Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Hej
Jeg har et spor med KS udkørsels signal med hastighedsvisning.
Styrer mit anlæg med IBII og Uhlenbrock Lissy styring.
Signalet er koblet op via Wiessmann Multiplex 52292.
Rød/grøn ligger på adressen 43
Grøn med hastigheds visning/Stop med forbikørsel tilladt på 44
Hvordan får jeg det til at spille med Udkørsel viser grøn med 90 og når det falder på stop går på rødt, og IKKE med rødt og med forbi kørsel tilladt?
Kan godt regne ud det er fordi grøn og rød ligger på adressen 43, signalet som vises i udkørsel er på adressen 44 sammen med stop/forbikørsel tilladt.
Har lagt udkørsel ind i togvej det fungerer fint, men når signalet skal falde på stop bliver det så på stop med forbikørsel tilladt og ikke stop med en rød
Kan ikke gennemskue logikken
Ved udkørsel sætter du 44 til udkørsel med hastighed.
Når du er kommet forbi signalet, skal du sætte 43 til stop.
Er det fordi du sætter en "skifteudgang" og ikke en "pulsudgang", når du sætter signalet, hvorved du vil "slukke" for 44 og dermed får stop med forbikørsel tilladt?
Jeg har ikke helt styr på begreberne Skifteudgang og pulsudgang ?
Men det er som du skriver en skifteudgang (tror jeg) jeg bruger for at slukke for 44, for jeg får netop forbikørsel tilladt.
Hvordan er det med pulsudgang?
De stiller togvej med sporskifter og til sidst stiller den udkørsel signalet Grøn 90 adr 44.
Normalt ville Lissy styring jo stille signalet på rødt efter de antal sekunder jeg taster ind, men fordi der er 2 adresser kan jeg ikke få det til at hænge sammen.
Her går Lissy ind som normalt stiller den jo på rødt med adresse 44, forbikørsel tilladt. Jeg skal have fat i 43.
Jeg kan sagtens få det til at virke med en adresse, det er når nummer to bliver indblandet, signalgivningen bliver forvirrende at se på :-)
mvh Torben
En ide fra en der aner “hat” om lissy og IB:
Frem for at stille lyset som et signal, kan du så stille den som et sporskifte?
Altså du sætter sporvejen og slutter med “sporskifte 44” (ligeud, eller afvigende, afhængigt af, hvilken kommando der stiller signaler til grøn med hastighedsafviser).
Og når togvejen opløses stiller du “sporskifte 43” (så signalet går rødt)
Jeg stiller det som sporskifte, bøvlet opstår når 43 bliver rødt, er signalet i Lissy er det stadig grønt på 44 så kører tog forbi.
Så den skal stilles rød på 44 (viser så stop/forbikørsel tilladt på 44)
Så jeg skal have fat i 43 som skal blive rød, så er signalgivningen korrekt :-)
Det er en for for denne kombination jeg skal finde :-) Tror jeg :-)
Så fik jeg det til at fungerer. Løsningen ligger i multiplexer, der står i manualen under DIP-Schalter at stiller man DIP 2 til on
giver det signalgivningen Hp0 og Hp2, det er præcis det jeg skal benytte.
Det tog lang tid, for jeg var sikker på jeg kunne og skulle programmerer signalgivningen i Lissy. Da det ikke ville
lykkes kastede jeg mig igen over manual til multiplexer, og faldt over DIP-schalter, så lykkedes det:-)