldt på en digital styre enhed der understøtter mfx, får dekoderen tildelt en dynamisk adresse startende fra nummer 5, og stiger med en for hvert nye mfx lokomotiv der tilmeldes.

Det er ikke helt rigtigt. Omtalte adresse har intet med mfx at gøre. Det er udelukkende en adresse du kan benytte hvis du skal styre lokomotivet fra adressestyringen i CS3.

Tildelingen af adressen er udelukkende noget centralen selv gør og ikke en del af mfx. Adressen er virtuel og eksisterer kun i den enkelte CS3.

Ved adressestyring er du afhængig af at indtaste en adresse, da du ikke kan vælge lokomotivet fra en liste. Ligesom du gør på adressebaserede DCC systemer som f.eks. Lenz LZV200 osv. Det er her du benytter omtalte adresse.

Internt i CS3 bliver adresses associeret med dekoderens mfx id, som der benyttes når centralen snakker til dekoderen. Systemet kan sagtens fungere uden styreadressen. I alle andre tilfælde end adressestyring vil CS3 udelukkende benytte mfx id'et. Derfor er det sikkert at sige, at mfx ikke benytter adresser (fra brugerens synspunkt).

Mfx dekoderens unikke id er lagt i dekoderen under produktionen. Dermed sikres at ikke to dekodere har samme id. Hvis det sker, og det er sket et par gange, så skal dekoderen have ny firmware. Det er dog næppe årsagen i ovenstående problem.

Spørgsmålet er nok nærmere om lokomotiverne overhovedet bliver styret med mfx og ikke en anden protokol (f.eks. MM) hvor de har samme adresse.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar