Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Da jeg snart skal lukke den del af min coaster, har jeg spurgt på en anden “kanal”, men der har ikke været nogle forslag, så nu spørger jeg her på Baneforum:
Jeg skal til vores skiv have lys i 2 x 1½ mm lyslederer i to koøjer.
Jeg forstiller mig at lave koblingen mellem lysleder & en 3mm LED diode med et stykke sort plastik med 3mm hul og 1½mm i den anden ende.
Skære lyslederen med klat snit i begge ender og lime lyslederen fast i koblingen tæt LED'en.
Eller skal det lavet på en anden måde for at give et bedre lys ??
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
Hej Jørgen!
Ved hjælp af lidt krympe flex monterer du dine lysledere ved siden af hinanden med en LED lampe for enden, husk at montere en passende for modstand.
Hvis du ønsker at lyslederen i koøjet skal være blank varmer du den en lille smule med åben ild, prøv først uden varme, det kan være at du bedre kan lide det matte / dæmpede søvnige lys.
Skroget og apteringen er massiv resin, så det er et 1,5 mm hul ind og så et noget tykkere bor indvendig.
Krympeflex er en god løsning, så det bliver sådan ….
Jeg ender tit med at overfylde med diverse små LEDˋer, så denne gang skal det blot være et par lidt lysende koøjer ude agten, og resten af båden skal være dunkel med hverken lys i styr- & bagbord lanterner elller lys på broen.
Det kunne nu godt ende med en 0402 hvid diode i en af de to master, men om det senere !
Der kommer også et par billede til ære for et hurtigt svar …
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
Mener du med det en mat på spraydåse, for så skal jeg ud at købe ... ( det er trods alt kun 30x30 mm ).
Til dækkene blev der i sidste uge købt en dåse Revell Matt 46 / Nato olive (var rigtig god at male med, men der skulle males to gange), og den vil jeg fortynde og male over med.
Det ville passe godt med et tagpap tag !
Der står oliemaling, så mon det er terpentin eller vand ??
Jeg mener med en airbrush. Det skal være matlak til modeller. Lak fra byggemarkedet er sjældent ordentlig mat og dåserne sprayer alt for kraftige dråber. Det bliver ikke pænt.