det er begyndt nu her til jul har ikke kørt længe den eneste ændring er et par meter extra spor og en ACME ea + 1 MCK Me der er kommet på banen der er kun 2 m83 på hele anlæget skinnestopper har stået på banen siden den blev købt i sommers og først nu gir den problemer . og man kan høre at det er skinnestopperen der (kortslutter eller hvad den nu gør) CS2 blinker svagt i skærmen inden den går i nødstop det eneste er umiddelbart at der var lys i TGV tintin og en TEE vognstamme men de er umiddelbart uden kondensatorer og måske et par lokomotiver hist og pist .men når det er kan man høre med det samme om den går i nødstop eller den ikke gør når man tænder VH Poul
problem med skinnestopper 39935
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 293
- Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Re: problem med skinnestopper 39935
Måske en reklamationssag, hvis det er muligt? Jeg ville lade maskinen køre nogle lange ture for at se, om en grundig tilkørsel kan løse problemet.
Det er vel ikke muligt at slå kondensatorfunktionen fra i en CV værdi? Jeg ved, at man kan regulere hvor lang tid i sekunder power cap funktionen skal virke, men det hindrer nok ikke kondensatoren i at lade helt op (hvis det altså er den, der er skyld i problemet).
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4581
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: problem med skinnestopper 39935
Og, hvis du fjerner de to nye lokomotiver, hvad sker der så, når du forsøger at starte op?
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 205
- Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K+C
- Geografisk sted: DK-4070
Re: problem med skinnestopper 39935
du skriver at du har 2 styk m83, men du skriver ikke om du har tilsluttet en separat 32 VA strømforsyning til dem. Hvis dine m83 er forbundet til hinanden ved hjælp af de 9-polede stik, så behøver du kun en 32 VA strømforsyning. Märklin anbefaler den samme type strømforsyning (66361) som anvendes til Märklin MS2.
Hvis du ikke allerede har tilsluttet en sådan strømforsyning til dine m83 dekodere, så vil jeg anbefale dig at gøre det, da jeg vil tro at det kan løse problemet.
Mvh Per
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5294
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: problem med skinnestopper 39935
CS2 blinker svagt i skærmen inden den går i nødstop
Den har ikke strøm nok. Gør nu bare følgende:
Tag 2 skinner, sæt dem sammen.
Tag din CS2 fra anlægget og forbind den til de 2 skinner.
Sæt din skinnestopper på de 2 skinner.
Sæt strøm til din CS2.
Fortæl os hvad der sker.
Jeg er sikker på, at der intet er galt med din skinnestopper. Du oplever et for højt strømforbrug skabt af "et eller andet" eller "en kombination af ting". Du skal bare finde ud af hvad det er, men så længe du fokuserer på at det er skinnestopperen, så kommer du ingen vegne, så få nu den mistanke ud af verden. Det gør du med ovenstående forsøg.
Gør det før alt andet der er foreslået.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Trafikelev
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 26 dec 2023, 13:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: mârklin c + k
- Geografisk sted: thisted
Re: problem med skinnestopper 39935
hej allesammen har prøvet at ta de 2 nyest ankomne maskiner af banen ,det synes at ha hjulpet ,så det er jo nok noget med de kondensatorer (power pack) der var 9 lokomotiver på anlæget med kondensatorer .Skinnestopper må så være mere følsom end de andre siden det er den der reagerer på det. Jeg må ha set på de m83. Men det ændre jo nok ikke på at der bliver flere lokomotiver og vogne med power pack så problemet vender jo måske tilbage også hvis m83 erne bliver taget ud, når der kommer flere lokomotiver med kondensatorer til med tiden
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 293
- Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Re: problem med skinnestopper 39935
Fint, at der er fundet en årsag til problemet (og ros til Søren selvfølgelig).
En lille bagatel er, at det vel er CS2'eren og dens strømforsyning, der er "følsom" og ikke skinnestopperen (ikke ment som kritik naturligvis).
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 107
- Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Peco code 75
- Geografisk sted: Haderslev
Re: problem med skinnestopper 39935
poul v. skrev: ↑28 dec 2023, 21:42hej allesammen har prøvet at ta de 2 nyest ankomne maskiner af banen ,det synes at ha hjulpet ,så det er jo nok noget med de kondensatorer (power pack) der var 9 lokomotiver på anlæget med kondensatorer .Skinnestopper må så være mere følsom end de andre siden det er den der reagerer på det. Jeg må ha set på de m83. Men det ændre jo nok ikke på at der bliver flere lokomotiver og vogne med power pack så problemet vender jo måske tilbage også hvis m83 erne bliver taget ud, når der kommer flere lokomotiver med kondensatorer til med tiden
Det er ikke dine lokomotiver med powerpacks der er problemet, deres opførsel er blot symptomet på problemet, nemlig at du ikke har strøm nok.
MVH Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5294
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: problem med skinnestopper 39935
En lille bagatel er, at det vel er CS2'eren og dens strømforsyning, der er "følsom" og ikke skinnestopperen (ikke ment som kritik naturligvis).
For lige at fjerne al tvivl: CS2'erens strømforsyning gør det den sikkerhedsmæssigt skal: Slår fra når den oplever en overbelastning. Det er fuldstændig efter bogen, sikkerhedsforskrifter og lovgivning.
Det er at sammenligne med en spand med vand: Spanden kan være fyldt til randen, og det er super - alt er godt. Der vil være én dråbe der får spanden til at flyde over. Det er ikke dråben der er problemet, problemet er, at spanden ikke er stor nok. Det er ikke spanden der er defekt, men spandens ejermand, der ikke køber spande nok til at håndtere mængden af vand. Køb en spand mere, hæld noget af vandet derover, og problemet går væk (ind til den spand også er fyldt, men så køber man jo bare en yderligere). Spanden gør det den skal.
Til gengæld: Hvis årsagen til, at spanden bliver fyldt, er et defekt vandrør, så er problemet ikke løst med større/eller flere spande. Derfor:
Jeg undrer mig over hvad der, samlet set, får anlægget til at trække over 3 ampere ved opstart. Der er noget som trækker meget strøm igennem systemet. Jeg tror på ingen måde det er m83'erne. Det har jeg aldrig oplevet, og jeg har haft mange m83'ere tilsluttet. 3 loks med powerpack burde heller ikke forårsage en overbelastning.
Jeg synes problemet kalder på yderligere gennemgang, hvis ikke for andet, så for at sikre at der ikke er noget juks i kablingen af anlægget eller lignende. Det er ikke betryggende med sporadiske overbelastninger, forårsaget af tilfældigheder, og ikke kende årsagen.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 107
- Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Peco code 75
- Geografisk sted: Haderslev
Re: problem med skinnestopper 39935
Søren skrev: ↑03 jan 2024, 06:59Jeg undrer mig over hvad der, samlet set, får anlægget til at trække over 3 ampere ved opstart. Der er noget som trækker meget strøm igennem systemet. Jeg tror på ingen måde det er m83'erne. Det har jeg aldrig oplevet, og jeg har haft mange m83'ere tilsluttet. 3 loks med powerpack burde heller ikke forårsage en overbelastning.
Jeg synes problemet kalder på yderligere gennemgang, hvis ikke for andet, så for at sikre at der ikke er noget juks i kablingen af anlægget eller lignende. Det er ikke betryggende med sporadiske overbelastninger, forårsaget af tilfældigheder, og ikke kende årsagen.
Han skriver selv i det tredje indlæg i tråden at der står 50 lokomotiver på banen, jeg tænker at det er der problemet er.
MVH Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.