Styring af signaler

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 107
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Styring af signaler

Indlæg af Cooldad »

Jeg er gået i tænkeboks med hensyn signaler. Skal nok bruge 15-20 stk. Jeg tænker at bruge Banetjenestens signaler som umiddelbart er de pæneste danske signaler, men hvad skal man bruge til styring?

Har kigget lidt på disse muligheder:
CS3: viewtopic.php?t=3996
ESU Switch Pilot: https://www.baneforum.dk/viewtopic.php?t=3853
Q Dekoder: https://www.banetjenesten.dk/qdekodere.html

Hvad bruger I selv og er der andre smarte/praktiske/billige løsninger?

Har I hørt noget om hvorvidt der er danske smd-baserede signaler med indbygget decoder på vej? (foresvæver mig at jeg så et opslag på Facebook for nogen måneder siden)

Er der nogen som har erfaring med disse signaler og decodere? http://www.mollehem.se/index.php/en/sig ... signals-h0

Mvh
Klaus L

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1600
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Styring af signaler

Indlæg af bygger01 »

Hvad skal de signaler gøre ?

  • Er det blot en anvisning til Dig, der kører lokomotivet, at nu skal det stoppe

  • Eller skal signalet stoppe lokomotivet, og skal det så være med en død skinne eller en form for bremsemodul

På vores bane er valgt vingesignaler på stationerne og dagslyssignaler ude i terrænet.

I terrænet er der alle steder i blokkene et bremsemodul ( der blev valgt et Uhlenbrock / 44200, da det var med et relæ til at skifte signalet + der er langsomt blinkende grønt + en forsinkelse så start bliver forsinket / blokkene er ca. 3-4 meter lange ). Lokomotiverne bremser på ca. 70 cm, og alle steder er det med en flexskinne = 90 cm før den døde skinne !

På stationerne er der kørsel i begge retninger, så her kunne jeg ikke overskue bremsemoduler i begge ender, da banen er udtænkt med max. 200 cm togstammer, så det er derfor, at det er vingesignaler ( Viessmann ) med det indbyggede drev nedenunder

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 107
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Styring af signaler

Indlæg af Cooldad »

Hej Jørgen

Tak for oplysninger.

Signalerne indgår i styringen. F.eks. hvis perronafsnittet er optaget, vil blokken inden afbryde og indkørselssignal vise rød… eller automatiske mellembloksignaler vil vise blok-status.

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4580
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af signaler

Indlæg af moppe »

Computerstyret?

Klaus

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 107
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Styring af signaler

Indlæg af Cooldad »

Indtil videre via CS3.

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1600
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Styring af signaler

Indlæg af bygger01 »

Cooldad skrev: 31 dec 2023, 13:44

Hej Jørgen

Tak for oplysninger.

Signalerne indgår i styringen. F.eks. hvis perronafsnittet er optaget, vil blokken inden afbryde og indkørselssignal vise rød… eller automatiske mellembloksignaler vil vise blok-status.

Mellemblok synes jeg ikke, at der var plads nok, det blev lidt større afstand mellem blokkene.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar